AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #1 Skrevet 7. mars 2019 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en aloe vera plante, og de kommer jo i sånn brun innerpotte(?) i hard plast. Skal denne være med i den nye «ordentlige» potten, eller skal kastes slik at det bare er jord + plante i den nye potten? Anonymkode: 3493a...3c8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #2 Skrevet 7. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en aloe vera plante, og de kommer jo i sånn brun innerpotte(?) i hard plast. Skal denne være med i den nye «ordentlige» potten, eller skal kastes slik at det bare er jord + plante i den nye potten? Anonymkode: 3493a...3c8 Det velger du selv, men det beste er og plante den i en str ca 50% større enn potten den kom i. Anonymkode: 0a3ad...dcf
Million Skrevet 7. mars 2019 #3 Skrevet 7. mars 2019 Det kommer an på på den nye potten du snakker om. Har den nye potten hull i bunnen, så vannet kan renne bort? Hvis det ikke er hull i den, altså at det bare er en pyntepotte eller såkalt potteskjuler, så skal du ikke plante noe direkte i den. Da skal du beholde den brune plastpotten med hull i på planten. Da kan du nemlig løfte den ut og helle av overskuddsvann fra potteskjuleren etter hver vanning. Gjør du ikke det, drukner den fort. Er det hull i bunnen på den nye, kan du fjerne og kaste den brune plastpotten, for da er dreneringen i orden. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #4 Skrevet 7. mars 2019 Det er et lite hull i bunnen på den nye potten, samt en sånn tallerken-ting som den står på. -TS Anonymkode: 3493a...3c8
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #5 Skrevet 7. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er et lite hull i bunnen på den nye potten, samt en sånn tallerken-ting som den står på. -TS Anonymkode: 3493a...3c8 Da kan du potte den om rett i den nye potta. Bland gjerne litt kaktusjord (eller sand, eller knust leca) med vanlig plantejord, siden Aloe vera er en sukkulent, og vil ha god drenering. Jeg har riktignok hatt denne i vanlig jord, og det har gått helt fint. Men da er det viktig at du ikke overvanner. Jorda bør tørke ut mellom hver vanning. Anonymkode: be166...d56
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #6 Skrevet 7. mars 2019 Ok, tusen takk for raskt svar! Gleder meg masse til den tar plass på badet Anonymkode: 3493a...3c8
Million Skrevet 7. mars 2019 #7 Skrevet 7. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, tusen takk for raskt svar! Gleder meg masse til den tar plass på badet Anonymkode: 3493a...3c8 Har du daglys/vindu på badet? Det vil nok skje at den dør etterhvert om den ikke får dagslys. Ofte er det ikke det på bad, så mange planter klarer seg dårlig der. På den annen side, noen enkelte planter er utrolig seiglivede.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #8 Skrevet 7. mars 2019 Joda, har vindu med masse lys 😄 Anonymkode: 3493a...3c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå