Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hovedproblemet er at jeg har mye forbrukslån og kabalen går ikke rundt. Jeg har lekt med tanken på å flytte og vil da sitte igjen med 1,7 mill når alt er betalt inn. 

Siden jeg har AAP får jeg ikke lån så vi må evn leie. Vi bor i Oslo nå, men ønsker å flytte ut av byen. 

Familien min er veldig negativ til at jeg skal selge, men de ser ikke min side av saken heller. Min tanke er at hvis vi flytter så vil jeg få økonomi til at barna kan ta en tur på kino, mega fun og sommerferie. Sånn som vi lever nå har vi ikke råd til noen ting. 

Kort sagt er dilemma å beholde leiligheten og ikke kunne delt på noe, eller å selge og ha økonomi til å leve litt. 

Noen som har noen gode innspill til meg? 

Anonymkode: 14e10...938

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville solgt

Anonymkode: 1774e...82c

AnonymBruker
Skrevet

Du får valget til å høres så opplagt ut.

det jeg lurer på er:

hvor mye forbrukslån har du, og hva har disse pengene gått til?

ser du for deg å komme i arbeid igjen i fremtiden?

hvilke bo-utgifter har du nå, og hvordan vil dette endre seg når du leier på bygda i stedet?

planlegger du at gevinsten ved salg skal støtte overforbruket i fremtiden?

ser poenget til familien din; det er trygghet i å eie egen bolig, og hvis gevinsten ved salg skal gå til å støtte en livsstil du ikke har råd til, så blir ikke livet veldig greit når disse pengene er borte, og forbruket høyere enn utbetalingene. Hvilke planer har du for fremtiden som kan muliggjøre en bedre økonomi, ut over å selge det eneste du har av verdi?

Anonymkode: 0f606...eb6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med den over.

Jeg hadde snakket med banken om muligheten for å låne på huset dere har, for å dekke forbruksgjelden. Det må jo være billigere enn det du betaler i dag.

Anonymkode: 8c143...8a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke solgt. Da ender du kanskje opp som leietager resten av livet, med all den usikkerheten det medfører. Da ville jeg heller solgt og kjøpt noe nytt som er innenfor budsjett. 

Anonymkode: 9fdb1...65a

AnonymBruker
Skrevet

Du sier dere vil ut av Oslo, men hvor langt utenfor? 
om dere ikke har behov for å bo sentralt, så vil det kanskje være mulig finne en bolig til den summen du har tilgjengelig, slik at du kan fortsette eie en bolig. 

Anonymkode: 8812c...de1

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar. Litt forskjellige årsaker til den kredittgjelden jeg har, men har gått udiagnostiertt med bipolar lidelse i flere år. For de som ikke kjenner sykdommen går man inn i manier/hypomanier og da mister man hemninger. Også ble det brukt i forbindelse  med ett samlivsbrudd. 

Jeg kommer nok ikke i arbeid, har søkt 100% ufør. 

Vi tenker på å flytte minimum 1 time fra Oslo, ser at man kan få leid for ca det samme jeg betaler i lån og husleie nå. 

Banken min vil ikke refinansiere, har ett lite håp om at husbanken kan være en løsning hvis jeg får innvilget uføre. 

Anonymkode: 14e10...938

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg ventet til du får innvilget ufør, og se om husbanken kan hjelpe deg med refinansiering/ videre boliglån slik at du ikke havner på leiemarkedet mm du må. Det beste hadde jo vært å kjøpt noe billigere slik at du får lavere faste kostnader i fremtiden, men et stabilt bosted for deg og din familie. Det siste du trenger med din diagnose er stress rundt bosituasjonen, i tillegg til alt som naturligvis følger. En time ut av Oslo (i riktig retning); så burde du kunne finne bolig til rundt 2 millioner. Ufør har vel oftere lavere utbetaling enn AAP, også, så her ville jeg ringt kreditor, forklart situasjonen og forhandlet frem en betalingsplan som du kan leve med mens uføresøknaden blir ferdigbehandlet.

Anonymkode: 0f606...eb6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...