Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke imot at andre ammer barna sine lenge. Morsmelk er jo bra for barna.

Anonymkode: cb477...a02

• Liker 5
Skrevet

Så lenge både mor og barn ønsker og er komfortable med det, må jo folk gjøre som de vil - hjemme hos seg selv. Etter en viss alder kan man godt droppe det offentlig, av hensyn til både ungen og resten av verden. Vi aksepterer amming i det offentlige rom fordi vi anerkjenner spedbarnets behov for hyppig mat og amming som den beste måten at gi den det på. En 2-åring som ikke lenger er avhengig av morsmelk kan like gjerne få en drikkeflaske eller en bolle, eller beskjed om at det er mat nå man kommer hjem. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Daria skrev:

Så lenge både mor og barn ønsker og er komfortable med det, må jo folk gjøre som de vil - hjemme hos seg selv. Etter en viss alder kan man godt droppe det offentlig, av hensyn til både ungen og resten av verden. Vi aksepterer amming i det offentlige rom fordi vi anerkjenner spedbarnets behov for hyppig mat og amming som den beste måten at gi den det på. En 2-åring som ikke lenger er avhengig av morsmelk kan like gjerne få en drikkeflaske eller en bolle, eller beskjed om at det er mat nå man kommer hjem. 

Det er jo tull. Amming er for eksempel like smertestillende som paracet, så for meg er det en selvfølge å amme barnet mitt hvis hun slår seg. Å die regulerer også stresshormoner og emosjonell ubalanse hos barn, så det vil også være det mest geniale verktøyet for å roe ned et barn som har melt down, eller trøste et barn som er stresset av nye folk eller ukjente situasjoner. 

Jeg står fjellstøtt i min beslutning om å la mitt barns behov komme milevis foran behovet til fremmede. Eller hvem som helst for øvrig. Jeg har så mye kunnskap om amming at jeg lett tar diskusjonen om den skulle komme, men det har faktisk aldri skjedd. 

Jeg tipper hun var nesten fem år sist hun ammet offentlig (nå er det veldig skjeldent hun ber om det på dagtid), og jeg har aldri nølt med å dekke HENNES Behov når og hvor som helst. Aldri fått kommentarer fra fremmede heller, muligens fordi jeg gjorde det så selvfølgelig og selvsikkert. 

Anonymkode: f0deb...311

• Liker 5
Skrevet

Synes ikke det er veldig problematisk i seg selv (dog helst hjemme og ikke offentlig, som flere påpeker), men jeg lurer litt på hva barn som har blitt ammet så lenge kommer til å tenke om det i fremtiden, siden dette tross alt er noe de sannsynligvis kommer til å huske svært godt dersom de fortsatt ammes ved skolealder. Kanskje vil de være takknemlige, kanskje finner de det forstyrrende.. Jeg ville vært litt bekymret for det siste, men siden det ikke gjelder meg ofrer jeg dette svært få tanker.

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ekkelt å amme så store barn.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Million skrev:

Jeg synes det er drøyt. Liker det ikke. Unger som kan be om pupp muntlig og snakke, har fullt sett med tenner og kan tygge... de trenger ikke morsmelk. Denne "kosestunden" mor prater om, kan oppnås på andre måter enn å dra frem brystene i et kjør til store unger.

To år gamle unger er grensen for min del. Egentlig rundt ett år, da sluttet jeg å amme selv, men vet at det anbefales opptil to år fra helseorganisasjoner, så.... men de anbefaler det å amme så lenge strengt tatt mest pga store deler av verden er fattige og ikke har næringsrik nok vanlig mat til småbarna sine.

Jeg er veldig enig, selv om jeg generelt er for at kvinner skal få gjøre hva de vil med sin egen kropp.

En venninne av meg ammet barnet sitt lenge fordi han er hyperallergisk mot veldig mange ulike ting, så han fikk ikke i seg vitaminene han trengte med et vanlig kosthold. Legen ville egentlig at hun skulle amme til gutten var tre før han fikk vitamintilskudd, men da toåringen pekte på henne å sa "få pupp?" så satte hun ned foten. Det ble rett og slett ubehagelig å amme når han begynte å verbalt be om det, og det forstår jeg veldig godt!

Anonymkode: 922f7...e30

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo tull. Amming er for eksempel like smertestillende som paracet, så for meg er det en selvfølge å amme barnet mitt hvis hun slår seg. Å die regulerer også stresshormoner og emosjonell ubalanse hos barn, så det vil også være det mest geniale verktøyet for å roe ned et barn som har melt down, eller trøste et barn som er stresset av nye folk eller ukjente situasjoner. 

Jeg betviler ikke morsmelkens gode effekt på mange områder, men du skal også huske på den sosiale effekten det kan ha for et så stort barn at andre - og særlig andre barn - ser henne få pupp som trøst. At du ikke får kommentarer der og da betyr ikke at ikke hun kan få det senere.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at folk generelt bør slutte å ha så mye meninger om ting de ikke har filla greie på. :)

Jeg vil ha meg frabedt at jeg ikke har greie på amming bare fordi jeg syns noe annet enn deg om å amme store barn. De linkene du har delt endrer ikke på det. Ellers vil jeg si at jeg ikke har noe i mot deg eller valget du har tatt, selv om jeg personlig synes det er ubehagelig å tenke på.

Men jeg lurer på en ting. Hvordan foregår ammingen egentlig i praksis? Jeg begynte å slite da mitt barn nærmet seg 18 mnd. Hun var for stor til at vi fikk det til på noe fornuftig vis - det ble rett og slett fysisk unaturlig. Jeg lurer på hvordan dette kan være så biologisk naturlig, når det er fysisk kjemperart og i tillegg fremkaller "kunne aldri ha gjort det selv"-følelser hos de fleste? I motsetning til deg tror jeg nemlig ikke at disse følelsene kommer på grunn av kultur, men at de kommer fordi vi biologisk sett er laget for å amme babyer.

Anonymkode: 43767...231

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Unødvendig i Norge, ubehagelig å komme til skade å observere og ekkelt. Femåringer er for gamle for pupp! Pupp er for babyer. 

Ser for meg at barna det gjelder er ufordragelige og bortskjemte i alle andres øyne enn mors, og at mor har rammet inn både morkake og graviditetstest med piss på på veggen hjemme.

Anonymkode: 423a7...e22

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, janeikanskje skrev:

Synes ikke det er veldig problematisk i seg selv (dog helst hjemme og ikke offentlig, som flere påpeker), men jeg lurer litt på hva barn som har blitt ammet så lenge kommer til å tenke om det i fremtiden, siden dette tross alt er noe de sannsynligvis kommer til å huske svært godt dersom de fortsatt ammes ved skolealder. Kanskje vil de være takknemlige, kanskje finner de det forstyrrende.. Jeg ville vært litt bekymret for det siste, men siden det ikke gjelder meg ofrer jeg dette svært få tanker.

Jeg er med i flere norske og internasjonale grupper og dette er et tema som har vært oppe noen ganger. Jeg kjenner også fire tenåringer/voksne som husker å ha blitt ammet personlig. 

Alle sammen sier at de husker det som noe fint og trygt og koselig, som annen kos de fikk av foreldrene. Ingen har negative følelser rundt dette. Kusinen min er 17 og ble ammet til hun var 4 år, og hun husker at hun ikke ville slutte, og hun sier hun er takknemlig og glad for at min tante ammet henne så lenge. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg heller ikke om hvor lenge folk ammer, men jeg syns ikke noe om offentlig amming når barna er SÅ store.. 

jeg tviler ikke på hvor bra morsmelken er, jeg bare syns selv det er ekkelt. 

Jeg er veldig for amming, men ikke til de er 4-5 år. Hvorfor må alle være enige om dette temaet? Hvorfor kan man ikke mene det man vil også heller gjøre det man selv ønsker med egne barn. 

Anonymkode: 41f73...4ab

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er med i flere norske og internasjonale grupper og dette er et tema som har vært oppe noen ganger. Jeg kjenner også fire tenåringer/voksne som husker å ha blitt ammet personlig. 

Alle sammen sier at de husker det som noe fint og trygt og koselig, som annen kos de fikk av foreldrene. Ingen har negative følelser rundt dette. Kusinen min er 17 og ble ammet til hun var 4 år, og hun husker at hun ikke ville slutte, og hun sier hun er takknemlig og glad for at min tante ammet henne så lenge. 

Ok, det er jo bra! Selv er jeg veldig glad for at jeg ikke husker min mors bryster i min munn, men det kan ha noe med mitt anstrengte forhold til min mor å gjøre... 😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, janeikanskje skrev:

Ok, det er jo bra! Selv er jeg veldig glad for at jeg ikke husker min mors bryster i min munn, men det kan ha noe med mitt anstrengte forhold til min mor å gjøre... 😅

Jeg har et utmerket forhold til min mor. Men føler det uansett er kjekt å ikke gå rundt og huske dette🤭

Anonymkode: 92bfc...fc0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Daria said:

Jeg betviler ikke morsmelkens gode effekt på mange områder, men du skal også huske på den sosiale effekten det kan ha for et så stort barn at andre - og særlig andre barn - ser henne få pupp som trøst. At du ikke får kommentarer der og da betyr ikke at ikke hun kan få det senere.

Men hvem er det som lærer de potensielle mobberne at amming er galt? Jo det er vel ignorante voksne, som lærte sine dårlige holdninger fra sine foreldre? Hva med å være et forbilde for barna og lære dem at det skal være like ok å amme theo på to som olivia på fem? Det er jo ikke noe galt i å amme, det er ikke skadelig, tvert i mot. Det som er skadelig er jo holdninger som kommer til uttrykk gjennom avsky. Har man ikke noe godt å si, så hold det for deg selv særlig med hensyn til barna. 

Anonymkode: d791b...b8a

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hvem er det som lærer de potensielle mobberne at amming er galt? Jo det er vel ignorante voksne, som lærte sine dårlige holdninger fra sine foreldre? Hva med å være et forbilde for barna og lære dem at det skal være like ok å amme theo på to som olivia på fem? Det er jo ikke noe galt i å amme, det er ikke skadelig, tvert i mot. Det som er skadelig er jo holdninger som kommer til uttrykk gjennom avsky. Har man ikke noe godt å si, så hold det for deg selv særlig med hensyn til barna. 

Har aldri snakket med mine foreldre om amming, så det er i hvert fall ikke dem som har lært meg disse "dårlige holdningene". Det kommer nok snarere fra naturens side, som et tegn på at vi er ment for å amme babyer og ikke store barn.

• Liker 5
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om amming av store barn, som jeg vil si er fra 3 år og oppover? Leste i en tråd om ei som amma sitt barn som skal begynne på skolen til høsten. Det blir feil for meg. Jeg er liberal nok til å synes at det er greit at et barn som kan snakke og gå ammes en stund, men ett sted går grensa. Hvis jeg hadde sett det offentlig, vet jeg ikke helt hvordan jeg hadde reagert. Sannsynligvis med vemmelse. Tenker på Game of Thrones med én gang.

Tenker at dem om det, men forstår ikke at de gidder. Vil de ikke ha kroppen sin tilbake til å bare tilhøre dem?

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De trenger ikke ha lært holdninger hjemme, men for en femåring kan det å die være noe han/hun forbinder med at babyer eller små barn gjør, og ikke barn på ens egen alder. Samme med eldre barn som bruker bleie eller smokk, sitter i vogn, etc. Derfor kan femåringer finne på å påpeke dette. De undrer seg. De er jo ikke vant med å se det i sin aldersgruppe. 

Personlig mener jeg man ikke behøver å die en femåring offentlig av hensyn til barnet. Man kan ha mange grunner for å amme og mene dette er det beste for sitt barn, men du kommer ikke forbi at du setter et såpass stort barn i en veldig sårbar situasjon ved å gjøre det. Du kan ha all forskning og tilknytningsteori i verden i ryggen, men det forandrer ikke det faktum at du skyver disse fordelene foran det faktum at du risikerer at barnet får, i mine øyne, unødvendige negative reaksjoner fra omverdenen. 

Forskjellen på et spedbarn/småbarn og en fem seksåring er at det finnes mange likeverdige alternativer til mat/drikke/trøst og kos utenfor hjemmet som ikke er amming. 

Anonymkode: 0e5b3...3cc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er flott. Har ikke noe imot amming av store barn. Dessuten er jo 5-åringer fortsatt ganske små.

Anonymkode: 0f714...f78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at det er flott. Har ikke noe imot amming av store barn. Dessuten er jo 5-åringer fortsatt ganske små.

Anonymkode: 0f714...f78

Ved hvilken alder mener du at grensa går da? Flere barn kan lese og skrive ved den alderen. Lese og skrive, og sutte på pupp. Nei. Bare nei.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...