AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #1 Skrevet 7. mars 2019 Og er dette normalen? Eller må man gjøre dette hver for seg? Altså gå aktivt inn for å gå ned i fettprosent ved å gå i underskudd? I dette tilfellet er det ikke snakk om store mengder fett. Er normalvektig, ønsker bare en litt lavere fettprosent for å se strammere ut. Trener 2-3 ganger i uka. Mest styrke, men også litt kardio. Spiser sunn kost med fokus på trege karbohydrater, proteiner og grønnsaker. Anonymkode: a1bc5...7f7
Gjest BearMama Skrevet 7. mars 2019 #2 Skrevet 7. mars 2019 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og er dette normalen? Eller må man gjøre dette hver for seg? Altså gå aktivt inn for å gå ned i fettprosent ved å gå i underskudd? I dette tilfellet er det ikke snakk om store mengder fett. Er normalvektig, ønsker bare en litt lavere fettprosent for å se strammere ut. Trener 2-3 ganger i uka. Mest styrke, men også litt kardio. Spiser sunn kost med fokus på trege karbohydrater, proteiner og grønnsaker. Anonymkode: a1bc5...7f7 Om du trener hard styrke så vil fettprosenten kunne gå ned fordi muskelmassen går opp og dermed utligne seg mer, om du skjønner hva jeg mener. Men det kan være litt vanskelig å bygge muskler samtidig som en ønsker at fettprosenten skal gå ned med mindre man er ganske flink med trening og kosthold. Derfor en ofte anbefaler å først kutte fettprosenten og så bygge muskler da det ofte er enklere. Endret 7. mars 2019 av BearMama
Pierre Gynt Skrevet 7. mars 2019 #3 Skrevet 7. mars 2019 (endret) 45 minutter siden, BearMama skrev: Om du trener hard styrke så vil fettprosenten kunne gå ned fordi muskelmassen går opp og dermed utligne seg mer, om du skjønner hva jeg mener. Men det kan være litt vanskelig å bygge muskler samtidig som en ønsker at fettprosenten skal gå ned med mindre man er ganske flink med trening og kosthold. Derfor en ofte anbefaler å først kutte fettprosenten og så bygge muskler da det ofte er enklere. Det er feil at muskelmassen "utligner" fettet. Er man i kalorioverskudd, så forbrenner man ikke fett - faktisk tvert imot - det å legge på seg muskler helt uten å legge på seg noe fett er nærmest umulig. Andelen fett/muskler av det man legger på seg, varierer utifra utgangspunkt - både hvor lenge man har trent, men også hvordan kroppsammensetninga er. En person som allerede ligger på høy fettprosent, vil med større sannsynlighet legge på seg mer fett i kalorioverskudd, sammenligna med en med lavere fettprosent i tilsvarende kalorioverskudd. Det vil si at en person med 15% fett som går opp én kilo vil kanskje gå opp 50/50 fett muskler, mens en på 25 % fett kanskje går opp 80/20 på samme kilo. Det er med andre ord en ond sirkel i det man begynner å komme opp i usunne mengder kroppsfett. Dette kalles p-ratio. Ganske spennende saker. Å gå opp i muskelmasse OG forbrenne fett er derimot til en viss grad mulig først når man er i kaloriunderskudd, særlig blant nybegynnere. Jeg ville gjort det, hvis jeg var TS. Alternativt bulke/cutte om hverandre. edit: skjønte hva du mente med fettPROSENT nå. Ja, muligens i proposjon, men igjen, det er vanskelig å bygge muskler uten å bygge tilsvarende mengder fett, så som regel vil økninga være proposjonal hva angår fettprosent, men kanskje ikke på en nybegynner. Endret 7. mars 2019 av Purt Gull
Lill3My Skrevet 7. mars 2019 #4 Skrevet 7. mars 2019 Fettprosenten kan gå ned fordi muskelmassen øker, slik at forholdet mellom muskelmasse og fettmasse endres. Men du vil nok ikke gå ned i fettMASSE uten å ligge i underskudd. Det er altså mulig å påvirke fettprosenten uten vekttap fordi at muskelmassen øker. Å øke muskelmassen og samtidig unngå å gå opp i fettmasse (noe vil man jo gå opp, men det kan begrenses) krever dog at du begrenser overskuddet, er nøye med kostholdet og trener regelmessig styrketrening for å stimulere muskelveksten 2
Pierre Gynt Skrevet 7. mars 2019 #5 Skrevet 7. mars 2019 2 minutter siden, Lill3My skrev: Fettprosenten kan gå ned fordi muskelmassen øker, slik at forholdet mellom muskelmasse og fettmasse endres. Men du vil nok ikke gå ned i fettMASSE uten å ligge i underskudd. Det er altså mulig å påvirke fettprosenten uten vekttap fordi at muskelmassen øker. Å øke muskelmassen og samtidig unngå å gå opp i fettmasse (noe vil man jo gå opp, men det kan begrenses) krever dog at du begrenser overskuddet, er nøye med kostholdet og trener regelmessig styrketrening for å stimulere muskelveksten Dette er riktig, og jeg skjønte at jeg misforstod den første posten.
Gjest BearMama Skrevet 7. mars 2019 #6 Skrevet 7. mars 2019 (endret) 56 minutter siden, Purt Gull skrev: Det er feil at muskelmassen "utligner" fettet. Er man i kalorioverskudd, så forbrenner man ikke fett - faktisk tvert imot - det å legge på seg muskler helt uten å legge på seg noe fett er nærmest umulig. Andelen fett/muskler av det man legger på seg, varierer utifra utgangspunkt - både hvor lenge man har trent, men også hvordan kroppsammensetninga er. En person som allerede ligger på høy fettprosent, vil med større sannsynlighet legge på seg mer fett i kalorioverskudd, sammenligna med en med lavere fettprosent i tilsvarende kalorioverskudd. Det vil si at en person med 15% fett som går opp én kilo vil kanskje gå opp 50/50 fett muskler, mens en på 25 % fett kanskje går opp 80/20 på samme kilo. Det er med andre ord en ond sirkel i det man begynner å komme opp i usunne mengder kroppsfett. Dette kalles p-ratio. Ganske spennende saker. Å gå opp i muskelmasse OG forbrenne fett er derimot til en viss grad mulig først når man er i kaloriunderskudd, særlig blant nybegynnere. Jeg ville gjort det, hvis jeg var TS. Alternativt bulke/cutte om hverandre. edit: skjønte hva du mente med fettPROSENT nå. Ja, muligens i proposjon, men igjen, det er vanskelig å bygge muskler uten å bygge tilsvarende mengder fett, så som regel vil økninga være proposjonal hva angår fettprosent, men kanskje ikke på en nybegynner. Derfor jeg skrev at det er lettere å kutte ned fettprosenten først 😬 At det er vanskelig for nybegynnere 😉 Endret 7. mars 2019 av BearMama
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå