Gå til innhold

Hvordan få kje på lammemor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har nettopp fått 6 kje som er 1-2 uker gamle. Har noen gode tips for å få de til å ta lammemora? De er bare 2 som suger på flaska. Resten bare tygger på smokken. 2 dager siden de kom og jeg begynner å bli redd de som bare tygger ikke kommer til å klare seg. 

Anonymkode: a32a9...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så dere har 6 kje (geitunger) som dere vil sette på en sau (lammemor)? Enten så har dere null kompetanse og tilkaller Vetrinær med en gang, eller så er du så opprørt at du ikke klarer å formulere riktig. 

De som ikke suger må få melk via sonde, siden det ikke virker som at dere har nok kompetanse må dere enten tilkalle Vetrinær eller en gårdbruker som har erfaring med sau (eller er det geit?) 

Anonymkode: b6a03...495

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dere har 6 kje (geitunger) som dere vil sette på en sau (lammemor)? Enten så har dere null kompetanse og tilkaller Vetrinær med en gang, eller så er du så opprørt at du ikke klarer å formulere riktig. 

De som ikke suger må få melk via sonde, siden det ikke virker som at dere har nok kompetanse må dere enten tilkalle Vetrinær eller en gårdbruker som har erfaring med sau (eller er det geit?) 

Du har i alle fall ikke kompetanse så skjønner ikke hvorfor du svarer meg.. en lammemor er en bøtte med mange smokker som man har melkeerstatning i. 

Man setter ikke sonde på slike dyr.. De må klare å spise selv for å overleve. Jeg lurte på om noen hadde tips til hvordan jeg skal få det til fordi de bare tygger. 

Bonden der de kommer fra sier at slik er det bare og ikke alle overlever. Men vil jo gjerne prøve alt 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet dessverre ikke, men skjønner at dere vil prøve. Er nok redd for at bonden har rett. Ønsker dere lykke til!

Anonymkode: b2e0f...810

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har i alle fall ikke kompetanse så skjønner ikke hvorfor du svarer meg.. en lammemor er en bøtte med mange smokker som man har melkeerstatning i. 

Man setter ikke sonde på slike dyr.. De må klare å spise selv for å overleve. Jeg lurte på om noen hadde tips til hvordan jeg skal få det til fordi de bare tygger. 

Bonden der de kommer fra sier at slik er det bare og ikke alle overlever. Men vil jo gjerne prøve alt 

Haha, her jeg bor kaller vi ikke den bøtta for lammemor, så beklager den misforståelsen. Trenger ikke være motbydelig. Det var en reel bekymring for at dere hadde tatt på dere noe dere ikke hadde peiling på. 

Men du må uansett mate dem med sonde enn så lenge, til de lærer seg å suge. Har selv vært med å gjort det på lam i en periode for å få i dem nok næring frem til de klarer å finne ut av det med suging. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kje er vel geit? lam er sau.

Anonymkode: 6fcda...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kje er vel geit? lam er sau.

Anonymkode: 6fcda...de7

Ganske korrekt det ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, her jeg bor kaller vi ikke den bøtta for lammemor, så beklager den misforståelsen. Trenger ikke være motbydelig. Det var en reel bekymring for at dere hadde tatt på dere noe dere ikke hadde peiling på. 

Men du må uansett mate dem med sonde enn så lenge, til de lærer seg å suge. Har selv vært med å gjort det på lam i en periode for å få i dem nok næring frem til de klarer å finne ut av det med suging. 

Svarte like motbydelig som du.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må du ta et valg:

1) Tilkall veterinær og få satt sonde så alle overlever

2) La de som klarer å suge fra bøtta overleve, la resten dø

Så enkelt og så drastisk

Anonymkode: 79437...cca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svarte like motbydelig som du.

Trenger ikke å bli så butthurt. Du må forstå at «lammemor» ikke er det samme over hele Norge og at misforståelser kan skje. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, en dyrlege vil sette sonde om du vil at de skal overleve. Ikke lurt å sitte i glasshus og kaste stein.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men spørsmålet mitt var om noen hadde tips som hjalp meg å få de på lammemora. Jeg får i de melk via ei sprøyte pr nå så sonde trengs ikke. 

Ønsker svar fra folk som vet hva de snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men spørsmålet mitt var om noen hadde tips som hjalp meg å få de på lammemora. Jeg får i de melk via ei sprøyte pr nå så sonde trengs ikke. 

Prøv stimulering av anus (ikke innvendig naturligvis). Du spør på et åpent forum, sånn til info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv stimulering av anus (ikke innvendig naturligvis). Du spør på et åpent forum, sånn til info. 

😂 

No shit.. Men tenkte det kanskje fantes noen kloke hoder her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å gi råd med så lite info. Hvor gamle er kjeene? Har de diet moren? Har de tatt flaske? (Flaske kan være lettere enn tuttebøtte fordi du kan manipulere flasken og stimulere inni munnhulen med den og dermed få i gang en sugerefleks.) Noen drikker bedre fra toppen av bøtta enn tuttene.  Du må nesten bare prøve deg fram.

I SMARBEID MED DYRLEGE! (Hvilket alle med litt peiling kan fortelle deg at er det viktigste av alt.)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂

No shit.. Men tenkte det kanskje fantes noen kloke hoder her 

Men rådet ville du ikke ta til deg eller? Dette gjorde vi på lam som ikke ville suge, av og til funket det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Er dette vanskelig? Man tager en flaske med smokk og tar kjeet i fanget, putter smokken inn og venter til de suger. Etter en stund kommer de til å ta smokken selv og da er det bare å stille dem foran lammemora.

Anonymkode: c8b72...284

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette vanskelig? Man tager en flaske med smokk og tar kjeet i fanget, putter smokken inn og venter til de suger. Etter en stund kommer de til å ta smokken selv og da er det bare å stille dem foran lammemora.

Enig her, det må læres, og tvinges. Har de gått lenge med mor? Dersom de har det, kan det bli vanskelig, og du risikerer at noen dør. Sondemating utsetter bare problemet. Mener jeg da. 

Hilsen geitebonden

Anonymkode: afd8c...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det jeg gjør.. sitter på timesvis med flaska i munnen på de. De bare tygger. Får i seg minimalt på flaska. Så det er ikke "bare" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...