Gå til innhold

Rekordlav fruktbarhet i Norge - tror dere antall fødte barn pr kvinne skal ytterligere ned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

SSB melder om rekordlav fruktbarhet. Det fikk meg til å tenke på videregående-reunionen som jeg var på i fjor. Vi var til sammen ca 40 kvinner, men kun 3-4 stykker hadde fått barn i en alder av 31 år. Jeg ser det samme på arbeidsplassen min, hvor jeg er den yngste personen som har barn (fikk barn da jeg var 30 år). Det er ingen andre kvinner under 35 år som har barn. De fleste jeg omgås med til daglig er menn og kvinner i alder 27-37, hvor de fleste er barnløse. Noen er i forhold, majoriteten er single. Det er flere år siden de gjorde seg ferdig med utdanning. 

Dette er bare subjektive betraktninger, men jeg kan ikke skjønne annet enn at fruktbarheten kommer til å falle som en stein i årene som kommer. Hva tenker dere? Har dere gjort noen lignende observasjoner?

Anonymkode: 2f0b2...f79

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste jeg kjenner ( kjenner til) på min alder ( 30-årene) har to barn. Flere har 3-5, så nei jeg kjenner meg ikke igjen. Bor i en av landets største byer om det er relevant

Anonymkode: 689d6...930

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ihvertfall flere ufrivillig barnløse der ute.

Anonymkode: 6292a...0aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror også den vil fortsette å synke. Vi liker friheten vi har. Menn vil være single uten ansvar og kvinner vil ha økonomisk frihet, en mann som bidrar like mye hjemme, en karriere. Det er ikke forenelig med barn.

Anonymkode: 795ee...c68

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Den nye pappapermisjonen er også et hån mot kvinnen. 

Anonymkode: 501e8...9cd

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er feminist, mor til tre og veldig enig i dette.

Og forresten: Gratulerer til alle flotte damer på kvinnedagen!

Anonymkode: eeb91...269

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

det er så dyrt og stressende med barn. skjønner godt at mange dropper det!

Anonymkode: 67693...b78

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror den kommer til å fortsette å falle fram til vi som samfunn endrer noe på fokus og prioriteringer. Med dagens utvikling er vi jo på vei inn i samme bås som pandaene.

Det fokus som har vært de siste årene på selvrealisering og «kjønnskamp» er ganske tydelig et evolusjonsmessig blindspor med tanke på fruktbarhet. Mange politikere og politiske engasjerte virker likevel å tro at mer av samme medisin som har vært politisk foreskrevet skal endre situasjonen også - noe som er direkte ulogisk.

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg helt enig i, og måten enkelte prøver å rettferdiggjøre den er fiendtlig mot både kvinner og menn. Når Anette Trettebergstuen påstår dette er noe en må ha for å hindre at mor tar disse ukene fra far vitner det om en utrolig lav tillit til både mor og far, og deres evne til å fordele ukene i henhold til hva som passer dem best. 

• Liker 4
Skrevet

Det er ingenting som tyder på at dette vil snu, så den ekte norske befolkningen vil dø ut. Og feminismen med den. 
Mer livskraftige kulturer vil flytte inn og ta over landet – en helt logisk konsekvens. Den norske feminismen hadde sin periode, men viste seg ikke å være bærekraftig. Framtida er muhammedansk, så langt vi kan se nå.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Jeg tror den kommer til å fortsette å falle fram til vi som samfunn endrer noe på fokus og prioriteringer. Med dagens utvikling er vi jo på vei inn i samme bås som pandaene.

Det fokus som har vært de siste årene på selvrealisering og «kjønnskamp» er ganske tydelig et evolusjonsmessig blindspor med tanke på fruktbarhet. Mange politikere og politiske engasjerte virker likevel å tro at mer av samme medisin som har vært politisk foreskrevet skal endre situasjonen også - noe som er direkte ulogisk.

Jeg tror også det handler om hva som er komfortabelt. Hvis man har råd til å bo alene, feste, spise ute og dra på spennende ferier med venner - hvorfor skal man heller velge kone og barn?

Før ble man også sett på som en særing hvis man var enslig og barnløs. Slik er det ikke i dag. Forventningene er helt annerledes.

Man har selvsagt de som ønsker partner, men som av ulike grunner ikke greier å finne noen. Og jo eldre man blir, jo vanskeligere blir det kanskje også. Man har flere krav og forelskelsen kommer ikke like lett. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, herzeleid skrev:

Det er jeg helt enig i, og måten enkelte prøver å rettferdiggjøre den er fiendtlig mot både kvinner og menn. Når Anette Trettebergstuen påstår dette er noe en må ha for å hindre at mor tar disse ukene fra far vitner det om en utrolig lav tillit til både mor og far, og deres evne til å fordele ukene i henhold til hva som passer dem best. 

Trettebergstuen har helt rett. Mor tar alt som ikke er forbeholdt far. Sånn er det bare. Ingen fedre krever tid av en mor som har født hans barn og mødre regner det (fremdeles) som hennes tid.

All statistikk viser det. Høyresiden reduserte fars tid med begrunnelse at tiden hadde endret seg og at likestilling var innført innen familiepermisjon. 

Venstresiden var imot og hevdet at mor ble hjemme og far gikk på jobb.

Venstresiden fikk rett og pappas tid kom tilbake. I praksis må staten hjelpe far til å være hjemme. Hvis mor bestemmer, som hun gjør i de fleste tilfeller, får far ingenting.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Vox_populi skrev:

Det er ingenting som tyder på at dette vil snu, så den ekte norske befolkningen vil dø ut. Og feminismen med den. 
Mer livskraftige kulturer vil flytte inn og ta over landet – en helt logisk konsekvens. Den norske feminismen hadde sin periode, men viste seg ikke å være bærekraftig. Framtida er muhammedansk, så langt vi kan se nå.

Dette mener du vel ikke (håper jeg)?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får nr 2 nå som 38-åring. Ventet lenge med barn med vilje. Det er nok mange som meg. Heldigvis blir jeg ganske fort gravid tross alder, men mange går nok på en smell der.

Anonymkode: 4c949...22d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg som skrev dette men hvis man skal se på tallene er det mye som tyder på det.

Den etniske norske befolkningen har ikke økt siden 1975 da vi var omtrent 3.5mill mennesker. All befolkningsøkning etter det er innvandring. Nordmenn får 1.6 barn, ikke nok til å opprettholde folketallet. Allikevel øker Norges befolkning.

Så status er at norske befolkningen synker, men folketallet øker. Da må nødvendigvis den ene gruppen bli større enn den andre. Det er grunnleggende matte.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, herzeleid said:

Om man virkelig ønsker barn og vil oppleve familie, så lar man ikke det i seg selv stanse seg. Det er nok mer komplisert enn som så

Når det er sagt, vi levde en gang i et samfunn der majoriteten mente det var logisk, fornuftig og viktig å ha slaver, så man kan ikke ha særlig tillit til at mannen i gata gjør gode valg, nei. Mor vil sannsynligvis presses, overtales eller ta hovedansvar for barn om det ikke er noe som oppfordrer til noe annet. 

Anonymkode: 1f32e...9c8

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du tegn til at denne utviklingen vil stanse og at det normale igjen blir at at kvinnene gifter seg og får barn i den mest fruktbare alderen, fra 18 og framover? Det ser ikke jeg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får nr 2 nå som 38-åring. Ventet lenge med barn med vilje. Det er nok mange som meg. Heldigvis blir jeg ganske fort gravid tross alder, men mange går nok på en smell der.

Anonymkode: 4c949...22d

Ja, det er nok mange som går på en smell pga alder. At man først blir klar for barn når det reproduktive systemet er på hell. Det er nok mange som utsetter å få barn og som nærmest tar det for gitt at de kommer til å bli gravide. Man har ikke kalkulert inn risikoen med å vente for lenge med å få barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer veldig an på hvilken omgangskrets du har hvorvidt de har barn eller ikke. Jeg har noen i min omgangskrets som har barn, da som regel bare ett, i en alder av 28. De aller fleste jeg kjenner, menn som kvinner, har enda ikke fått barn.

Som kvinne planlegger jeg selv å bidra til fruktbarhetsstatistikken i negativ forstand - da jeg ikke planlegger å sette barn til verden.

Anonymkode: 095d3...3d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 31 år og har 2 barn. Kunne muligens gått med på å få en til men det skjer absolutt ikke så lenge permisjonsordningen er slik som nå! 

Må ta minst 3-4 mnd ulønnet perm nå for jeg nekter å starte i jobb når baby er 7 mnd. Blir ruinert men det får så være. 

Anonymkode: 9f9d5...e93

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...