Gå til innhold

Vasker dere Nøstebarn klær for hånd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg orker å vaske for hånd. Kan jeg eventuelt kjøpe ett nummer for stort og vaske det på ullprogram? Noen med erfaringer?

Anonymkode: 60fba...ebb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ullprogram skal da ikke krympe ullklær. ER som regel et veldig skånsomt vaskeprogram. 

Skrevet

Bruker ullprogram. Men husk å ha skru sentrifugeringen lavere, ikke alle maskiner gjør dette automatisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vasket på ullprogram og ødela alt 😭😭

Anonymkode: 3a054...96d

• Liker 3
Skrevet

Ullfleecen ville jeg vasket for hånd. Resten går i maskinen på 30° ullrpogram med nøstebarnsåpe. Gjerne 6-800 i sentrifuge. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Ullfleecen ville jeg vasket for hånd. Resten går i maskinen på 30° ullrpogram med nøstebarnsåpe. Gjerne 6-800 i sentrifuge. 

Samme her, men tar gjerne ullundertøy i vaskepose for sikkerhets skyld

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker på ullprogram med 600 i sentrifuge og 40 grader. Bruker Milo eller Nøstebarn-såpe, begge deler har gått bra hver gang. Ikke opplevd at noe har krympa.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg vasker det på ullprogram 30 grader og sentrifuge 800. Det har gått helt fint her, men har en ganske ny vaskemaskin.

AnonymBruker
Skrevet

Vaska på 40 grader ullprogram, vart tova og  krympa. 

Anonymkode: d9e97...cf5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I teorien elsker jeg nøstebarn. Kvalitet i alle ledd, dyrevelferd, godt mot huden til den lille. Men når jeg står der met utbæsja bodyer innsmurt i gul sennepsbæsj oppover hele ryggen og sure gulpeflekker, I TILLEGG til ammetåka og hylende unger. Da har jeg ikke makta å smilende og nøysomt håndvaske plaggene likevel, og de har gått i maskinen på ullprogram. Alt ødelagt og penger i vasken.

Anonymkode: 64a0e...dde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

vasker i maskin, 30 grader og ullprogram. alt er i fin stand ennå. 

Anonymkode: e15ba...d45

AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2019 den 17.28, Luckiness skrev:

Bruker ullprogram. Men husk å ha skru sentrifugeringen lavere, ikke alle maskiner gjør dette automatisk. 

Hvorfor har du denne husk på sentrifugeringen...? Jo lavere sentrifugering av ullklær desto mer bevegelse av klærne og desto større fare for krymping/toving. Ull har best av høy sentrifugering, da blir de heller ikke tunge og fulle av vann når de tørkes. 

På 7.3.2019 den 17.21, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg orker å vaske for hånd. Kan jeg eventuelt kjøpe ett nummer for stort og vaske det på ullprogram? Noen med erfaringer?

Anonymkode: 60fba...ebb

Å kjøpe klærne for store fordi du tenker å tove klærne, er særdelse lite lurt. Ull tover ikke en størrelse ned på det gjevne, men slik plagget finner det for godt å tove avhengig av hvordan plagget er laget. 

Npe ull håndvaskes, annen ull maskinvaskes. Litt etter tid, mengde og produkt. 

Å vaske ull er fort gjort. Ull skal ikke ligge stille i vaskevannet, den skal ikke bløtlegges og skal skylles hurtig opp. Sentrifugerer all ull på 1600 omdreininger og har aldri tovet noe. 

Kjøp billigere ull til hyppig bruk og ha finere ullplagg til finere bruk. 

Anonymkode: 5a54c...207

AnonymBruker
Skrevet
På 7.3.2019 den 17.46, Diamant20 skrev:

Samme her, men tar gjerne ullundertøy i vaskepose for sikkerhets skyld

Var nylig på et kurs om ull og vasking. Der ble det informert om at den sikre måten å tove ull på, er åå putte plagg i vaskepose i maskinen. Vaskeposen er syntetisk, og forhindrer i tilleg at plagget blir fritt bevegelig. Inni vaskeposenmligger ullplagget i en enste stor og ubevegelig ball. Flaks at dette har gått bra.

Anonymkode: 5a54c...207

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på vaskemaskiner, så det er ikke noe enkelt svar.

Kan du vaske håndstrikk i din maskin? Da går det nok bra. 

Har maskinen din eget ullprogram? Eller bare håndvaskprogram? Det er ikke det samme. 

Hvor mye tøy en har i maskina spiller også inn. Maks halv maskin, heller litt mindre. Fordi ull krymper av å bli slått mot annen ull. Derfor er det også feil å stille ned sentrifugeringen, da vil tøyet gå mer hulter-i-bulter med annet tøy i maskina. Ved høyere sentrifugering blir det liggende mer i ro mot veggene i trommelen.

Min maskin vasker skånsommere enn håndvask, og ble kjøpt nettopp for å være det. Har vaska selv ullfleece. Men ville ikke turt det i en ukjent maskin, uten å prøve meg litt fram først. 

Anonymkode: 3955c...990

AnonymBruker
Skrevet

Vi vasker nøstebarnklær i både 100% merinoull og i 70% ull/30% silke på 40 grader ullprogram med 1000 i sentrifugering. 1000 på sentrifugeringa er det maksimale av hva silke skal ha. 

Anonymkode: bad59...a89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...