Gjest Anonym Bruker Skrevet 7. mars 2019 #1 Skrevet 7. mars 2019 (endret) Det nye AAP regelverket har vert omstridt iden senere tid, og mange hevder at innkorting av AAP har resultert i flere sosialklienter. Synes det er heilt på sin plass m/ innskjerping av regelverket. Vet om flere som idag går på AAP som aldri burde vert der , og synes det er rart NAV-systemet ikkje fanger dem opp. " Anten er ein arbeidsfør, eller så er ein arbeidsufør " Problemet m/ AAP er at NAV ikkje greier å skille "bukkene ifra havresekken" . Målsettingen m/ AAP er rehablitering, og tilbakeføring til arbeidslivet etter en skade, sykdom, oppsigelser innen rimleg tid. "Høl i hue" når m.a. personer 60+ m/ en kronisk sykdom og AFP-pensjon blir innvilget AAP etter eit års sykemelding, og sansynligheten er " svært liten " for at han / hun kan tilbakeførest sitt vanlige arbeide. Dei fleste som er litt kjent m/ arbeidslivet vet at de fleste bedrifter bruker ikkje ressurser på arbeidsrettede tiltak på tilbakeføring av personer som har fylt 60+ utan at de sitter på en eller annen spesialkompetanse som bedriften har bruk for. Tidligere så hadde vi eit "Arbeidskontor "hvor det satt folk som var lokalkjente og hadde allsidig bakrunn fra arbeidslivet. De ansatte der holdt seg godt oppdatert på ledige yrker,og de kjente mange av sine klienter på både godt og vondt. Den kompetansen er høyst mangelfull innenfor NAV-systemet idag. Det hørest ut til å vera "høl i hue" å bruke drøyt kr. 100.000 til førerkortutdannelse / omskolering innenfor transportsektoren på en person som sliter med kronisk dårleg rygg. De fleste som jobber innenfor transport vet at ein bør ha "god rygg" innenfor transportsektoren. Endret 7. mars 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #3 Skrevet 7. mars 2019 Du som er skadet her. Du har ikke peiling på hva som foregår i andres liv. Slutt å se ned på navere nå!! Du kommer ingen vei med denne tråden. Utenom at du driter deg ut...! Anonymkode: 68101...f99
Gjest O.G. Skrevet 7. mars 2019 #4 Skrevet 7. mars 2019 12 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Det nye AAP regelverket har vert omstridt iden senere tid, og mange hevder at innkorting av AAP har resultert i flere sosialklienter. Nå vet eg om flere som går på AAP som aldri burde hatt det, og ingen tvil det er mange som bevist utnytter systemet, og på sin plass m/ innskjerpa regelverk. Problemet m/ AAP er at NAV ikkje greier å skille "bukkene ifra havresekken" . Hensikten m/ AAP er rehablitering, og tilbakeføring til arbeidslivet etter en skade, sykdom innen rimleg tid. Men det som har vært de same historiene fra flere brukere gang på gang er at det tar lengre tid enn tre år pga NAV selv er trege.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #5 Skrevet 7. mars 2019 4 minutter siden, O.G. skrev: Men det som har vært de same historiene fra flere brukere gang på gang er at det tar lengre tid enn tre år pga NAV selv er trege. Sant. Nav soser bort vanvittig mye tid. Selv har jeg ventet fra 2017 og fram til i år, før de endelig ville vurdere å sette igang tiltak som spesialisthelsetjeneste og jeg selv mener er nødvendig for at jeg skal komme i normalt arbeid igjen. Når de først behandlet det, ble det godkjent i løpet av en uke da... og nåkan jeg k8mme m3g videre. Men 1.5 år arbeidsavklaring har faktisk gått bare på å vente på at de skal gjøre den jobben. Anonymkode: e0d1b...6d5
Gjest O.G. Skrevet 7. mars 2019 #6 Skrevet 7. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sant. Nav soser bort vanvittig mye tid. Selv har jeg ventet fra 2017 og fram til i år, før de endelig ville vurdere å sette igang tiltak som spesialisthelsetjeneste og jeg selv mener er nødvendig for at jeg skal komme i normalt arbeid igjen. Når de først behandlet det, ble det godkjent i løpet av en uke da... og nåkan jeg k8mme m3g videre. Men 1.5 år arbeidsavklaring har faktisk gått bare på å vente på at de skal gjøre den jobben. Anonymkode: e0d1b...6d5 Helt vilt.
Gjest Anonym Bruker Skrevet 7. mars 2019 #7 Skrevet 7. mars 2019 (endret) 1 time siden, O.G. skrev: Men det som har vært de same historiene fra flere brukere gang på gang er at det tar lengre tid enn tre år pga NAV selv er trege. Innenfor NAV -systemet sitter det for det idag ein gjeng m/ paragrafryttere. De må forholde seg til en dataskjerm og eit tungrodd regelverk laget av byråkrater og politikere, og andre personer som lever i en annen virkelighetsverden. Endret 7. mars 2019 av Anonym Bruker
TrekStar Skrevet 8. mars 2019 #8 Skrevet 8. mars 2019 Jeg tror den dårlige effektiviteten i Nav, kan skyldes at det er ansatt altfor mange kvinnelige saksbehandlere og veiledere. Kvinner har en tendens til å bruke for mye tid på å prate, sladre og baksnakke. Dem lager situasjoner og inntriger på arbeidsplassen, og brukerne og effektiviteten får da lide av dette. Det burde ansattes flere menn, og på den måten få opp effektiviteten i Nav. Jeg tror menn er mer effektive og mindre lat. Kvinner prater for mye og tar for mye pauser, ved å prate og sladre med kollegaer. Noen kvinner er da effektiv, men majoriteten tror jeg er lite effektiv. Det er denne majoriteten som er problemet med Nav.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #9 Skrevet 8. mars 2019 8 timer siden, TrekStar skrev: Jeg tror den dårlige effektiviteten i Nav, kan skyldes at det er ansatt altfor mange kvinnelige saksbehandlere og veiledere. Kvinner har en tendens til å bruke for mye tid på å prate, sladre og baksnakke. Dem lager situasjoner og inntriger på arbeidsplassen, og brukerne og effektiviteten får da lide av dette. Det burde ansattes flere menn, og på den måten få opp effektiviteten i Nav. Jeg tror menn er mer effektive og mindre lat. Kvinner prater for mye og tar for mye pauser, ved å prate og sladre med kollegaer. Noen kvinner er da effektiv, men majoriteten tror jeg er lite effektiv. Det er denne majoriteten som er problemet med Nav. Stikk i strid med mine erfaringer, og jeg er mann. Anonymkode: d39c8...d2c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #10 Skrevet 8. mars 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Sant. Nav soser bort vanvittig mye tid. Selv har jeg ventet fra 2017 og fram til i år, før de endelig ville vurdere å sette igang tiltak som spesialisthelsetjeneste og jeg selv mener er nødvendig for at jeg skal komme i normalt arbeid igjen. Når de først behandlet det, ble det godkjent i løpet av en uke da... og nåkan jeg k8mme m3g videre. Men 1.5 år arbeidsavklaring har faktisk gått bare på å vente på at de skal gjøre den jobben. Anonymkode: e0d1b...6d5 Hva slags tiltak var dette? Anonymkode: b4ca9...8ad
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #11 Skrevet 8. mars 2019 Jeg tror det på sikt vil bli bedre med det nye regelverket, i hvert fall for majoriteten. De som har langvarige sykdommer, som fatigue etter kreft, kan det bli vanskelig for. Det vanskelige er denne overgangen som har vært med det nye regelverket. Veiledere har blitt pålagt å avslutte saker som har ligget lenge. Noen brukere som har vært i altfor mange år på AAP har blitt vant til at sakene alltid blir forlenget, og lar saken sin ligge å slure. De er ikke i noe særlig behandling, og det er behagelig å ikke ha så mye med Nav å gjøre og ligge under radaren. Ikke har de selv tatt noe kontakt med Nav heller. Når de nå går mot maksdato får de panikk fordi de havner mellom barken og veden. Jeg tror oppfølgingen vil bli bedre hvis de som jobber med AAP får færre folk å følge opp. Det er jo derfor ting tar tid. Når man nå får avsluttet en del saker og det er strengere å få AAP, så vil forhåpentligvis de som mottar AAP få tettere oppfølging og avklart saken sin raskere. Det eneste som gjenstår er at helsekøene blir litt kortere også, slik at dette ikke er til hinder for å få avklart saken raskt. Anonymkode: b4ca9...8ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå