Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag ble det publisert statistikk som viser ytterligere nedgang i fødselstallene i 2018. Nå er fødselsraten nede i 1,54 barn pr. kvinne. Hvor er det mer naturlig og spørre enn i et slikt forum hva som gjør at dere kvinner i fruktbar alder velger vekk barn eller får iallefall maks 2 barn. Selv fikk jeg barn på 80 og 90 tallet, og særlig på 90 tallet viste fødselstallene et oppsving. Selv har jeg 4, jobbet redusert noen år for å få tidskabalen til å gå opp så har sikkert tapt litt pensjonspoeng.

Men kanskje noen her kan fortelle litt om hvorfor de velger vekk barn, eller får veldig få? Må medgi at jeg er veldig nysjerrig på hvorfor det er blitt sånn til tross for at vi har gode permisjonsordninger (med unntak av tredelingen da) nesten full barnehagedekning. Har ikke verken kvinner eller menn lyst på barn lengre? Og i så fall hvorfor?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 år og har bachelorgrad. Jeg kan gjerne få barn når jeg er ferdig med mastergraden om 3 år, men da må det liksom finnes en mann å få barn med. Siden menn i 20-åra og begynnelsen av 30-åra for det meste vil gjøre alt annet enn å få barn før de er 40 er det ikke lett

Anonymkode: b3dd4...673

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det fødes færre barn er nok sammensatt. Man kan ikke peke på en årsak. Personlig synes jeg ikke 2 barn er få barn heller jeg da. Ville ikke hatt flere om så staten betalte meg for å gå hjemme eller ga en ekstra bonus per barn. Skal jo gå gravid, føde, amme, våken etter, bleieskift, oppdragelse, følge opp osv. Synes 2 holder masse :) har flere barnløse venninner som rett og slett først nå eller enda ikke funnet noen å få barn med. Noen av de vet jeg ikke har lyst på. Det var nok mer tabu før, da fikk man kanskje barn bare fordi det var forventet. Kvinner i dag kan i større grad velge det bort, uten at det blir uglesett. 

Anonymkode: 70b56...331

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 33 og fikk mitt første barn som 32 åring, så jeg vet ikke om jeg rekker å få flere enn 2 barn. Grunnen til at jeg ventet så lenge med å få barn var at mannen min ikke følte seg klar for barn før da til tross for at vi hadde vært sammen siden vi var henholdsvis 24 og 25 år gamle. 

Anonymkode: b6428...0ef

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi håper på å få to barn. Ingen av oss ønsker flere barn enn det. Og det har med oppfølging av barna å gjøre. Vi er begge i jobber vi trives veldig godt i, og ingen av oss ønsker egentlig å gå ned i stillingsprosent. 

Anonymkode: 63347...85a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alt for få menn 

Anonymkode: c418b...e5f

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer oppriktig på om flertallet av særlig menn vil ha barn og det ansvaret det medfører. Ingen vits i at kvinner svarer for de sier bare at deres mann vil ha barn hvertfall. Men jeg som mann hører litt andre setninger når kvinner ikke er tilstede. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 33 og fikk mitt første barn som 32 åring, så jeg vet ikke om jeg rekker å få flere enn 2 barn. Grunnen til at jeg ventet så lenge med å få barn var at mannen min ikke følte seg klar for barn før da til tross for at vi hadde vært sammen siden vi var henholdsvis 24 og 25 år gamle. 

Du har to, så ingen krise. 

Anonymkode: 397bd...e0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn liker jo å leve med den "sannhet" at de har riktig levemåte da. Så vi kan tolke det slik at norske kvinner har skjønt det... livet er ikke så mye å være glad for og det er nesten litt dårlig gjort å sette liv til verdenen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har to, så ingen krise. 

😂

• Liker 1
Skrevet

For vår del handler det om at det er hektisk med fulle jobber og flere barn enn to. I tillegg kreves det større hus. Å kjøpe noe med 4 soverom er forferdelig dyrt her vi bor og nesten vanskelig å oppdrive uten å måtte bruke millioner i oppussing.  Vi kunne såklart levd billigere. Men alt i alt så krever fler enn 2 barn ganske mye økonomisk som gjør det vanskeligere å jobbe redusert. For vår del handler det om å få barnehageplass uansett når på året, ammefri og mulighet til å klare seg med å jobbe 6 timers dager. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: dc71b...790

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 32 år, og har ett barn. Grunnen til at jeg ikke fikk fler, var at parforholdet gikk dårlig. Jeg er nå enslig. Skulle gjerne hatt et barn til, men når alt ble som det ble, er jeg glad jeg foreløpig bare har en.

Anonymkode: 0a6d1...410

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg venter nr 2, blir 36 når det fødes. Jeg har 6 årig universitetsutdannelse som jeg ville gjøre ferdig først, dessuten traff jeg ikke min mann før sent i 20-årene.

Jeg kunne gjerne tenkt meg enda et barn til, men føler to blir nok i forhold til oppfølging videre. Vi stiller også friere økonomisk siden begge ønsker å jobbe fullt. 3 barn for oss ville betydd mye mer hektisk hverdag, mer logistikk. I tillegg ønsker vi fortsatt å ha husdyr som vi har nå. 

Som et tilleggsmoment så passer heller ikke den nye permisjonstredelingen vår familie og det beviser bare mer for oss at det blir riktig å stoppe med to barn. 

Anonymkode: 639f8...ba4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv. Var gift og fikk ett barn da jeg var 30. Var opptatt med utdanning før det. Ble skilt da jeg var 35. Det å finne seriøse menn nå for tida er ikke så enkelt skal jeg si deg. Kanskje det samme gjelder for en del kvinner også, men jeg tror menn er verst/mest skadet. Sosiale medier og datingapper osv tror jeg har ødelagt mange menns evne til å knytte seg i forhold, og de ser ikke behovet for å gidde å gå inn i noe seriøst så lenge de har tilgang på bekreftelse og sex gjennom alle apper nå til dags. 

Det høres kanskje sutrete ut, men jeg er faktisk rystet over hvor kyniske så utrolig mange menn er blitt. Jeg har alltid vært en romantiker, forelsket meg lett og gikk inn i lange og seriøse forhold ett par ganger før jeg ble gift. Jeg hadde troa på kjærligheten. Det har jeg ikke lenger :( 

Anonymkode: 1582a...dac

• Liker 19
Skrevet (endret)

Jeg har aldri hatt lyst på barn. Jeg har en fulltidsjobb, jeg vil at fritiden min skal være min egen. 

Endret av RedRobin
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne 30+, og vil ikke ha barn.

Det er mye styr, dyrt, stort ansvar, tar mye tid, og for ikke å snakke om alt kroppen må gjennom, huff. Jeg er glad i barn, men blir fort lei av å ha unger rundt meg.

Anonymkode: 89a11...757

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, RedRobin skrev:

Jeg har aldri hatt lyst på barn. Jeg har en fulltidsjobb, jeg vil at fritiden min skal være min egen. 

Enig. Mange har en illusjon om familieidyllen, men slik er det ikke. Er selv oppvokst i søskenflokk på 4, og det er surhet når foreldre kommer hjem til rotete hus, barn som hater lekser, barn som ikke vil legge seg. Barn som skal ha og ha og ha. 

Og det verste...bli låst til hjemmet for alltid. Aldri ha råd til dra på ferie, aldri ha tid. Mamma kan knapt besøke meg pga hun må holde seg hjemme med to yngste. Og der har hun vært i mange år nå.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 2 barn og de klarer seg selv nå. Angrer ikke på å ga fått de ❤️

Hadde jeg vært 20 og visst det jeg vet idag, så hadde jeg fått bare 1 barn. Kanskje ingen i det hele tatt.

Verden er så rå, med mye jag, mas, krav som ødelegger folk. Akkurat dette har jeg veldig dårlig samvittighet for å ha satt ungene min inn i den verden.

Anonymkode: 4aac3...43e

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig. Mange har en illusjon om familieidyllen, men slik er det ikke. Er selv oppvokst i søskenflokk på 4, og det er surhet når foreldre kommer hjem til rotete hus, barn som hater lekser, barn som ikke vil legge seg. Barn som skal ha og ha og ha. 

Og det verste...bli låst til hjemmet for alltid. Aldri ha råd til dra på ferie, aldri ha tid. Mamma kan knapt besøke meg pga hun må holde seg hjemme med to yngste. Og der har hun vært i mange år nå.

Jepp :)

Før fikk kvinner mange barn fordi de ikke hadde noe valg. I dag skjønner jeg godt at selv kvinner som vil ha barn, velger å få færre pga. stress, økonomi, eller andre praktiske utfordringer. I dag har jo barn også mange flere rettigheter, og det er selvsagt bra, men gjør jo at det blir mer jobb med hvert enkelt barn. Man kan ikke bare la dem passe seg selv eller sette dem i arbeid, som i veldig gamle dager. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...