AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 Har søkt plass i barnehage til høsten, da barnet vil være 1 1/2 år gammelt. Lurer litt på hvordan tilvenning foregår, og hvor mange uker/dager det pleier å ta? En annen ting er at Barnehagestart er i august, men på nettsiden til kommunen står det at man kan søke om å starte frem til senest 30.november. Er det slik at man likevel må betale for plassen fra august av da? Jeg ville gjerne tatt kontantstøtte frem til barnet var 2 år, men det er ikke økonomisk mulig ser det ut til. Men tenker at kan vi utsette barnehagestart noen måneder,fra august til november ,hadde det likevel vært fint. Noen som har erfaringer å dele? Anonymkode: f9c7a...3bf
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 Jeg tror det er barn født i november året før som har prioritet til å starte i november. Men er usikker. Ring til bhg og spør om kapasiteten. Du oppgir vel ønsket startdato på søknaden? Ellers går bhgstarten stort sett greit, verst for foreldrene .. Innkjøringen pleier å ta rundt tre dager. Vi brukte vel ca 7 dager. Økte gradvis tiden hver dag. Så gikk det seg til og vi slapp den hysterisk gråtingen etter en ukes tid🙈. Hadde ferie og kun bhgstart på agendaen. Anonymkode: 7fc41...b25 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 Det varierer litt fra barnehage til barnehage, og fra barn til barn, hvordan tilvenning blir. Vi hadde 3 dager tilvenning som er det som er mest vanlig vil jeg tro, og kortere dager i starten. Han var 21 mnd da han begynte og det var ingen problemer. Min minste vil være bare 14-15 mnd, så kommer nok til å se an om hun trenger lenger tid. Jeg er ganske fleksibel i min jobb heldigvis. Med første så var vi der sammen med han den første dagen, et par timer. Neste dag var jeg der litt i starten, og så gikk jeg en tur i området en times tid mens han var i barnehagen. Tredje dagen var han der alene til sovetid, og de ringte meg da han våknet så kom jeg og hentet han, så det ble vel ca en halv dag. Syntes det fungerte veldig fint, men han var en trygg gutt som elsket barnehagen fra første dag. Min minste virker mer usikker på fremmede, men nå er hun bare 8 mnd. Anonymkode: f5ab5...942 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #4 Skrevet 8. mars 2019 Det vanlige er vel at man setter av 3 dager, men her jeg bor er det fler og fler barnehager som setter av 5 dager. Og anbefaler muligheten til kortere dager i starten. Noen barn er klare etter den første dagen, mens noen trenger litt mer tid på å bli trygg. Tror du skal kunne velge å vente med oppstart, men da må du betale for plassen ja. (Minus kostpenger) Hvis du har i utgangspunktet søkt fra august. Anonymkode: 639de...03a 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #5 Skrevet 8. mars 2019 Jeg hadde ulønnet permisjon i noen måneder før barnehagestart. Da benyttet jeg tiden til å stadig stikke innom barnehagen, og bli kjent med både barn og voksne der, og la barnet mitt kravle rundt og bli kjent. Aner ikke hvor mange ganger vi var innom der, men det var en del. Hadde jo ikke så mye annet å gjøre på i permisjonen, så jeg la inn noen besøk der, ja. Det gjorde at selve barnehagestarten gikk veldig greit. Barnet var imidlertid vant til at jeg var i barnehagen også, og ble jo da litt engstelig når jeg plutselig skulle gå. Men jeg sa bare "hadet, kommer og henter deg senere" og gikk, etter de ansattes anbefaling. Ikke noe sånn avskjed i langdrag, det gjør det bare verre for barnet. De klarer fint å avlede og trøste i minuttene etterpå, og så er det bra igjen. Fordelen da var at barnet allerede kjente de voksne der ganske godt da, så han godtok greit å bli båret på armen og trøstet når jeg gikk. Tror jeg brukte 3 dager der jeg gikk og lot barnet være igjen en time eller to før henting, og så ble det fulle dager etter det. Anonymkode: b6d16...025
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #6 Skrevet 8. mars 2019 Om du får utsette bsrnrhsgestart får du uansett ikke kontantstøtte de månedene da du faktisk har barnehageplass Anonymkode: cfe35...c5a 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #7 Skrevet 8. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er barn født i november året før som har prioritet til å starte i november. Men er usikker. Ring til bhg og spør om kapasiteten. Du oppgir vel ønsket startdato på søknaden? Ellers går bhgstarten stort sett greit, verst for foreldrene .. Innkjøringen pleier å ta rundt tre dager. Vi brukte vel ca 7 dager. Økte gradvis tiden hver dag. Så gikk det seg til og vi slapp den hysterisk gråtingen etter en ukes tid🙈. Hadde ferie og kun bhgstart på agendaen. Anonymkode: 7fc41...b25 Skrev litt feil i startinnlegget for jeg har ikke søkt enda men skal gjøre det snart. -ts 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du får utsette bsrnrhsgestart får du uansett ikke kontantstøtte de månedene da du faktisk har barnehageplass Anonymkode: cfe35...c5a Ja,er klar over det. Tenkte ikke på utsetting, men å oppgi i søknaden at ønsker startdato er i november. Da vil barnet være ca. 20 måneder. -ts Anonymkode: f9c7a...3bf
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #8 Skrevet 8. mars 2019 Her var det satt at 10 dager til tilvenning. De første to dagene var man der 3-4 timer sammen med barnet. Dag 3 skulle man gå etter et par timer og komme tilbake. Dag 4 skulle man gå litt før osv. Dag 5 skulle barnet ha max 5 timer før det skulle hentes. Dag 6-10 skulle man levere 9.30 og hente kl 14. Husker ikke alle klokkeslettet nøyaktig men rundt der. Siden vi begge jobber fulltid tok vi tre dager hver pluss feriedager da vi har litt reisevei så vanskelig å kombinere jobb med så korte dager. Han var 18 mnd når han begynte. Anonymkode: 7d0c9...e69
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #9 Skrevet 8. mars 2019 Hvor bor du? I Oslo var fristen for å søke oppstart nå i høst 1. mars. Anonymkode: 8f589...74c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #10 Skrevet 8. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er barn født i november året før som har prioritet til å starte i november. Men er usikker. Ring til bhg og spør om kapasiteten. Du oppgir vel ønsket startdato på søknaden? Ellers går bhgstarten stort sett greit, verst for foreldrene .. Innkjøringen pleier å ta rundt tre dager. Vi brukte vel ca 7 dager. Økte gradvis tiden hver dag. Så gikk det seg til og vi slapp den hysterisk gråtingen etter en ukes tid🙈. Hadde ferie og kun bhgstart på agendaen. Anonymkode: 7fc41...b25 Verst for foreldrene?? Hvorfor tror du baret gråter hysterisk?? Fordi det ikke skjønner hvorfor det blir forlatt hos totalt fremmede! Ja det stemmer at barnet gjerne resignerer og gir opp å gråte etter en stund og venner seg til situasjonen men å tro at det er verst for foreldrene er jo bare helt sjukt!! Å ja det er helt forferdelig for de aller fleste foreldre.. Anonymkode: 7d75d...bfc 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #11 Skrevet 10. mars 2019 På 8.3.2019 den 15.24, AnonymBruker skrev: Hvor bor du? I Oslo var fristen for å søke oppstart nå i høst 1. mars. Anonymkode: 8f589...74c Bergen Anonymkode: f9c7a...3bf
Gjest BearMama Skrevet 10. mars 2019 #12 Skrevet 10. mars 2019 (endret) Vi satt av en uke, men min var good to go etter 3 dager. Første dagen var vi der et par timer. Andre dagen var vi der og spiste lunsj. Tredje dagen sov han dupp der. Jeg satt meg på cafe rundt hjørnet. Hørte ingenting. Kom tilbake etter et par timer og han hadde sovet godt, spist litt og lekte som om han hadde gått der i evigheter. Dag 4 var han der i kjernetiden og var i gang. Endret 10. mars 2019 av BearMama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå