Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper på litt hjelp fra noen erfarne gartnere/hobbygartnere her. Jeg skal for første gang prøve å så agurk, har tidligere kun holdt meg til tomater. Vært å kjøpt frø og såjord idag, men når jeg kommer hjem leser jeg på baksiden av frøposen: Fyll potten med 2/3 gjødslet jord og øvre 1/3 med såjord. Jeg har bare såjord for øyeblikket, men jeg har gjødsel (flytende). Kan jeg bare gjødsle de nederste 2/3 av såjorden og legge ugjødslet på toppen? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du. Eller (for å spare på den litt dyrere såjorda):

Så i en liten potte med såjord (type lite youghurtbeger størrelse). Når spiren er noen cm stor, potter du om i normaljord, eller begynn å vanne med svakt gjødselvann. Poenget med metoden som står beskrevet er at du kan bruke en større potte med en gang, og at planten får normaljord (med mer gjødsel) når røttene når ned til denne jorda. En så kraftig plante som agurk går det ofte bra med om du sår i normaljord med en gang også, men såjorda minsker faren for jordhalsråte.

Anonymkode: b696d...e83

Skrevet

Tusen takk for svar😊 Da gjør jeg sånn som du foreslår med en liten potte med såjord først. 

AnonymBruker
Skrevet

Frø av agurk (slangeagurk) spirer veldig fort, så jeg ville kanskje ha venter litt med å så. De blir fort veldig lange når det ikke er så lyst.

Egner seg best i et drivhus eller ute i en solvegg/inne på en balkong.

Anonymkode: 65191...2b3

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frø av agurk (slangeagurk) spirer veldig fort, så jeg ville kanskje ha venter litt med å så. De blir fort veldig lange når det ikke er så lyst.

Egner seg best i et drivhus eller ute i en solvegg/inne på en balkong.

Anonymkode: 65191...2b3

Jeg har allerede sådd nå. Men jeg setter ned temperaturen til 18-19 grader når de har begynt å spire, for å roe ned veksten nå i starten. Jeg har er lite drivhus på terrassen, så tenkte å sette de ut der når temperaturen ute er 14-15 grader. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...