Gå til innhold

Kosete katter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken katterase er den som er mest kosete og vil være fornøyd med å være innekatt? 

Anonymkode: d53a6...7ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere raser som har de egenskapene. Men, det finnes ingen garanti for at de er like rasetypiske i alt

• Liker 3
Skrevet

En katt blir ofte kosete hvis den blir kost mye med, den må "tvangskoses" med fra den kommer i hus ;)

Mange rasekatter trives inne, men jeg ville ikke valgt en perser. Det er noen sære saker, syns jeg. I tillegg er det avlet på flatt ansikt, noe som kan gi puseproblemer. De krever en del pelsstell også.

Hva med et par abyssinere eller ragdoller? Hvis du skal ha innekatt og ikke er hjemme hele dagen, kan det være de har best av å være to, en katt kan faktisk kjede seg hvis den er alene og ikke kan gå ut.

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det går mer på personlighet ikke rase.

Skrevet (endret)

Jeg tenker også at dette går på personlighet og om de er vant til å bli kost med. Våre katter, en maine coon og en helt vanlig huskatt, er svært kosete. 😺

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Brunhilde skrev:

En katt blir ofte kosete hvis den blir kost mye med, den må "tvangskoses" med fra den kommer i hus ;)

Vel, en mellomting, og på den riktige måten.

Hvis man tvangskoser for mye, kan katten bli skremt vekk fra å kose.

• Liker 1
Skrevet
Just now, exictence said:

Vel, en mellomting, og på den riktige måten.

Hvis man tvangskoser for mye, kan katten bli skremt vekk fra å kose

Du så at jeg skrev "tvangskose" i hermetegn? Om du ikke forstår hva det betyr så er det du, og ikke jeg, som har et problem! Eller kanskje bare måtte du mene noe?

Jeg har aldri hatt en katt som ikke er ekstremt kosete, jeg lurer på hva det kan komme av.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Brunhilde skrev:

Du så at jeg skrev "tvangskose" i hermetegn? Om du ikke forstår hva det betyr så er det du, og ikke jeg, som har et problem! Eller kanskje bare måtte du mene noe?

Jeg har aldri hatt en katt som ikke er ekstremt kosete, jeg lurer på hva det kan komme av.

Enig med deg. Ville bare presisere det :)

Jeg er også veldig glad i katter.

Skrevet
Just now, exictence said:

Enig med deg. Ville bare presisere det :)

Jeg er også veldig glad i katter.

Sorry at jeg var gretten. Fin lørdag fra en katteglad person til en annen. :)

• Liker 3
Skrevet

En voksen katt som er selvvalgt innekatt. 

Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Har hatt sibirkatt som var superkosete, og har nå Maine coon og huskatt som også er like kosete :) Sibirkatter er mere redde og skvetne syns jeg, mens min Maine coon tåler en del og elsker besøk og kos fra fremmede. Men dette varierer, katter har jo sin personlighet de og, så det er ingen garanti at en rasekatt er mer kosete enn en vanlig blandingskatt. Huskatten min koser seg sånn at han sikler.. Mener også at jeg har lest at hannkatter er mer kosete enn jenter. 

AnonymBruker
Skrevet

Må jeg få gjenta Brunhilde's anbefaling om å holde 2 katter når du har innekatt?

Ikke bare blir det kjedelig å være alene når du er på jobb, men det er også noe med det sosiale samspillet og det å holde eget språk ved like (altså alle de måter katter kommuniserer seg imellom).

Kosenhetsgraden er individuell, så uavhengig av rase (nå inkluderer jeg huskatt) så er det viktigste kriteriet av katten velger deg. En katt som har valgt deg liker deg. Den liker lukten av deg, lyden av stemmen din, og den vil ønske å komme nær deg for å bli pusekoset med. Så enkelt og akkurat så vanskelig.

Hvis du faller ned på å ville ha en rasekatt så er størrelse, snakksalighet og behovet for pelsstell noen faktorer jeg synes er viktige. Om kattene du møter hos oppdretter er sosiale og forbinder mennesker med kos betyr mer enn om rasestandarden sier at disse kattene er kosete. 

Har selv både hankatt, hunnkatt og rasekatt. De er like kjælne og kosete alle sammen, og de valgte meg.

Anonymkode: 96b57...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to orientalerfrimerker. 

De koser og prater hele tiden :) 

Anonymkode: c1f65...fa5

Skrevet
På 9.3.2019 den 23.45, JeSuisLouise skrev:

Har hatt sibirkatt som var superkosete, og har nå Maine coon og huskatt som også er like kosete :) Sibirkatter er mere redde og skvetne syns jeg, mens min Maine coon tåler en del og elsker besøk og kos fra fremmede. Men dette varierer, katter har jo sin personlighet de og, så det er ingen garanti at en rasekatt er mer kosete enn en vanlig blandingskatt. Huskatten min koser seg sånn at han sikler.. Mener også at jeg har lest at hannkatter er mer kosete enn jenter. 

Ja, dette varierer nok fra katt til katt også. Jeg har to sibirkatter, som begge er veldig kosete, og ikke noe redde for fremmede. Den ene er mer glad i alle som kommer på besøk enn den andre, da. Gutten kan komme og kose med hvem som helst, men jenta bryr seg litt mindre, og går og legger seg når hun har fått nok. :)
Så det er mulig det med at hannkatter er mer kosete stemmer, selv om det sikkert også er individuelt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en omplassert huskatt. Levd hele liver sitt i en stall. Den mest kosete katten en kan tenke seg.

Anonymkode: c882e...c72

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...