AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #61 Skrevet 10. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oi, uff. Ja, jeg også. Jeg tror det kommer til å bli litt bedre snart. Jeg prioriterer husleie, regninger og mat til hunden først. Men i januar, fikk jeg litt problemer da jeg først hadde glemt å legge av penger til NRK-lisens, (det er min egen feil). Og så fikk jeg brudd i først den ene armen, og to uker senere den andre. Så på alle de turene på røntgen, lege, og gips har jeg brukt så mye penger at jeg har mottat frikort for første gang i mitt liv. På grunn av dette har det gått litt skeis med økonomien. For jeg setter opp budsjett hver måned, og har ingen strømme-tjenester, da jeg klarer meg med TV. Og jeg vet jo at låner man penger av noen, må det betales tilbake. Og da ligger man jo på etterskudd hele tiden. Jeg har vanligvis et budsjett til mat i måneden på 2000,- til mat/såpe og husholdningsartikler. Dessuten har jeg shoppestopp, (hatt det siden 2017). har kun måttet kjøpe noen sokker, og litt undertøy siden da. Og shoppestopp har ført til at jeg har klart å spare litt penger hver måned i bsu. For jeg har ingen foreldre som kan hjelpe meg inn på boligmarkedet når den tiden kommer. 😊 Anonymkode: cc1d6...321 Jeg glemte å skrive at jeg prøver ikke å sløse med penger, det er ikke derfor jeg er blitt så blakk nå. Anonymkode: cc1d6...321
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #62 Skrevet 10. mars 2019 Bønner i tomatsaus på hermetikkboks er næringsrikt, proteinrikt og billig. Sikkert enda billigere å bløtlegge og koke bønner selv og lage egen tomatsaus. Anonymkode: 17dc9...722 1
Jytte Skrevet 10. mars 2019 #63 Skrevet 10. mars 2019 Hvorfor svarer ikke ts på hva hun har i skap og fryser? 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #64 Skrevet 10. mars 2019 1 minutt siden, Jytte skrev: Hvorfor svarer ikke ts på hva hun har i skap og fryser? Det har hun da gjort tidligere i tråden... Anonymkode: 25a12...16a 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #65 Skrevet 10. mars 2019 Pasta og ris, champignon og hakkede tomater på hermetikkbokser. Smør eller billig olje. Litt ensformig men overlever fint på det. Kjøp billig brød og stek brødterninger til. Anonymkode: a97de...116 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #66 Skrevet 10. mars 2019 3 minutter siden, Jytte skrev: Hvorfor svarer ikke ts på hva hun har i skap og fryser? Jeg skrev det for noen dager siden. På 8.3.2019 den 4.42, AnonymBruker skrev: Tusen takk. Har quinoa, kikerter (i lake), 1 boks tomat pure, en bok kidney bønner, 3 pakker nudler, og oliven olje. Pluss litt tørka krydder. I fryseren har jeg: en pose erter, en pose med smoothie frukt & bær og selvplukka tyttebær. 😆 Anonymkode: cc1d6...321 😊 Anonymkode: cc1d6...321 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #67 Skrevet 10. mars 2019 Frossen storfelever brukte å være billig da jeg kjøpte det på rema og lignende butikker for 25 år siden. Næringsrikt og godt til levergryte og andre retter Anonymkode: 17dc9...722 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #68 Skrevet 10. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pasta og ris, champignon og hakkede tomater på hermetikkbokser. Smør eller billig olje. Litt ensformig men overlever fint på det. Kjøp billig brød og stek brødterninger til. Anonymkode: a97de...116 Hørtes godt ut. Takk for tipset. Jeg har allerede handlet. Men lagrer denne tråden, så jeg kan huske og følge tipsene deres en annen gang. 😊 Anonymkode: cc1d6...321 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #69 Skrevet 10. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Frossen storfelever brukte å være billig da jeg kjøpte det på rema og lignende butikker for 25 år siden. Næringsrikt og godt til levergryte og andre retter Anonymkode: 17dc9...722 Okselever . Det koster 20 kroner kiloet, https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34196-sunt-kosthold-på-student-budsjett/?page=3 Anonymkode: 17dc9...722 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #70 Skrevet 10. mars 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bønner i tomatsaus på hermetikkboks er næringsrikt, proteinrikt og billig. Sikkert enda billigere å bløtlegge og koke bønner selv og lage egen tomatsaus. Anonymkode: 17dc9...722 Skal huske på det til en annen gang. Noen sånne hermetikk bokser kan man kjøpe, og ha i skapet til en annen krise. Det skal jeg faktisk gjøre. 😊 Anonymkode: cc1d6...321 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #71 Skrevet 10. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okselever . Det koster 20 kroner kiloet, https://forum.fitnessbloggen.no/topic/34196-sunt-kosthold-på-student-budsjett/?page=3 Anonymkode: 17dc9...722 Her skriver de at okselever fås kjøpt på coop og rema 1000. Det ligger i frysedisken, og kan brukes i gryter, jegergryte eller stroganof feks. Anonymkode: 17dc9...722 1
Jytte Skrevet 10. mars 2019 #72 Skrevet 10. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev det for noen dager siden. 😊 Anonymkode: cc1d6...321 Ok. Da klarer du deg selv om det blir knapt. Har du stavmikser er grønn ertesuppe snadder. Rist kneipen eller tørk en skive på steikepanna, bryt opp og ha i suppa like før servering. Smør og fløte har du også? Det siste kan man ofte låne av naboen. Men i ti dager, det blir kleint. Jeg misliker sånne tråder som dette. Det høres ut som man kan leve på litt over hundre kroner i ti dager. Og det kan man ikke. Det blir ikke et fullverdig kosthold og man vil tape vekt. Man blir også en paria, som ikke kan be gjester, eh, har bare vann å tilby jeg... Jeg anbefaler å ringe frelsesarmeen, de kan levere på døra, det kommer an på hvor du bor. Du kan også få rekvisisjon og bestemme hva du handler selv. 2
netpuppy Skrevet 10. mars 2019 #73 Skrevet 10. mars 2019 (endret) 15 minutter siden, Jytte said: Jeg misliker sånne tråder som dette. Det høres ut som man kan leve på litt over hundre kroner i ti dager. Og det kan man ikke. Det blir ikke et fullverdig kosthold og man vil tape vekt. Man blir også en paria, som ikke kan be gjester, eh, har bare vann å tilby jeg... Man kan jo det... Det holder hardt, men det går om man er litt lur med hva man kjøper. Man får ikke mangelsykdommer av å ha et ensformig kosthold i 10 dager, og om litt over en uke uten å invitere til middagsbesøk er det som knekker sosiallivet ditt så tipper jeg det hadde noen problemer fra før av... Endret 10. mars 2019 av netpuppy 5
Jytte Skrevet 10. mars 2019 #74 Skrevet 10. mars 2019 (endret) 5 minutter siden, netpuppy skrev: Man kan jo det... Det holder hardt, men det går om man er litt lur med hva man kjøper. Man får ikke mangelsykdommer av å ha et ensformig kosthold i 10 dager, og om litt over en uke uten å invitere til middagsbordet er det som knekker sosiallivet ditt så tipper jeg det hadde noen problem fra før av... Jeg tror du leste det jeg skrev litt feil. Det sosiale livet tipper ikke over. Er man blakk får man jo låne litt også. I alle fall jeg har vært så blakk når jeg var litt ung. Det jeg anbefaler ts er å be om et lite lån av venner eller familie. Det neste er nødhjelp fra sosialen. Og frelsesarmeen. Det er jo instanser som kan hjelpe når det er akutt. Jeg unner ikke ts å ha så lite penger til mat som hun har nå. Det er ikke et nederlag å be om hjelp. Det viser at du er ærlig og tar vare på deg selv, ts. Fordelen med frelesesarmeen er at de ikke spør hvorfor du er blakk. Du får bare det mest nødvendige og de er ikke så dumme at de vil ha deg som fast bruker, da får du bare to bæreposer med mat utgått på dato, og ting du ikke egentlig spiser til vanlig. Endret 10. mars 2019 av Jytte 1
Jytte Skrevet 10. mars 2019 #75 Skrevet 10. mars 2019 Og som en annen skrev her. Du kan også få min andel av det jeg har gitt til frelsesarmeen. De som jobber der er sympatiske mennesker. Og om det ikke stemmer overalt, så drit i det. Hev deg over folk som dømmer. 1
Knirke Skrevet 10. mars 2019 #76 Skrevet 10. mars 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg trodde det var forbudt? Eller er det ikke det? Anonymkode: cc1d6...321 Neida. Jeg kjenner en politimann og han sier de lar dumpsterdiverne være i fred, selv om det per definisjon er «tyveri» av butikkens eiendom. Du finner fort ut hvilke butikker som synes det er greit (=har ikke hengelås på containerne) 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #77 Skrevet 10. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde det var forbudt? Eller er det ikke det? Anonymkode: cc1d6...321 Teknisk sett er søpla butikkens eiendom, men i praksis har det aldri skjedd at noen har blitt straffeforfulgt for dette. Moralsk sett er det også vi som dumpstrer som har overtaket, siden det strengt tatt burde være forbudt å kaste fullt spiselig mat, i en verden hvor folk sulter. Jeg hadde altså dumstret, og kjøpt melk og en sekk med ris. Og egg, dersom jeg ikke hadde vært heldig og funnet det. Finnes masse tips om dumpstring på nett, men i korte trekk besøker du butikken en halvtime etter stengetid, og titter i søppelbøttene. I starten vil du bruke litt tid på å kartlegge hvilke butikker som har tilgjengelig søppel, og når de kaster de bra greiene, men generelt er små, lokale butikker i frittstående bygninger best, mens kjøpesentre gjerne har innelåst søppelpresse og er bortkastet tid. Nå på vinteren er det også kjøleskaptemperatur ute, og det meste er trygt å spise. Bruk sansene og se, kjenn og lukt på maten. Det aller meste kan spises noen dager over dato, noe holder seg i flere måneder. Det lønner seg å ha fryser, da man gjerne finner mye av ett produkt på en gang. Kjøtt og fisk i ubrutt plast er stort sett alltid greit, grønnsaker i plast har gjerne et dårlig hjørne man kan kutte vekk, og så vaske dem i vann med litt eddik i. Brød og bakevarer kastes ofte i egne plastposer, pga mengden og er dagsferskt. Putt overskuddet i fryseren og er det litt tørt kan det gjenopplives i ovnen, tullet inn i et fuktig kjøkkenhåndkle. Så er det mye meierivarer der ute, yougurt og rømme kan holde seg både en og to måneder over dato, finner også en del smør, ost, dressinger, sauser osv. Anonymkode: ea574...dbd 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #78 Skrevet 10. mars 2019 Mat for 115, i ti dager (Jeg bor i Oslo og har tilgang til billige grønnsakshandlere og alle kjedebutikkene, og tar utgangspunkt i det * Lag ertesuppe av: En pk. tørkede gule erter, 2 løk, 4 gulrøtter og 4 poteter. Server med en brødskive eller to. Dette holder til 6-8 middager, og koster til sammen 25 kr,- *Kjøp to first price Kneipp ca 20,- og det rimeligste syltetøyet du finner/ evnt annet drøyt og billig pålegg for 30,- *Havregryn til 18,90,-. Lag havregrøt av gryn, vann og smør + litt av smoothie-blandingen du har. *Margarin 21,- til brødskiver og i havregrøt Du har nå brukt: 25+20+30+18,90+21= 114,90,- (Og enda har du masse mat i skapet som du ikke har brukt, ha,ha) Anonymkode: bf4b4...138 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #79 Skrevet 10. mars 2019 6 timer siden, Tibbie skrev: Jeg tror ikke at det er forbudt etter lov, men butikkene setter ikke pris på det. Da Dumpster Diving var skikkelig i vinden, var det mange butikker som satt hengelås på søppeldunkene sine. Du kommer neppe til å få noen straff hvis du blir tatt for å hente en pose potetgull ut av søppeldunkene til Kiwi om natten Noen butikker (i Oslo i alle fall) setter faktisk brukbar mat i poser/ kasser på toppen av containeren slik at det er lett å hente maten. Ikke noe for meg, men kjenner flere som krymper matbudsjettet på denne måten. Anonymkode: bf4b4...138 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #80 Skrevet 11. mars 2019 Jeg hamstrer billige nudler på thai-butikker når jeg venter på lønn. Er ganske småspist av meg, da, så en nudlepakke til 5 kr holder som middag til meg. Anonymkode: f7980...f73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå