AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 Kommunen jeg bor i har ikke tilbud om logoped, kan dette søkes om via fastlegen feks? Gjelder større barn med talefeil sånn at jeg ønsker at en logoped skal vurdere barnet. Anonymkode: b8ec9...f33
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 Så rart de ikke har det? Må man evt dra til nabokommunen da? Høres ut som fastlege eller helsestasjon må henvise deg videre da. Har dere mulighet til å gå privat, så kommer man i gang med engang. Anonymkode: 1f739...bf2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #4 Skrevet 8. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommunen jeg bor i har ikke tilbud om logoped, kan dette søkes om via fastlegen feks? Gjelder større barn med talefeil sånn at jeg ønsker at en logoped skal vurdere barnet. Anonymkode: b8ec9...f33 Du må snakke med fastlegen og dorhøre deg. Hvordan barnet har det i tillegg til hvilke tilbud det finnes tilpasset barnets behov må man snakke med barnet og foreldrene for å finne svar på. Noen ting har man rett på henvisning for andre ting ikke. Umulig å curdere via en tråd. Anonymkode: 48996...376
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #5 Skrevet 9. mars 2019 Vår kommune har heller ikke logoped. Fastlegen kan henvise til nabokommunen. For oss tar det over en time å kjøre men slik er det. Anonymkode: d3804...389
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #6 Skrevet 9. mars 2019 Ja, sånn er det dessverre. Kommunene sparer penger på å ikke ha logoped, og sender regningen over til staten via HELFO. Dra til fastlegen og få en henvisning. Anonymkode: 40af1...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #7 Skrevet 9. mars 2019 Vi har heller ingen logoped i vår kommune, og som lærer er dette ganske fortvilende. Jeg har skrevet rapport ang flere elever med talefeil for å få fastlege til å henvise til Helfo, i alle tilfellene mine har Helfo avvist saken. De dekker bare logopedutgifter hvis det er en fysisk årsak til talefeilen, f.eks stramt tungebånd. Det er helt hårreisende! Det er mange barn som ikke får hjelp. Anonymkode: 6e658...814
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #8 Skrevet 9. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har heller ingen logoped i vår kommune, og som lærer er dette ganske fortvilende. Jeg har skrevet rapport ang flere elever med talefeil for å få fastlege til å henvise til Helfo, i alle tilfellene mine har Helfo avvist saken. De dekker bare logopedutgifter hvis det er en fysisk årsak til talefeilen, f.eks stramt tungebånd. Det er helt hårreisende! Det er mange barn som ikke får hjelp. Anonymkode: 6e658...814 Om det var mitt barn ville jeg bare gått privat og betalt selv. Det betyr faktisk mye! Skjønner at man som lærer ikke bare kan anbefale foreldre det, men det hadde jeg gjort. Anonymkode: 40af1...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #9 Skrevet 10. mars 2019 Sitat Situasjonar der logoped- eller audiopedagogbehandling blir gitt som ledd i spesialundervisning må skiljast frå tilfelle der det er behov for anna type logopedbehandling som følgje av sjukdom, skade eller lyte. Det er kommunen sitt ansvar å sørgje for at eleven får oppfylt sin rett til spesialpedagogiske tenester. Kommunen kan ikkje tilvise desse til Helfo med grunngjeving om at det ikkje er logopedteneste i kommunen. Dersom kommunen ikkje har eigen logoped- eller audiopedagogteneste, pliktar kommunen å sørgje for at eleven får tilbod om dette på annan måte. https://helfo.no/helseaktor/kommuner-og-fylkeskommuner/kommunen-og-logoped-audiopedagogtjenesten/kommunen-sitt-ansvar-for-logoped-og-audiopedagogtenester Anonymkode: 53cd4...c8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå