Gå til innhold

Hvor mye ansvar har deres barn for å stå opp selv og alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å bli sprø av gjengen her i huset. De er mellom 11-14 år og hver morgen må jeg innom rommene å vekke dem flere ganger. Hvis de har på vekkerklokke bare ignorerer de den. Jeg er så lei! De er vel store nok til å ta litt ansvar selv nå? Litt av problemet er at de flere av dem tar buss, så de kommer ikke bare 5 min for sent hvis de ikke rekker den første. Det positive er at de tar rutebuss, så de kan strengt tatt ta neste, selv om det innebærer å komme ca en time for sent. 

Anonymkode: 1826d...d72

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset står 11 åringen opp selv hver morgen. Lager matpakke og ordner alt, og kommer seg til bussen selv. Trenger ikke stå opp med henne. Noe som er veldig freit når du kommer fra nattevakt og bare vil legge deg. 

Anonymkode: 9cfd4...f7a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å vekke barnet så lenge det bor hjemme. Samme med matpakke, den lager så klart jeg eller far. Det er mitt ansvar som mor tenker jeg...

Anonymkode: 227b4...113

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv stod opp selv hver dag kl 07.30 da jeg lærte meg klokka (6-7 år). Mamma og Pappa var allerede oppe, men jeg stod opp selv, fant meg klær og ordnet meg. Mamma lagde matpakke frem til jeg flytta ut da jeg var 19 år. 

Barnet på snart 7 år vekkes om det ikke våkner før min vekkerklokke ringer. Barnet sover gjennom egen vekkerklokke enda (godt sovehjerte). Matpakke lager jeg på kvelden. Barnet kan lage matpakke selv, men tror det fort hadde blitt nugatti hver dag 😂 Såå, matpakke tar jeg noen år til og vekking også. Han er selvstendig på mye annet, så skal nok klare seg selv som voksen selvom jeg lager matpakke og vekker han. 7 år- er da bare barnet 😀. Jeg er oppe om morgenen og blir ikke liggende i senga og lar barnet klare seg selv. Det synes jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 23a40...501

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine har hatt egne vekkerklokker fra de begynte i 1. klasse, og en del av kveldsrutinen har vært å stille dem og sette dem på. Jeg vekker kun hvis de ber om det, f.eks på dager da det er viktig å komme presis (utflukter, eksamen/tentamen, prøver i 1. time osv). De har kommet for seint, og lært av det. Og de har gått sultne hele dagen fordi de ikke rakk å lage matpakke (og glemte eller ikke gadd å gjøre det kvelden før). 

Selvfølgelig hjelper jeg de yngste med å pakke sekken, lage matpakke o.l, men etter hvert får de mer og mer ansvar selv. Målet er at de skal klare mest mulig selv.

Anonymkode: f2c23...e1c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine har hatt egne vekkerklokker fra de begynte i 1. klasse, og en del av kveldsrutinen har vært å stille dem og sette dem på. Jeg vekker kun hvis de ber om det, f.eks på dager da det er viktig å komme presis (utflukter, eksamen/tentamen, prøver i 1. time osv). De har kommet for seint, og lært av det. Og de har gått sultne hele dagen fordi de ikke rakk å lage matpakke (og glemte eller ikke gadd å gjøre det kvelden før). 

Selvfølgelig hjelper jeg de yngste med å pakke sekken, lage matpakke o.l, men etter hvert får de mer og mer ansvar selv. Målet er at de skal klare mest mulig selv.

Anonymkode: f2c23...e1c

Dette støtter jeg. Det er ikke farlig for ungene å gå sultne én skoledag og de lærer raskt at det ikke er kult. Samme gjelder det å komme for seint. 

Anonymkode: 1fc61...04c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å vekke barnet så lenge det bor hjemme. Samme med matpakke, den lager så klart jeg eller far. Det er mitt ansvar som mor tenker jeg...

Ja... min mor gjør dette fortsatt for broren min som er 19 år og bor hjemme.

Skjønner du ikke at du gjør barna en bjørnetjeneste? De kommer jo til å få sjokk når de flytter for seg selv. Ens ansvar som forelder er jo å gjøre barna klare for å klare seg helt på egenhånd, ikke dulle med dem.

Anonymkode: b8972...222

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg selv stod opp selv hver dag kl 07.30 da jeg lærte meg klokka (6-7 år). Mamma og Pappa var allerede oppe, men jeg stod opp selv, fant meg klær og ordnet meg. Mamma lagde matpakke frem til jeg flytta ut da jeg var 19 år. 

Barnet på snart 7 år vekkes om det ikke våkner før min vekkerklokke ringer. Barnet sover gjennom egen vekkerklokke enda (godt sovehjerte). Matpakke lager jeg på kvelden. Barnet kan lage matpakke selv, men tror det fort hadde blitt nugatti hver dag 😂 Såå, matpakke tar jeg noen år til og vekking også. Han er selvstendig på mye annet, så skal nok klare seg selv som voksen selvom jeg lager matpakke og vekker han. 7 år- er da bare barnet 😀. Jeg er oppe om morgenen og blir ikke liggende i senga og lar barnet klare seg selv. Det synes jeg ikke er greit. 

Anonymkode: 23a40...501

Enig med deg her, det er jo stor forskjell på en 7-åring og en 11-åring. Ideelt sett burde man stå opp og ordne seg selv som 11-åring. Men skjønner jo så klart at det ikke er like lett når barna nekter å stå opp/sover forbi vekkerklokka. Men jeg tenker jo at man burde prøve forskjellige ting med det som mål at de skal stå opp selv i den alderen. Ikke bare tenke at det er ens ansvar som forelder fram til de flytter ut (som en annen her skriver).

Anonymkode: b8972...222

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vekker min på ti år, lager til frokost, smører matpakke og sier fra når det er på tide å gå avgårde.

Anonymkode: f5b80...f44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det mente min eks svigermor også. Ikke lenge etter at han flyttet ut overtok jeg hennes barn, og at jeg var den eneste ansvarlige i forholdet ble fort et problem. Derfor eks, og ekssvigermor! 

Å lære seg å ta ansvar for å stå opp og lage mat er en essensiell del av oppdragelsen! 

Anonymkode: 05dc9...342

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vekker mi på 7 år. Hun vekkes ikke av vekkerklokker. Jeg synes bare det er hyggelig å vekke. Lager frokost, smører matpakke og drar. Vi drar samtidig. Må si jeg synes det er hyggelig å ha morgenen sammen. Kunne ikke falt meg inn å ligge og sove mens hun ordnet seg selv om morgenen, da skulle jeg vært skrekkelig syk for at det skjer. Har selv fine minner der moren min smører matpakker mens jeg og søsknene mine spiser frokost. Tror jeg nok vil synes det ville vært litt trist å stå mutters alene på kjøkkenet og ordnet alt selv, men moren min lå og sov.

Anonymkode: a010a...75c

• Liker 3
Gjest Bilbao7
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vekker mi på 7 år. Hun vekkes ikke av vekkerklokker. Jeg synes bare det er hyggelig å vekke. Lager frokost, smører matpakke og drar. Vi drar samtidig. Må si jeg synes det er hyggelig å ha morgenen sammen. Kunne ikke falt meg inn å ligge og sove mens hun ordnet seg selv om morgenen, da skulle jeg vært skrekkelig syk for at det skjer. Har selv fine minner der moren min smører matpakker mens jeg og søsknene mine spiser frokost. Tror jeg nok vil synes det ville vært litt trist å stå mutters alene på kjøkkenet og ordnet alt selv, men moren min lå og sov.

Anonymkode: a010a...75c

Samme her :)

AnonymBruker
Skrevet

Det som er ditt ansvar som mor er faktisk å oppdra barna dine til å bli selvstendige og selvhjulpne.

Anonymkode: 0a894...fce

• Liker 5
Skrevet

Kjenner meg godt igjen! Har barn samme alder.

Vi pakker både sekker, vekker og ordner matpakke for dem og en sjelden gang etter mye mas kan de bidra bittelitt...

Det er jo flott om man får barna sine til å gjøre alt dette selv, men glemmer de bøker, matpakke eller ikke rekker frokost så går det jo ikke bare ut over dem selv! 

Alle vet at barn som sitter på skolebenken uten å ha spist ikke blir særlig konsentrerte om skolen. Ofte urolige og bråkete kan de også bli. Ødelegge undervisningen for sine medelever.

og hvis barna skal pakke sekken selv og glemmer slik barn ofte gjør - hvem blir da lidende? Ikke bare barnet men læreren må ordne med nye bøker, bruke klassetimer til masse styr pga 1 elev som kamskje heller ikke får gjort det han hun skal og ender opp med å forstyrre medelever ved å låne alt mulig, rote bort andres ting osv.

forsentkomming går også ut over hele klassen når en elev dumper inn et kvarter ut i timen og skal ha oppmerksomhet, få beskjeder osv. 

nei dette må nok vi foreldre ordne selv om man blir ganske så oppgitt og sliten av alt mas!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

her spretter alle 3 på straks 9, 12 og 14 år ut av sengen når jeg vekker dem. Kler på seg og er raskt klare. Jeg setter fram frokost og ordner matpakkene (kun fordi det går raskere, de klarer fint å lege de selv også). De rydder bort når de er ferdige. Til minste legger jeg fram yttertøy for å sikre at han får på seg riktig tøy, de andre ordner det selv. Jeg drar først på morgenen, ungene kommer seg avgårde når de skal på egenhånd. Å komme for sent på skolen er bare ikke tema, og har heldigvis aldri skjedd heller (selv om yngste nok har måttet løpe litt når klokka på skolen har ringt inn...) Eldste går på ungdomsskolen og vil få anmerkning om han kommer for sent, og DET har han absolutt ikke lyst på.

Syns det er merkelig med barn som sover tungt/ikke vil stå opp i så ung alder (med unntak av 14-åringen muligens). Jeg ville sett på leggetidene da det virker som de ikke er ferdig sovet når de blir vekket. Tidligere i seng hadde vært mitt første tiltak. Og hold for all del mobiler m.m. LAANGT unna soverommene så de ikke holder på med de etter legging.

Anonymkode: 51f6d...da5

Skrevet

Dette støtter jeg. Det er ikke farlig for ungene å gå sultne én skoledag og de lærer raskt at det ikke er kult. Samme gjelder det å komme for seint. 

Anonymkode: 1fc61...04c

Problemet bare er at en klasse består av 25-30 elever med 1 eller 2 lærere.

hvert eneste foreldremøte sier lærerne fra hvor mye tid det tar å skrive anmerkninger, melding hjem, uro, utlån av ekstra bøker/utstyr gjenglemt gymtøy, og selvsagt ukentlig kommer noen barn for sent og på tom mage fordi disse barna kanskje må ordne alt selv. Og ikke minst all uro som skapes i klasserommet når en elev har kommet for sent/ikke er konsentrert pga sult/ glemt ditt og datt.

Og så lurer vi foreldre på hvorfor det er uro i klassen? Vi får begynne med oss selv og det som er foreldreansvaret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungene her er litt yngre (9 og 10), men klarer å komme seg på skolen selv de dagene jeg drar hjemmefra tidlig. Jeg smører matpakker fordi jeg vil ha kontroll på hva de har med seg. De klarer å gjøre det selv, men da kan det lett bli for lite mat og usunt pålegg. Jeg vekker dem om morgenene. 

Anonymkode: f9da6...424

Skrevet

Vekker 8 åringen. Han eldste på snart 17 år har da allerede stått opp og reist på skolen. De to i midten etterlyser jeg bare om de ikke er ved frokostbordet når jeg må reise på jobben. Ungene bruker da å ha ca 30 min hvor de spiser frokost og lager niste for dagen før de må kle på seg. Tror alle har godt av en litt rolig start på dagen.

Skrevet

Mine sto opp selv og lagde seg frokost fra de sluttet på SFO (begge da de var 9). Matpakker var lagd og sekk pakket kvelden i forveien. La også fram klær til dem kvelden i forveien. I begynnelsen ringte jeg hjem hver morgen og forsikret meg om at de var kommet seg opp. Etter hvert ble det unødvendig.

Jeg var alene med de fra de var 3 og 6, så de hadde ikke så mye valg når det gjaldt å bli tidlig selvstendige. Hadde mye dårlig samvittighet for det i starten 💔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vekker fremdeles min 18 åring og får han avgårde om morgenen. Han har minimalt fravær på skolen... Første klasse på vg var det null. Andre klasse tre dager pga influensa (han lå syk hele vinterferieuka i tillegg).

jeg tror en del tenåringer som overlates til seg selv å avgjøre om de skal stå opp eller ikke, får ganske høyt fravær.

Men en annen årsak til at jeg gjør dette, er at jeg liker å komme meg opp tidlig om morgenen selv, og ha en "mening" med det. Jeg er uføretrygdet, og jeg vil ikke bare "ligge og dra meg" i senga. Det er sunt å ha en normal døgnrytme. Legge seg i normal tid på kvelden, stå opp tidlig som andre folk gjør. Så jeg gjør det fordi jeg liker å gjøre det for min egen del. Tenåringen hadde sikkert klart det om han måtte, selvfølgelig. Men synes det er hyggelig å prate sammen denne stunden om morgen, si hadet når han går osv.

Anonymkode: 858e1...156

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...