AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #1 Del Skrevet 7. mars 2019 Hei! Nybegynner her, og kan ikke si at jeg kan så mye om kjøkkenhager. Har forstått at tomatplantene trenger plantestøtte. Jeg tenker å plante både pæretomat og plommetomat. Googlet litt etter plantestøtter, men finner så mange forskjellige modeller. Går de forskjellige modellene til forkjellige planter? Hva er det jeg skal ha? Og hvor høy skal plantestøtten være hvis pæretomaten blir ca. 90 cm høy? Har også lyst å prøve paprika og agurk, men det blir kanskje ikke før til neste år. Mener agurken ønsker å klatre, og ser for meg at også paprikaen trenger litt støtte, så.. trenger jeg andre modeller og størrelser til disse? Anonymkode: 5fd2b...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #2 Del Skrevet 7. mars 2019 En passelig høy pinne av noe slag funker fint. Anonymkode: 22310...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #3 Del Skrevet 8. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: En passelig høy pinne av noe slag funker fint. Anonymkode: 22310...9e5 Ok? Hvorfor er det så mange forskjellige modeller å velge blandt? bør pinnen være høyere enn planten? Anonymkode: 5fd2b...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #4 Del Skrevet 8. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok? Hvorfor er det så mange forskjellige modeller å velge blandt? bør pinnen være høyere enn planten? Anonymkode: 5fd2b...047 Fordi butikker tjener penger på å ha kunder, selvsagt. De må lures til å kjøpe ting. Kapitalisme. Du sier intet om hvor du skal ha plantene dine. Så du har to valg: 1. Dersom du har liten plass eller tenker at mer planter på liten plass er din ting så vil jeg anbefale et plantebur. Altså en rund konstruksjon med planten i midten. Sikrer fint mot at den velter i vind. Du kan kjøpe eller lage - opp til deg. Sats på 1 m + i høyde 2. Dersom du har all verdens plass så kan du unne deg å dyrke tomater og agurk på det viset de skal dyrkes - langs bakken. Da graver du ned planten sånn at stilken går i type 20 graders vinkel opp fra jorda, og legger en skrå ramme under (for å unngå tomater/agurker i direkte kontakt med jord - en palle er et eksempel på en ok nok ramme). Mye mer stabil plante, mer avling og mindre sjanse for at den knekker i været. Anonymkode: 8793c...840 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #5 Del Skrevet 9. mars 2019 Jeg pleier å binde en tråd, som jeg har kjøpt på plantasjen, nederst på planta. Så surrer jeg den oppover planta og binder den fast i taket inne i drivhuset. Før plantene har blitt så store bruker jeg litt lengre blomsterpinner. Men om du ikke har drivhus, så går det fint an å bruke metoden på terrassen også om du kan feste den høyt oppe på veggen, eller ved husveggen. Tomater er enkelt å dyrke, en trenger ikke å bruke penger på frø, de kan du ta fra tomatene du kjøper i butikken. Husk å ikke gjødsle før det kommer blomster, og så må tjuvskuddene knipes av. Ellers så får du bare planter med blad og ingen tomater. Anonymkode: 83f96...592 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #6 Del Skrevet 9. mars 2019 Takk for utfyllende svar 840 og 592 Bor i en liten leilighet med terrasse, men holder plantene inne til snøen smelter. Flytter de ut på terrassen etterhvert. Så langt har de ikke begynt å spire enda, men jeg gleder meg. I fjor gjødslet jeg nokk litt for tidlig, på firebladstadiet. Med en gang planten fikk permanente blader. Det er kanskje derfor den bikket over. Skal holde det i bakhodet. Må ikke bli for utolmodig her 😛 Anonymkode: 5fd2b...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2019 #7 Del Skrevet 9. mars 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar 840 og 592 Bor i en liten leilighet med terrasse, men holder plantene inne til snøen smelter. Flytter de ut på terrassen etterhvert. Så langt har de ikke begynt å spire enda, men jeg gleder meg. I fjor gjødslet jeg nokk litt for tidlig, på firebladstadiet. Med en gang planten fikk permanente blader. Det er kanskje derfor den bikket over. Skal holde det i bakhodet. Må ikke bli for utolmodig her 😛 Anonymkode: 5fd2b...047 Det er viktig å vente med gjødsel. Med tålmodighet og litt jobb så blir det tomater. Lykke til! Anonymkode: 83f96...592 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 10. mars 2019 #8 Del Skrevet 10. mars 2019 Jeg drar ut i skogen og finner forskjellige lengder og tykkelser av greiner eller små trær. Synes alt av støtter til planter blir dyrt når jeg må kjøpe 10 stk og trenger bare 2. Bruker en god hagesaks og klipper så det blir minst mulig synlig etter meg. Husk tomater må ha mye sol! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2019 #9 Del Skrevet 10. mars 2019 Jeg har kjøpt disse til min egrøne planter som trenger støtte https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/grostotte/bambuspinne-2000039971 Anonymkode: ab9fa...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå