Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skrur av wifi-nettverket på mobilen min, og bruker kun mobildata, kan man da se hvilken by/ område jeg befinner meg i med tanke på ip adressen?  

Hvordan kommer ip- adressen opp når jeg befinner meg i utlandet, men kommenterer på norske blogger/ nettsider? 

Anonymkode: 92a20...668

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil alltid ha en IP-adresse, så hvis du skrur av wifi har ikke det noe å si. Det har heller ikke noe å si om du befinner deg i utlandet eller Norge. IP-adressen din vil være synlig for dem som kan se det som f.eks bloggere når du besøker/kommenterer på bloggen.

Anonymkode: 3cb2b...f27

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke VPN hvis du er redd for å avsløre hvor ca. du befinner deg.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil alltid ha en IP-adresse, så hvis du skrur av wifi har ikke det noe å si. Det har heller ikke noe å si om du befinner deg i utlandet eller Norge. IP-adressen din vil være synlig for dem som kan se det som f.eks bloggere når du besøker/kommenterer på bloggen.

Men er det forskjell på norsk og utenlandsk ip adresser? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke VPN hvis du er redd for å avsløre hvor ca. du befinner deg.

Tips til god VPN ? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tips til god VPN ? 

Mange gode. Pia og AirVPN får min anbefaling.

Om du kun skal bruke det når du skal innom diverse forum fra mobilen så kan du jo bare bruke en gratis vpn, feks tunnelbear. Du må si litt om bruken du trenger vpn til så blir det enklere å hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Mange gode. Pia og AirVPN får min anbefaling.

Om du kun skal bruke det når du skal innom diverse forum fra mobilen så kan du jo bare bruke en gratis vpn, feks tunnelbear. Du må si litt om bruken du trenger vpn til så blir det enklere å hjelpe.

Bruker vpn hovedsaklig for å få tilgang til Netflix fra andre land, og norske kanaler når vi ferierer i utlandet. 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skrur av wifi-nettverket på mobilen min, og bruker kun mobildata, kan man da se hvilken by/ område jeg befinner meg i med tanke på ip adressen?  

Hvordan kommer ip- adressen opp når jeg befinner meg i utlandet, men kommenterer på norske blogger/ nettsider? 

De får vel uansett bare frem ett ganske omtrentlig område da. Dersom noen undersøker min IP-adresse, så kommer det bare frem nærmeste litt større by. Denne "byen" ligger forøvrig nærmere 10 kilometer unna der jeg egentlig bor.    

Eller den kan vise helt feil sted, på en annen kant av landet. Hvis jeg for eksempel sitter i Kristiansand. Men IP-adressen viser Lillehammer eller Ålesund.                                                    

Anonymkode: d7fa5...f98

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hva grunnen er til at du lurer på dette, TS? Og bruker VPN? Har du gjort/skrevet noe ulovlig på nettet ??

Anonymkode: c8753...65f

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hva grunnen er til at du lurer på dette, TS? Og bruker VPN? Har du gjort/skrevet noe ulovlig på nettet ??

Anonymkode: c8753...65f

Det er jo alt blitt besvart av TS

AnonymBruker
Skrevet
On 3/7/2019 at 9:57 PM, AnonymBruker said:

Litt vanskelig å skjønne hva du spør om. Det er forskjell på alle IP-adresser.

Anonymkode: 4a865...078

Skrevet
På 7.3.2019 den 21.57, AnonymBruker skrev:

Nei

AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2019 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Bruker vpn hovedsaklig for å få tilgang til Netflix fra andre land, og norske kanaler når vi ferierer i utlandet. 

Oi, det hørtes fint ut å få tilgang til amerikansk netflix. Hva er VPN? Må man lage seg en ny profil på Netflix med den nye ip adressen for å få tilgang?

Anonymkode: e2dbf...9ec

Skrevet

Tips til god VPN ? 

NordVPN f.eks

Skrevet
På 9.3.2019 den 14.45, TMB skrev:

Nei

Nja..  Alle IP-adresser er unike. Men alle IPv4 følger formatet xxx.xxx.xxx.xxx .. 
Noen segmenter er satt av til privat bruk (innenfor router) som 10.xxx.xxx.xxx, 192.168.xxx.xxx og 172.16.xxx.xxx 

xxx er et tall fra 1 til 254. (255 er broadcast-adresse og kan ikke brukes) (4 sett av 1 byte) 
1 byte = 8 bits. 1 bit = 1 eller 0. Første posisjon er 1, neste er 2, neste er 4 osv. Til sammen blir dette 255, men dette blir litt vel teknisk =P 

Skrevet

Ifølge ulike "finn min IP-sider" befinner PC'en min seg 140 km hjemmefra, der fiberleverandøren har hovedkontor.

Ifølge samme nettsider befinner mobilen min seg på samme Wifi seg kun 20 km hjemmefra.

Med mobildata er jeg bare i Norge.

Skrevet
På 10.3.2019 den 17.48, AndreasBR skrev:

Nja..  Alle IP-adresser er unike. Men alle IPv4 følger formatet xxx.xxx.xxx.xxx .. 
Noen segmenter er satt av til privat bruk (innenfor router) som 10.xxx.xxx.xxx, 192.168.xxx.xxx og 172.16.xxx.xxx 

xxx er et tall fra 1 til 254. (255 er broadcast-adresse og kan ikke brukes) (4 sett av 1 byte) 
1 byte = 8 bits. 1 bit = 1 eller 0. Første posisjon er 1, neste er 2, neste er 4 osv. Til sammen blir dette 255, men dette blir litt vel teknisk =P 

Vet ikke om det var meg du svarte til men jeg vet allerede alt det du skriver.

Det er vel snakk om offentlige IP-adresse her, ikke lan

Skrevet
2 timer siden, TMB skrev:

Det er vel snakk om offentlige IP-adresse her, ikke lan

Hvor står dette spesifisert? 
? LAN har ikke noe med privat ip-adresser å gjøre.. IP-adressene i LAN'et mitt her hjemme er offentlige adresser på alle enheter.. (unntatt mobilen som får wifi fra router) ingenting annet er koblet på den routeren.. 

Lan indikerer kun at det er lokalt nettverk, ikke hva slags IP'er som benyttes.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...