Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har ingenting å gjøre med uføre eller syke, men jeg mener nå folk som blir gående uten jobb rett og slett fordi de ikke får seg jobb. Eller de som får seg jobb, men må "ta til takke" med en såkalt drittjobb fordi de ikke får jobb innen relevant utdanning. 

Jeg er en av disse og er rasende på meg selv. Hele livet har jeg følt at jeg ikke har særlig positive utsikter på fronten. Men jeg er sint på meg selv, fordi jeg ikke har intelligens til å finne på NOE for å oppnå det jeg vil i livet. Tenker dere ikke over dette? Jeg tror de aller fleste har masse muligheter, men vi blir gående der vi er, enkelt og greit, fordi vi ikke har intelligens til å se løsninger for oss selv.

Anonymkode: b26f0...4a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ingenting å gjøre med uføre eller syke, men jeg mener nå folk som blir gående uten jobb rett og slett fordi de ikke får seg jobb. Eller de som får seg jobb, men må "ta til takke" med en såkalt drittjobb fordi de ikke får jobb innen relevant utdanning. 

Jeg er en av disse og er rasende på meg selv. Hele livet har jeg følt at jeg ikke har særlig positive utsikter på fronten. Men jeg er sint på meg selv, fordi jeg ikke har intelligens til å finne på NOE for å oppnå det jeg vil i livet. Tenker dere ikke over dette? Jeg tror de aller fleste har masse muligheter, men vi blir gående der vi er, enkelt og greit, fordi vi ikke har intelligens til å se løsninger for oss selv.

Å finne seg en jobb, selv om jobben ikke er det man har utdannelse elelr lyst til å jobbe med, er viktig både for en egen selvfølelse og for nye arbeidsgivere. En viser da at en kan stå i en jobh, komme seg opp og ut, fungere i arbeidslivet både faglig og sosialt og forsørge seg av egen arbeidsinnsats. 

Å drive på slik du beskriver er ødeleggende på alle måter for deg selv. Dagens moralpreken. 

Anonymkode: c59ae...cb1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En lur måte "å åle seg inn" i en jobb man ønsker og vil ha erfaring i (kanskje den man har utdannelse til), er å kontakte vikarbyråer. Da får man riktignok ikke fast jobb, men man kan opparbeide seg erfaring, den erfaringen som det så ofte etterspørres i jobbannonser. Det blir derfor lettere å kapre seg en fast jobb innen det samme etterhvert.

Jeg har brukt vikarbyrå til å få meg fast jobb to ganger i et stort og trygt firma. Ene gangen var jeg vikar der i ett år før jeg fikk fast jobb, andre gangen var jeg vikar i tre år før jeg fikk fast jobb.

Anonymkode: df6dd...f14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å finne seg en jobb, selv om jobben ikke er det man har utdannelse elelr lyst til å jobbe med, er viktig både for en egen selvfølelse og for nye arbeidsgivere. En viser da at en kan stå i en jobh, komme seg opp og ut, fungere i arbeidslivet både faglig og sosialt og forsørge seg av egen arbeidsinnsats. 

Å drive på slik du beskriver er ødeleggende på alle måter for deg selv. Dagens moralpreken. 

Anonymkode: c59ae...cb1

tror ikke du leste alt jeg skrev. Det er masse folk som ikke klarer å få seg jobb, fordi det er for mange om beinet! noen får seg aldri en jobb som gir glede på noen måte. det er jo tegn på hvor lav intelligens mennesker har!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du er litt for streng med deg selv Ts. Vær stolt over at du har arbeidsvilje og evne til å jobbe, du kommer langt med det. Noen mennesker er ekstremt gode på å markedsføre seg selv når de søker jobb men det er ikke dermed sagt at de er gode arbeidstakere. 

Anonymkode: 40dd7...20a

AnonymBruker
Skrevet

Drittlei arbeid selv, er bare mas og jag. Alt skal skje fort, være billig.

Ikke så mye positivt.

Anonymkode: 764e3...c6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å ta utdanning eller fagbrev?

Anonymkode: 137c0...04e

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å ta utdanning eller fagbrev?

Ja, men utdanningen førte bare til at jeg ble fattigere. Fagbrev i hva da liksom? Ingenting interesser meg :( 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drittlei arbeid selv, er bare mas og jag. Alt skal skje fort, være billig.

Ikke så mye positivt.

Anonymkode: 764e3...c6d

Handler ikke om å være drittlei arbeid da. For min del isåfal

AnonymBruker
Skrevet

Det er en del som har det som deg. Og det er ofte med den uflaks å gjøre. Jeg kjenner en del med gode utdaning og arbeidserfaring  innen industri f eks, som har blitt gående lenge uten jobb på grunn av nedgang i oppdrag, og nedbemanning. 

Vi ser jo tendenser til nedbemanning og mindre tilgang til jobber i en del bransjer. Det betyr ikke at de som blir gående uten jobb har lav intelligens, eller at de ønsker å ikke ha jobb.  Har ingen ting med personene og motivasjon  å gjøre. Det har med endret arbeidsmarked å gjøre. 

Anonymkode: b1c1b...b9a

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men utdanningen førte bare til at jeg ble fattigere. Fagbrev i hva da liksom? Ingenting interesser meg :( 

Du fikk ikke relevant jobb? Om du kan ta utdanning, så har du da helt gjennomsnittlig intelligens og kan gjøre det andre gjør. Kanskje ikke ta en avansert grad i fysikk, men mange studieretninger er jo så enkle at du kan omtrent resonnere deg frem til svaret uten å lese. Sosiologi, for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk ikke relevant jobb? Om du kan ta utdanning, så har du da helt gjennomsnittlig intelligens og kan gjøre det andre gjør. Kanskje ikke ta en avansert grad i fysikk, men mange studieretninger er jo så enkle at du kan omtrent resonnere deg frem til svaret uten å lese. Sosiologi, for eksempel. 

Med sosiologi er man avsolutt ikke garantert jobb! Det er en risiko det og.. :( har hørt om flere tidligere studenter som bare har blitt sittende med gjelda. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med sosiologi er man avsolutt ikke garantert jobb! Det er en risiko det og.. :( har hørt om flere tidligere studenter som bare har blitt sittende med gjelda. 

Kanskje du også har hørt om flere tidligere studenter som fikk seg jobb, når du tenker etter...?

Anonymkode: e86cc...d0f

Gjest BearMama
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

tror ikke du leste alt jeg skrev. Det er masse folk som ikke klarer å få seg jobb, fordi det er for mange om beinet! noen får seg aldri en jobb som gir glede på noen måte. det er jo tegn på hvor lav intelligens mennesker har!

Skjønner ikke hva intelligens har å gjøre med at mange ønsker samme jobb?

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er masse folk som ikke klarer å få seg jobb, fordi det er for mange om beinet! noen får seg aldri en jobb som gir glede på noen måte. det er jo tegn på hvor lav intelligens mennesker har!

Å få seg en jobb som gir glede, er urealistisk. Det en må ta sikte på, er å skaffe seg erfaring/utdanning i noe som faktisk er etterspurt, heller enn noe som interesserer.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fagbrev i hva da liksom? Ingenting interesser meg

Fagbrev som bussjåfør, for eksempel. Eller innen rengjøring. Ingenting interesserer deg, sier du. Ikke interessert i å skaffe deg inntekt og overleve, heller?

Anonymkode: eb200...0cd

Skrevet

Jeg har vært uten jobb i flere omganger, og jeg tror jeg skjønner hva du mener. Det som irriterer meg er at folk forventer at man skal ta hva som helst av drittjobber, bare for å ha en jobb. De samme menneskene sier også at "det viktigste er å trives", og hvis man ikke trives som må man bytte jobb (som om DET er så enkelt)🙄. Så sitter man der da, i en jobb man hater, og kommer ikke videre.

Konkurransen om de gode jobbene er hard, og det er de med de spisseste albuene og størst nettverk som vinner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Knirke skrev:

Jeg har vært uten jobb i flere omganger, og jeg tror jeg skjønner hva du mener. Det som irriterer meg er at folk forventer at man skal ta hva som helst av drittjobber, bare for å ha en jobb. 

Vel, det er mange jobber som ikke er spesielt morsomme og interessante. Vi trenger dem likevel for å få samfunnet til å gå rundt.

Dersom du vil være arbeidsløs på egen regning, er det helt OK. Men dersom du mottar dagpenger eller arbeidsledighetstrygd, forventer jeg at du søker «drittjobber» så fremt du ikke har helsemessige problemstillinger som tilsier at du ikke kan.

Det er mange som faktisk har behov for velferdskronene våre. Jeg synes ikke at man bør belaste systemet bare fordi man ikke får de jobbene man helst ønsker seg. 

Selv studerte jeg sammen med et par personer som ikke er i jobb, nettopp fordi de jobbene de har fått tilbud om ikke er «gode nok». Jeg begynte med jobber som hadde manuelle og rutinepregede arbeidsoppgaver, men har i dag en fast jobb innenfor det feltet jeg helst ønsket meg. Har spennende arbeidsdager, og føler at jeg har lykkes som fagperson. Ville aldri ha fått det til dersom jeg hadde sittet på rumpa og stilt krav.

Anonymkode: 58ae1...067

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, det er mange jobber som ikke er spesielt morsomme og interessante. Vi trenger dem likevel for å få samfunnet til å gå rundt.

Dersom du vil være arbeidsløs på egen regning, er det helt OK. Men dersom du mottar dagpenger eller arbeidsledighetstrygd, forventer jeg at du søker «drittjobber» så fremt du ikke har helsemessige problemstillinger som tilsier at du ikke kan.

Det er mange som faktisk har behov for velferdskronene våre. Jeg synes ikke at man bør belaste systemet bare fordi man ikke får de jobbene man helst ønsker seg. 

Selv studerte jeg sammen med et par personer som ikke er i jobb, nettopp fordi de jobbene de har fått tilbud om ikke er «gode nok». Jeg begynte med jobber som hadde manuelle og rutinepregede arbeidsoppgaver, men har i dag en fast jobb innenfor det feltet jeg helst ønsket meg. Har spennende arbeidsdager, og føler at jeg har lykkes som fagperson. Ville aldri ha fått det til dersom jeg hadde sittet på rumpa og stilt krav.

Anonymkode: 58ae1...067

Jeg er ikke enig i at man skal ta hva som helst av drittjobber. Er man utdannet ingeniør så tar man ikke til takke med jobb som pizzabud (unntaket er i så fall for en kort periode). Samfunnet tjener mye mer på at ingeniøren jobber som det han/hun er utdannet til.

Paradokset er jo at det ofte er like mye rift om drittjobbene som de "gode" jobbene som krever høyere utdannelse, fordi man må konkurrere med alle ufaglærte i tillegg til alle de andre utdannede som ikke får seg jobb.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...