AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #1 Skrevet 7. mars 2019 Var og kastrerte hunnkatten min på 9 mnd idag. Alt gikk bra. Hun bæsja i transportburer etter at jeg hentet henne stakar. Når vi kom hjem så var hun veldig sløv og pga bodyen hun har på seg, så klarte hun først ikke stå oppreist, hun bare datt og ble liggende litt før hun prøvde å komme seg opp igjen. Har tatt henne bort til matskålen og vannskålen for å få henne til å drikke/spise men hun vil ikke ha noe. Hun har gått å gjemt seg noen ganger bak sofaen, noe hun aldri gjør. Kan der være at hun har smerter? Jeg fikk med meg snertestillende til henne men skulle ikke gi henne det før imorgen, siden hun allerede har fått smertestillende idag hos dyrlegen. Er bare litt bekymra😅 vil hun skal spise/drikke siden hun ikke har hatt noe idag pga kastreringen. Og håper ikke hun he smerter 😕 Anonymkode: 06741...a29
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #2 Skrevet 7. mars 2019 Går ikke an å kastrere en hunnkatt. Anonymkode: c832d...f9c
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #3 Skrevet 7. mars 2019 Min fem mnd gamle katt måtte gå med krage, jeg tok den av så lenge jeg kunne passe på ham, for selv om han spiste, drakk og lekte ble han hemmet. Begynte han å vaske der han ikke skulle vaske gikk den på igjen. Hun er sikkert fortumlet etter narkosen og opplevelsen, samt fornærmet pga påkledningen. Anonymkode: 4c382...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #4 Skrevet 7. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går ikke an å kastrere en hunnkatt. Anonymkode: c832d...f9c Unødvendig kommentar, du forstår jo hva hun mener? Kastrere, sterilisere, whatever... alt dere på kg skal absolutt kommentere Anonymkode: fc706...8a3 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #5 Skrevet 7. mars 2019 Hunnkatter kan kastreres jo. Google it! Da vi kastrerte vår hunnkatt reagerte hun likt. Det tok vel 1-2 dager før hun begynte å oppføre seg nogenlunde normalt. Tror den bodyen hun fikk på seg var deler av problemet. Prøv å gi henne litt tid. Måtte operere ut to tannrøtter på hunden vår rett før jul. Hun hadde utvilsomt smerter på kvelden/natten til tross for at hun hadde fått smertestillende hos dyrelegen samme dag og dermed ikke skulle få mer før dagen etter. Det er ikke første gang jeg har kommet hjem med den opplevelsen. Jeg er litt skeptisk til at dyrelegen alltid gir nok smertestillende etter operasjoner av den grunn. Anonymkode: e28ce...2bb 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #6 Skrevet 7. mars 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går ikke an å kastrere en hunnkatt. Anonymkode: c832d...f9c Eh, jo... Har ikke katt, men hund og hun er kastrert. Kan hende hun har smerter, men trolig så kan hun føle seg utenfor/være uvel etter narkosen. Hunden min var veldig sløv det første døgnet etter operasjonen, og hun ville bare være i fred. Ville ikke ha mat, tok lang tid før hun drakk, men stresset ikke med det. Jeg ville kanskje lagt et teppe der hun vil ligge og latt henne være i fred en stund. Anonymkode: 62c06...0fd
Thyra Skrevet 7. mars 2019 #7 Skrevet 7. mars 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går ikke an å kastrere en hunnkatt. Anonymkode: c832d...f9c Jo. 2
Luciddreamer Skrevet 7. mars 2019 #8 Skrevet 7. mars 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var og kastrerte hunnkatten min på 9 mnd idag. Alt gikk bra. Hun bæsja i transportburer etter at jeg hentet henne stakar. Når vi kom hjem så var hun veldig sløv og pga bodyen hun har på seg, så klarte hun først ikke stå oppreist, hun bare datt og ble liggende litt før hun prøvde å komme seg opp igjen. Har tatt henne bort til matskålen og vannskålen for å få henne til å drikke/spise men hun vil ikke ha noe. Hun har gått å gjemt seg noen ganger bak sofaen, noe hun aldri gjør. Kan der være at hun har smerter? Jeg fikk med meg snertestillende til henne men skulle ikke gi henne det før imorgen, siden hun allerede har fått smertestillende idag hos dyrlegen. Er bare litt bekymra😅 vil hun skal spise/drikke siden hun ikke har hatt noe idag pga kastreringen. Og håper ikke hun he smerter 😕 Anonymkode: 06741...a29 Hei TS har lang erfaring med katter, dette er helt naturlig katteoppførsel, det kan ta noen dager. Men hun vil bli normal og trygg igjen. Katter gjemmer seg når de er skadet, det samme skjer når de blir påkjørt (grusomt nok). De kan gå ganske langt med fatale skader for å gjemme seg for rovdyr. Dette er instinkter, råder deg til å snakke ømt med henne og leke med litt krafsing og prøve å lokke henne frivillig frem med noe leverpostei eller annet snadder om det fortsetter lenge. Noen dager er helt normalt og ingen grunn til bekymring, de kommer ut når de føler seg bedre. 2
K1970 Skrevet 7. mars 2019 #9 Skrevet 7. mars 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går ikke an å kastrere en hunnkatt. Anonymkode: c832d...f9c Jo det gjør det. Når man fjerner eggstokker, egglederne og livmor kalles det å kastrere . Til TS: Katten er omtåket i mange timer. La den være i fred. Den har ikke smerter for den fikk nok smertestillende mens den fikk narkose. Det holder til du skal gi den en dose selv. Katter som ikke er seg selv trekker seg alltid vekk. La pus være i fred. I morgen er nok pus seg selv igjen. Jo mer DU stresser jo mer utrygg blir pus. 1
Kontormus Skrevet 7. mars 2019 #10 Skrevet 7. mars 2019 De sier "kastering" om hunnkatter også. Nå er det mest vanlig og ta ut livmor og eggstokker for å redusere kreftfare. Samt at løpetid-atferd blir borte. Ved sterilisering kutter de over eggledere, men katten vil likevel få løpetid. Ikke ønskelig. Til TS, la henne gjøre som hun vil. Hun skal være greit smertelindret til i morgen. Da gir du henne Metacam (som du kanskje har fått med). Og hun vil trolig være seg selv lik da 😀 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #11 Skrevet 8. mars 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Min fem mnd gamle katt måtte gå med krage, jeg tok den av så lenge jeg kunne passe på ham, for selv om han spiste, drakk og lekte ble han hemmet. Begynte han å vaske der han ikke skulle vaske gikk den på igjen. Hun er sikkert fortumlet etter narkosen og opplevelsen, samt fornærmet pga påkledningen. Anonymkode: 4c382...3dc Hehe ja kan godt være det jeg får prøve å ta av bodyen hun har på seg nå når jeg kommer hjem å se om det går bedre da , håper det TS Anonymkode: 06741...a29
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #12 Skrevet 8. mars 2019 18 timer siden, K1970 skrev: Jo det gjør det. Når man fjerner eggstokker, egglederne og livmor kalles det å kastrere . Til TS: Katten er omtåket i mange timer. La den være i fred. Den har ikke smerter for den fikk nok smertestillende mens den fikk narkose. Det holder til du skal gi den en dose selv. Katter som ikke er seg selv trekker seg alltid vekk. La pus være i fred. I morgen er nok pus seg selv igjen. Jo mer DU stresser jo mer utrygg blir pus. Ok leste det tidligere idag om at man helst bør la katten være i fred og ikke gi unødvendig mye oppmerksomhet for da kan den se sykere ut. Så skal ikke stresse rundt pus Anonymkode: 06741...a29
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #13 Skrevet 8. mars 2019 18 timer siden, Luciddreamer skrev: Hei TS har lang erfaring med katter, dette er helt naturlig katteoppførsel, det kan ta noen dager. Men hun vil bli normal og trygg igjen. Katter gjemmer seg når de er skadet, det samme skjer når de blir påkjørt (grusomt nok). De kan gå ganske langt med fatale skader for å gjemme seg for rovdyr. Dette er instinkter, råder deg til å snakke ømt med henne og leke med litt krafsing og prøve å lokke henne frivillig frem med noe leverpostei eller annet snadder om det fortsetter lenge. Noen dager er helt normalt og ingen grunn til bekymring, de kommer ut når de føler seg bedre. Åja, det var jeg ikke klar over at de gjorde, tusentakk for svar! Anonymkode: 06741...a29
Million Skrevet 8. mars 2019 #14 Skrevet 8. mars 2019 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Går ikke an å kastrere en hunnkatt. Anonymkode: c832d...f9c Det gjør det. Når man kastrerer, fjerner man organene som gjør at dyret kan reprodusere seg. Ved sterilisering bare knyter man av og kutter egglederne hos hunner, eller sædlederne hos hanner. Ved kastrering av hunnkatt, fjernes livmor og eggstokker helt. Ved kastrering av hann, fjernes testiklene. Endret 8. mars 2019 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #15 Skrevet 8. mars 2019 18 timer siden, Kontormus skrev: De sier "kastering" om hunnkatter også. Nå er det mest vanlig og ta ut livmor og eggstokker for å redusere kreftfare. Samt at løpetid-atferd blir borte. Ved sterilisering kutter de over eggledere, men katten vil likevel få løpetid. Ikke ønskelig. Til TS, la henne gjøre som hun vil. Hun skal være greit smertelindret til i morgen. Da gir du henne Metacam (som du kanskje har fått med). Og hun vil trolig være seg selv lik da 😀 Ja fikk gitt henne smertestillende imorres☺️ Så det går nok bra, jeg får prøve å være litt mindre bekymret hehe. Anonymkode: 06741...a29 1
Million Skrevet 8. mars 2019 #16 Skrevet 8. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe ja kan godt være det jeg får prøve å ta av bodyen hun har på seg nå når jeg kommer hjem å se om det går bedre da , håper det TS Anonymkode: 06741...a29 Hvis det er noen trøst, tror jeg ikke katten din har smerter. Det er nok sjokket og opplevelsen (samt bodyen) som gjør henne litt utafor. Katter har lett for å trekke seg unna da. Har en kastrert hund (tispe), og hun hoppet rundt som ingenting hadde skjedd samme ettermiddag etter kastreringen. Ingen tegn til smerter. Skulle ikke tro at buken hadde vært åpnet, organer tatt ut og sydd igjen, nei! Hoppet opp og ned fra sofaen før vi rakk å stoppe henne. Akkurat det med hopping hadde vi fått beskjed fra veterinær om å unngå. Ikke lett, når hunden selv følte seg så sprek og uanfektet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå