Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger noen objektive synspunkter på et dilemma vi har angående barn. Tar jeg det opp med f.eks venner, så velger de automatisk min side.

Hovedspørsmålet er som tittelen sier, hvem skal bære frem barn først. 

Mor 1: Blir 34 år i år. Har ett biologisk barn fra før. Er i fysisk stand til å få barn, men er under utredning pga smerter i kroppen. Er ikke i jobb pr idag pga sterke smerter. Sannsynligvis er det en form for revmatisk sykdom. (Forventer å komme tilbake i jobb igjen). Mor 2 er redd for en graviditet kan gjøre ting verre mtp smerter (hvor mye kan kroppen tåle?) og føler at hun har allerede fått et biologisk barn tidligere, dermed burde hun avvente et barn til, frem til den fysiske helsen blir bedre (hvis den blir bedre).

Mor 2: 29 år. Ingen biologiske barn. I utgangspunktet fysisk frisk, men har PCOS og veldig ustabil syklus. Mulig behov for hormonbehandling for å bli gravid. I 100% jobb. Mor 1 mener at siden hun er eldst burde det gå foran det at mor 2 har PCOS (og potensielt kan ta lang tid før hun blir gravid).

Jeg trenger IKKE kommentarer som omhandler at to kvinner får barn etc. Kun på hvem som skal først (og hvorfor?). Vi ønsker i utgangspunktet hvert vårt (i tillegg til den første som mor 1 har fra før).

Anonymkode: 5af21...f8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke noe som veldig sterkt taler for det ene eller andre. Tenker at kanskje mor 2 kan starte, men hvis hun ikke blir gravid innen en viss forhåndsbestemt tid, går sjansen over til mor 1, om legen mener det er forsvarlig fysisk. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Oi, denne var vanskelig! 

Først tenker jeg at mor 1 burde være førstemann ut pga. alder. Men så er jo mor 1 syk og burde ikke belaste kroppen ytterligere med en graviditet før hun blir frisk. Og hvordan blir spedbarnstiden for mor 1 dersom hun har så store smerter at hun ikke kan være i jobb? Og dersom mor 1 likevel er hjemme pga. sykmelding/arbeidsavklaring når babyen kommer kan de jo begge være hjemme dersom mor 2 er fødemor, og mor 1 kan bidra så godt hun kan. I tillegg har mor 1 et barn fra før og dersom tiden går slik at hun ikke lenger er i stand til å bli gravid når er barn til blir aktuelt så har hun ikke blitt frarøvet muligheten til å få et biologisk barn. 

I og med at mor 2 har PCOS og vil ha vanskeligheter med å bli gravid så er nok det beste at hun begynner å prøve så snart som mulig siden hun alt er 29 år. I tillegg gjør dette slik at dere vil ha fått mulighet til å bære fram et barn hver dersom dere ombestemmer dere ang. et tredje barn, eller dette barnet aldri kommer av fysiske årsaker. Så i dette scenarioet ville jeg gått for mor 2. 

Anonymkode: 05ff1...291

• Liker 13
Skrevet

Jeg tenker helt enkelt at den som ikke har biologiske barn fra før, er den som skal først. Hadde mor 1 vært 38 eller eldre, hadde det vært annerledes. Kan dere ikke få barn samtidig? 

• Liker 18
Skrevet

Først og fremst: gratulerer med barneplaner. Av hensyn til den første morens helse ville jeg tenkt at nummer to begynner, men samtidig så må kanskje mor en i ilden dersom mor to ikke kan pga sykdomsforløpet?

Gjest Kritt
Skrevet

Dersom dere evt. vurderer å forsøke å få to barn sammen og da ett hver (slik jeg kjenner til flere lesbiske par som har), tenker jeg at Mor 1 bør prøve først, med hensyn på hennes alder og sannsynligheten for at hun blir gravid. Om det går bra, blir det jo bare bonus om Mor 2 også skulle bli gravid siden.

AnonymBruker
Skrevet

Om ikke dette helsemessig fungerer har dere vurdert å adoptere? Mange barn trenger stabile og trygge heimer :)

Anonymkode: b80d5...ba7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mor 2. 

Anonymkode: 156c7...451

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Kritt skrev:

Dersom dere evt. vurderer å forsøke å få to barn sammen og da ett hver (slik jeg kjenner til flere lesbiske par som har), tenker jeg at Mor 1 bør prøve først, med hensyn på hennes alder og sannsynligheten for at hun blir gravid. Om det går bra, blir det jo bare bonus om Mor 2 også skulle bli gravid siden.

Hvordan blir det «bonus» dersom mor 2 skulle bli gravid siden? Mor 2 har jo ingen biologiske barn fra før. 

• Liker 5
Gjest Kritt
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det «bonus» dersom mor 2 skulle bli gravid siden? Mor 2 har jo ingen biologiske barn fra før. 

Jeg tenkte at de var heldige om de oppnådde ett barn sammen, om de også blir gravid gang nr. 2 blir det bonus for begge.

AnonymBruker
Skrevet

Begge 2 kan begynne hvis mor 1 er innstilt på å bære frem nytt barn når mor har sterke smerter. Når 1 mann er blitt gravid, kan eventuelt den andre slutte å prøve. Evt bære frem 2 barn. Noen får jo tross alt tvillinger også. 

Anonymkode: e6852...88c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mor 1 bør få barn først. Fordi: hun har demonstrert at hun allerede kan få barn og fordi hun er på godt vei inn i den alderen hvor fruktbarheten synker drastisk, og derfor har hun et smalere tidsvindu.

Mor 2 har et videre tidsvindu, og pga usikkerhet rundt fruktbarhet kan det hende hun også behøver et lenger tidsrom, men tiden flyr raskt og vips, etter et par-tre spontanaborter e.l. så går det ikke for noen pga alder og fallende/redusert fruktbarhet. 

Hadde det vært meg, ville jeg løst dilemmaet med å si: begge. Erfaringsmessig kan det ta tid med Mor 2, så hun burde begynne med en gang.

Anonymkode: 48a41...9db

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger noen objektive synspunkter på et dilemma vi har angående barn. Tar jeg det opp med f.eks venner, så velger de automatisk min side.

Hovedspørsmålet er som tittelen sier, hvem skal bære frem barn først. 

Mor 1: Blir 34 år i år. Har ett biologisk barn fra før. Er i fysisk stand til å få barn, men er under utredning pga smerter i kroppen. Er ikke i jobb pr idag pga sterke smerter. Sannsynligvis er det en form for revmatisk sykdom. (Forventer å komme tilbake i jobb igjen). Mor 2 er redd for en graviditet kan gjøre ting verre mtp smerter (hvor mye kan kroppen tåle?) og føler at hun har allerede fått et biologisk barn tidligere, dermed burde hun avvente et barn til, frem til den fysiske helsen blir bedre (hvis den blir bedre).

Mor 2: 29 år. Ingen biologiske barn. I utgangspunktet fysisk frisk, men har PCOS og veldig ustabil syklus. Mulig behov for hormonbehandling for å bli gravid. I 100% jobb. Mor 1 mener at siden hun er eldst burde det gå foran det at mor 2 har PCOS (og potensielt kan ta lang tid før hun blir gravid).

Jeg trenger IKKE kommentarer som omhandler at to kvinner får barn etc. Kun på hvem som skal først (og hvorfor?). Vi ønsker i utgangspunktet hvert vårt (i tillegg til den første som mor 1 har fra før).

Jeg ville kjørt på begge med en gang med samme giver da Mor 2 kan trenge 2-3år på å lykkens mens Mor 1 sannsynligvis ikke trenger mer enn 1år. Da kan det bli to tette barn med 1-2år mellom :)

• Liker 7
Skrevet

Hvor mange barn kan dere tenke dere totalt? Minst tre til synes jeg at hun på 34 skal gå først om hun tror hun takler det. 

Bare en til synes jeg at hun på 29 skal gå først.

Ps. Det er mulig å høyne sjansen på nå bli gravid med å gå ned noen kilo om man er overvektig (kan få en type medisin hos legen som diabetikere får), og starte på andre medisiner for å bli mer fruktbar til tiden kommer :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

😁Dere trenger ikke flere, saken ee løst.

Anonymkode: 26c8e...7a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Hedy Lamarr skrev:

Det er jo ikke noe som veldig sterkt taler for det ene eller andre. Tenker at kanskje mor 2 kan starte, men hvis hun ikke blir gravid innen en viss forhåndsbestemt tid, går sjansen over til mor 1, om legen mener det er forsvarlig fysisk. 

Før en endelig avgjørelse skal vi diskutere med fastlegen/andre leger, hvorvidt de anser mor 1 og graviditet som en lur idé. Jeg (mor 2) er veldig skeptisk. Men det tror jeg er litt den egoistiske biten inni meg som prater. Fordi jeg har et veldig stort ønske om å få oppleve en graviditet. Og hvis mor 1 blir gravid og kroppen ikke håndterer det, så ligger det veldig mye ansvar på meg. Og da vet jeg ikke om det er forsvarlig eller lar seg rettferdiggjør at jeg skal ha unge etterpå. På et tidspunkt må man jo akseptere sine begrensninger. Men det kan jo skje uansett, hvis jeg får barn først og så hun, så tar kroppen kvelden..og da er jeg "stuck" med to småbarn, ett litt større og en partner med dårlig kropp. 

31 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg tenker helt enkelt at den som ikke har biologiske barn fra før, er den som skal først. Hadde mor 1 vært 38 eller eldre, hadde det vært annerledes. Kan dere ikke få barn samtidig? 

Barn samtidig er ikke det vi har mest lyst til. Hvis vi gjør det, så mister vi mye permisjon blant annet. Og jeg har ikke lyst til å få barn og så forlate det i bhg når det er 6-7 mndr. I tillegg til at det er sannsynligvis lite kult å være to gravid samtidig 😅.

30 minutter siden, Kritt skrev:

Nå snakker jeg fra den egoistiske biten, men jeg har veeeldig lyst til å få være gravid og oppleve den biten. Det har jo hun allerede hatt en gang. 

Jeg ser flere er inne på samme tanken angående begge samtidig. Men vi må også ta med økonomien inn. Jeg tror ikke vi har råd til å kjøre dobbeltløp - at vi kan få råd til begge to over tid, men ikke nødvendigvis samtidig. I tillegg ser jeg for meg et mareritt for eldste mann, med to gravide mødre samtidig. Jeg er bitch nok fra før 🤭😅.

28 minutter siden, Tran09 skrev:

Hvor mange barn kan dere tenke dere totalt? Minst tre til synes jeg at hun på 34 skal gå først om hun tror hun takler det. 

Bare en til synes jeg at hun på 29 skal gå først.

Ps. Det er mulig å høyne sjansen på nå bli gravid med å gå ned noen kilo om man er overvektig (kan få en type medisin hos legen som diabetikere får), og starte på andre medisiner for å bli mer fruktbar til tiden kommer :)

Jeg vil egentlig ha max to. Men hun vil jo være gravid en gang til. Så da blir det jo tre totalt. Hvis jeg får ønsket oppfylt og blir gravid. 

Vi starter ingenting før over sommeren. Da jeg vil fokusere på vektnedgang og gjøre det jeg kan gjøre for å bli enklere gravid mtp PCOS. Har fått utskrevet Provera, men skal til fastlegen og diskutere Metformin (er det du snakker om antar jeg, er beregnet på diabetikere). Så skal vi jo også ha en utredning hos Medicus. 

Til slutt vil jo det meste falle på hva fagfolk sier. Hvis det viser seg at jeg ikke kan få barn..jaja..det får jeg jo gjort lite med. Men jeg har et veldig stort ønske om å få mulighet til det. Så håper på det beste!

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😁Dere trenger ikke flere, saken ee løst.

Anonymkode: 26c8e...7a9

Vi trenger ikke. Vi ønsker. 

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ikke dette helsemessig fungerer har dere vurdert å adoptere? Mange barn trenger stabile og trygge heimer :)

Anonymkode: b80d5...ba7

Skulle veldig gjerne adoptert, men så vidt jeg vet er det pr idag et veldig vanskelig prosjekt for lesbiske. Man får lov her ifra, men veldig mange lang vil ikke adoptere bort til par av samme kjønn. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere kle blir gravid begge to da? Førstemann til mølla! Eller noe sånt. Er jo bare å starte prøvingen. Kan jo ta tid for begge to uansett. 

Anonymkode: dfb0c...992

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere kle blir gravid begge to da? Førstemann til mølla! Eller noe sånt. Er jo bare å starte prøvingen. Kan jo ta tid for begge to uansett. 

Anonymkode: dfb0c...992

Helst ikke. Vi har ikke lyst til å ha to babyer samtidig. Rent økonomisk er det også veldig kostbart. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt mor 2 først enkelt og greit fordi hun ikke har barn fra før. Det blir mest rettferdig. 

Anonymkode: 00936...6bc

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mor 2 på grunn av alder. Da kan mor en bruke tid på å gå ned i vekt,  stabilisere syklus og spare opp penger.

Anonymkode: 51d61...00f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...