AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 Hva gjør dere om dere får høre ting dere sliter med å holde for dere selv? Har dere noe jobbveiledning hvor dere kan lufte noe? Anonymkode: 79791...dae
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 Jeg lufter en sjelden gang noe med kollegaer som har taushetsplikt. Eller så anonymiserer jeg og snakker med psykolog om det. Det siste er sikkert unødvendig, men jeg føler meg ikke trygg på at taushetsplikt praktiseres likt på alle arbeidsplasser, så jeg velger å anonymisere. Anonymkode: b5319...7d4 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lufter en sjelden gang noe med kollegaer som har taushetsplikt. Eller så anonymiserer jeg og snakker med psykolog om det. Det siste er sikkert unødvendig, men jeg føler meg ikke trygg på at taushetsplikt praktiseres likt på alle arbeidsplasser, så jeg velger å anonymisere. Anonymkode: b5319...7d4 Ja, jeg skjønner. Hvilket yrke er du i? Jeg jobber et sted hvor jeg heller ikke har kollegaer. Anonymkode: 79791...dae
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #4 Skrevet 8. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lufter en sjelden gang noe med kollegaer som har taushetsplikt. Eller så anonymiserer jeg og snakker med psykolog om det. Det siste er sikkert unødvendig, men jeg føler meg ikke trygg på at taushetsplikt praktiseres likt på alle arbeidsplasser, så jeg velger å anonymisere. Anonymkode: b5319...7d4 Selvfølgelig må du anonymisere når du snakker med psykolog. Hvorfor skulle det være unødvendig? Husk også at du kan bryte taushetsplikten ved å lufte for kollegaer. Det har ikke noe å si at de også har taushetsplikt. Er det ikke noe de trenger å vite, så skal du ikke dele informasjonen. Anonymkode: 8af71...85b 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #5 Skrevet 8. mars 2019 Jeg snakker med kollegaer om det. Ellers så snakker jeg med samboer vis det er mulig å anonymisere det såpass at det ikke kan gjenkjennes. Nå jobber ikke jeg med pasienter eller lignende, men med kunder. Anonymkode: 80f8b...a09 1
Hinkelpinkel Skrevet 8. mars 2019 #6 Skrevet 8. mars 2019 Vi setter av tid til debrief dersom det har skjedd noe spesielt. Ellers har vi en time en gang i uka hvor vi lufter stort og smått. Dersom jeg føler behov for å snakke med noen etter en samtale med pasient (jobber i psykiatrien) så er det alltid en kollega som setter av litt tid. Vi har også veiledning med psykolog hvor vi kan ta opp caser som vi trenger å lufte og få innspill i. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #7 Skrevet 9. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere om dere får høre ting dere sliter med å holde for dere selv? Har dere noe jobbveiledning hvor dere kan lufte noe? Anonymkode: 79791...dae Taushetsplikten er absolutt i mange yrker. Takler man ikke taushetsplikten så får en slutte i jobben. Anonymkode: 36af9...8bf 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #8 Skrevet 9. mars 2019 Debrief og kollegastøtte. Anonymkode: f613f...e6e
LittDiva Skrevet 9. mars 2019 #10 Skrevet 9. mars 2019 Vi har debriefing ved behov og møter med psykiater en gang i uken.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #11 Skrevet 9. mars 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Hva gjør dere om dere får høre ting dere sliter med å holde for dere selv? Har dere noe jobbveiledning hvor dere kan lufte noe? Anonymkode: 79791...dae Kommer an på hva det er snakk om? Noen som forteller det at de planlegger drap? Eller at de skal ta livet av seg? At de blir misbrukt? At de har utøvd vold mot deg? De krever litt ulike handlinger, og er man i tvil kan man alltids snakke med leder for veiledning. Vel. I teorien:P Og selv der kan man jo anonymisere; noen jeg jobber for fortalte meg at de planlegger å begå et mord, hva bør jeg gjøre? Anonymkode: d20b8...165
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #12 Skrevet 9. mars 2019 15 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig må du anonymisere når du snakker med psykolog. Hvorfor skulle det være unødvendig? Husk også at du kan bryte taushetsplikten ved å lufte for kollegaer. Det har ikke noe å si at de også har taushetsplikt. Er det ikke noe de trenger å vite, så skal du ikke dele informasjonen. Anonymkode: 8af71...85b Skal mye til at det er brudd å luften med kollega. Man oppfordres jo til det Anonymkode: 1d0c4...cb4 7
Tigertone Skrevet 9. mars 2019 #13 Skrevet 9. mars 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere om dere får høre ting dere sliter med å holde for dere selv? Har dere noe jobbveiledning hvor dere kan lufte noe? Anonymkode: 79791...dae Det kommer helt an på hva du mener. Som sexolog og parterapeut har jeg taushetsplikt, men om en klient snakker om noe straffbart er jeg pliktig til å opplyse klienten at jeg har plikt til å melde fra til politiet, eller sørge for at klienten selv melder seg. Det har heldigvis ikke skjedd enda. Om det er noe jeg selv trenger å drøfte med andre sexologer eller andre typer terapeuter for deres innspill e.l. anonymiserer jeg klienten. Noe annet ville være brudd på taushetsplikten. Alle som kommer til meg skal være trygge på at de kan åpne seg helt uten å være redd for at jeg snakker med noen om det. Som sagt kommer straffbare ting i egen kategori her. I Skandinavia er det kun prester som har total taushetsplikt. 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #14 Skrevet 10. mars 2019 17 timer siden, Tigertone skrev: Det kommer helt an på hva du mener. Som sexolog og parterapeut har jeg taushetsplikt, men om en klient snakker om noe straffbart er jeg pliktig til å opplyse klienten at jeg har plikt til å melde fra til politiet, eller sørge for at klienten selv melder seg. Det har heldigvis ikke skjedd enda. Om det er noe jeg selv trenger å drøfte med andre sexologer eller andre typer terapeuter for deres innspill e.l. anonymiserer jeg klienten. Noe annet ville være brudd på taushetsplikten. Alle som kommer til meg skal være trygge på at de kan åpne seg helt uten å være redd for at jeg snakker med noen om det. Som sagt kommer straffbare ting i egen kategori her. I Skandinavia er det kun prester som har total taushetsplikt. Og advokater og journalister. Sistnevnte har vært prøvet for ikke så veldig lenge siden der journalisters kildevern ble konkludert med at var 100 % taushetsplikt rundt. Advokater er også bundet av 100 % taushet uansett hva. Anonymkode: 36af9...8bf
Tigertone Skrevet 10. mars 2019 #15 Skrevet 10. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og advokater og journalister. Sistnevnte har vært prøvet for ikke så veldig lenge siden der journalisters kildevern ble konkludert med at var 100 % taushetsplikt rundt. Advokater er også bundet av 100 % taushet uansett hva. Anonymkode: 36af9...8bf Ok. Da er det nytt siden sist jeg ble informert. Alltid fint å lære nye ting.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #16 Skrevet 10. mars 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Og advokater og journalister. Sistnevnte har vært prøvet for ikke så veldig lenge siden der journalisters kildevern ble konkludert med at var 100 % taushetsplikt rundt. Advokater er også bundet av 100 % taushet uansett hva. Anonymkode: 36af9...8bf Advokater er også plikter til å hindre mord Anonymkode: 1d0c4...cb4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #17 Skrevet 10. mars 2019 Jeg er lærer. Snakker ganske åpent med kolleger om ting som jeg tenker på eller lurer på ved elever. Selvfølgelig innenfor fire vegger uten andre tilstede. Anonymkode: d6ab3...bad
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #18 Skrevet 10. mars 2019 Snakker med kollegaer Anonymkode: 996b0...a0e
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #19 Skrevet 10. mars 2019 On 3/8/2019 at 1:12 PM, AnonymBruker said: Hva gjør dere om dere får høre ting dere sliter med å holde for dere selv? Har dere noe jobbveiledning hvor dere kan lufte noe? Anonymkode: 79791...dae Utblåsningsmøte hver dag. Debrief. Tilgjengelig psykolog. Har også hatt tilgang på psykiater og prest ved spesielle hendelser. Har aldri fått høre noe jeg har slitt med å holde for meg selv, men har noen ganger hatt behov for å "lette på trykket". Da er "utblåsningsmøte" hver dag fint. Ja, du har taushetsplikt også ovenfor andre kolleger. For eksempel kan du ikke snakke fritt om en pasient med en ansatt på en annen avdeling som ikke har noe med pasienten å gjøre. Men dersom du blir utsatt for noe som du opplever som ubehagelig, har du selvsagt lov til å snakke med kollega om dette. Man benytter kommunikasjon og å faglig støtte hverandre, også innenfor yrker med taushetsplikt. Skal du begynne i ny jobb? Du vil få god veiledning fra leder i dette dersom du spør! Det er viktig at du forstår hva taushetsplikten innebærer, og hvem du kan snakke med dersom du får behov for det! Anonymkode: c7151...a5d
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #20 Skrevet 10. mars 2019 Som mange andre skriver; kollegaer. Hvis det skjer noe ekstraordinært setter de opp samtaler med kommunelege/psykolog med de som var involvert og en annen for resten av de ansatte. Anonymkode: b41e7...aba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå