aceania Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 (endret) Hei! Jeg står i en litt vrien situasjon. På videregående hadde jeg store problemer på hjemmefronten, med et familiemedlem som nå har tatt selvmord. Vedkommende var mentalt ustabil og jeg bodde med h*n i perioder. Dette tærte fryktelig på, og uten at jeg vil at noen skal kunne kjenne meg igjen her inne, så kan jeg nevne at både psykisk og fysisk vold var med i bildet. Jeg var konstant redd i tre år. Man skulle jo tro at jeg ba om hjelp. Men jeg gjorde ikke det, av respekt for familien min. Jeg kom meg gjennom med et snitt på rundt en karakter lavere enn det jeg gjennom tre år egentlig hadde tenkt jeg skulle oppnå. (Jeg har hatt framtidsplanen min klar siden åttende klasse.) Uansett, jeg har ikke forstått før i ettertid hvor mye dette har ødelagt for meg. Nå som jeg ser tilbake på det, er jeg ganske sikker på at jeg var deprimert, men samtidig så er det vanskelig å si om jeg var deprimert eller om omstendighetene bare var helt på trynet. Jeg har alltid vært glad i skole, og jeg er sikker på at hvis jeg hadde brydd meg om å vise hva jeg kunne, så hadde jeg hatt snittet jeg trenger. Men det var for mye som skjedde rundt meg til at jeg hadde kapasitet til å vise frem det jeg kunne. Er dette noe jeg kan søke særskilt vurdering med? Jeg ber om forståelse her, og jeg kan si at jeg ikke kommer til å bruke mange tusen på å ta opp fagene nå i ettertid. Jeg synes det er urettferdig at jeg skal konkurrere i samme kvote som folk som hadde normale problemstillinger i hverdagen sin. For jeg hadde ikke det. Mine var altfor voksne og tunge. Hvis det er noen som har søkt og fått innvilget: Måtte du kontakte den videregående-skolen du gikk på? Er først og fremst ute etter tips og råd, for er lite informasjon ute om det. Takk på forhånd. Endret 8. mars 2019 av aceania
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 7 minutter siden, aceania skrev: Er dette noe jeg kan søke særskilt vurdering med? Nei. Se denne tråden. Sitat Jeg ber om forståelse her, og jeg kan si at jeg ikke kommer til å bruke mange tusen på å ta opp fagene nå i ettertid. Sorry, men det er det ingen som bryr seg om. Hvis du ikke er villig til å bruke de relativt få tusen det koster for å få deg den utdannelsen du vil, så fortjener du rett og slett ikke å komme inn. Her må du rett og slett bare "suck it up". Anonymkode: 708de...31a 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 14 minutter siden, aceania skrev: Er dette noe jeg kan søke særskilt vurdering med? Nei. Psykisk sykdom er ikke en gyldig grunn. Hvis alle skulle ha søkt særskilt grunnlag pga psykiske plager eller lidelser, ville alle ha kommet innpå sine studieønsker. 1 av 4 studenter sliter psykisk, og du kan tenke deg hvor mange som har vært eller er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg ber om forståelse her, og jeg kan si at jeg ikke kommer til å bruke mange tusen på å ta opp fagene nå i ettertid. Du må nok dessverre ta opp fag som privatist. Jeg synes det er urettferdig at jeg skal konkurrere i samme kvote som folk som hadde normale problemstillinger i hverdagen sin. For jeg hadde ikke det. Mine var altfor voksne og tunge. Hvis du snur litt på situasjonen, og spør deg selv. Synes du ikke at det er litt urettferdig at du skal få komme foran alle andre i konkurransen? Det finnes mennesker som jobber utrolig hardt for å komme innpå det du studiet du ønsker, også skal du komme foran pga dine vansker. Det blir veldig urettferdig ovenfor de. Jeg synes det er litt egoistisk å si at din problemstilling er tyngre, for du aner ikke hva andre rundt deg sliter med. Det er så feil når folk skal bruke sin sykdom/opplevelser, for å komme seg videre. Hvorfor kan ikke du heller bruke dine erfaringer som en styrke? Tar du opp fagene som privatist, viser du jo at du har arbeidsvilje - og klarer å studere. Anonymkode: 7fa4d...1cd 5
Zaga Skrevet 8. mars 2019 #4 Skrevet 8. mars 2019 Jeg kom inn på særskilt vurdering alle de tre årene på vidregående pga. Den psykiske helsa mi. Men det gikk ikke så bra på skolen og jeg klarte det ikke.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #5 Skrevet 8. mars 2019 Allså heilt ærlig, er karakterene dinne for lave for å komme inn har du mest sannsynlig kunnskaps hull. Karakterene reflekterer nivået du ligger på i faget og snittet på den høyere utdanning er det blir målt opp mitt. Personlig ville jeg satser på å ta opp fag.. Anonymkode: 67ee2...648
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #6 Skrevet 8. mars 2019 Dessverre fungerer ikke særskilt opptak på denne måten. Det er kun et alternativ dersom det er sannsynlig at man kunne mer på tiden for eksamen/standpunkt enn man fikk vist der og da. Man kan jo for eksempel se for seg at en elev som jevnt over har gjort det bra, mister et familiemedlem to uker før eksamen - og får en mye dårligere karakter enn det som hadde vært forventet av vedkommende Det gjelder derimot ikke for mennesker som kunne oppnådd bedre resultater dersom situasjonen var annerledes. Og det er vel det som gjelder for deg? Det er dessverre utrolig mange som kunne fått bedre resultat dersom de ikke hadde vært rammet av sykdom, traumer, omsorgssvikt og så videre. Men det er ikke dem særskilt opptak-reglene er laget for. Man ønsker å ta inn de flinkeste, ikke de som det er mest synd på. Det føles kanskje urettferdig, men sånn er det. Så særskilt opptak er for de som er like flinke, men som ikke fikk vist det der og da. Anonymkode: eb11a...c6c 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #7 Skrevet 8. mars 2019 Nei, særskilt opptak fungerer ikke på den måten. Eksempel på hvordan det fungerer: Bror går i tredjeklasse og søster går i førsteklasse. I mai rett før eksamen dør moren deres. Brorens resultater blir da svært dårligere på eksamen enn i standpunkt. Han vil da kunne søke særskilt opptak der eksamenskarakterer utelukkes. Søsteren vil ikke kunne få særskilt opptak fordi det skjedde mens hun gikk i førsteklasse, og da har det ikke påvirket henne rett før eksamen. Anonymkode: ee5dc...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #8 Skrevet 8. mars 2019 Nei, og i tillegg til det som de andre har nevnt over kan det ikke være stor forskjell i karakter. Hvis du f.eks har 40 poeng og grensen er 50, er du for langt unna, du måtte hatt 48 for å komme i betraktning. Du må nok som alle andre som hadde utfordringer belage deg på å ta opp igjen fag eller finne andre veier til målet. Anonymkode: df8d9...37b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå