AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #1 Skrevet 7. mars 2019 Hei Vi er i krise økonomisk nå. Mannen min jobber skift, 14-14 rotasjon. I februar ble han tvunget til å jobbe 1 uke i stede for 2, da de måtte endre på skiftene. Han får nå utbetalt mindre enn 1/3 av vanlig lønn! Er det riktig?? Vi har huslån, faste utgifter og dette går faktisk ikke. Aner ikke hvordan vi skal ro det i havn denne måneden. Skal han straffes for noe arbeidsgiver påla han?? Anonymkode: a02be...71e
Amantheia Skrevet 7. mars 2019 #2 Skrevet 7. mars 2019 Så klart får han berre løn for den tida han faktisk var på jobb. Han kan jo ikkje få betalt ei ekstra veke berre fordi rotasjonen skal endres. Om det vert heilt krise, så ta kontakt med banken og andre faste utgiftsposter, og be om betalingsutsettelse eller noko, og eventuelt selg noko de ikkje treng. Har de ikkje spart opp ein buffer? 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #3 Skrevet 7. mars 2019 Akkurat nå, Amantheia skrev: Så klart får han berre løn for den tida han faktisk var på jobb. Han kan jo ikkje få betalt ei ekstra veke berre fordi rotasjonen skal endres. Om det vert heilt krise, så ta kontakt med banken og andre faste utgiftsposter, og be om betalingsutsettelse eller noko, og eventuelt selg noko de ikkje treng. Har de ikkje spart opp ein buffer? Ja, jeg forstod jo at lønna ble mindre - men ikke så liten! Dette var overhodet ikke frivillig fra hans side, han gjorde alt for å skaffe ekstravakter... Det er helt krise. Selv med avdragsfrihet på lån går det ikke. Har ikke noe å selge, og null buffer nei. Svært dårlig økonomi fra før, og pleier å leve fra mnd til mnd selv når han får vanlig lønn Solgte alt vi eide og hadde som ikke var 100 % nødvendig i høst, da jeg gikk arbeidsledig. Anonymkode: a02be...71e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #4 Skrevet 7. mars 2019 De fikk vel varsel om endringen før februar? Anonymkode: ad111...90d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #5 Skrevet 7. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De fikk vel varsel om endringen før februar? Anonymkode: ad111...90d Nei. Han ble bare sendt hjem en uke for tidlig Anonymkode: a02be...71e
Alvario Skrevet 7. mars 2019 #6 Skrevet 7. mars 2019 Går han i fast stilling med normalt faste tillegg?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #7 Skrevet 7. mars 2019 Hva sier kontrakten? Om dette ikke er i henhold til arbeidsavtalen, eller avtalen i seg selv ikke er i henhold til arbeidsmiljøloven, må han ta det opp med tillitsvalgt og fagforening. Anonymkode: e6089...e68 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #8 Skrevet 7. mars 2019 1 minutt siden, Mariell77 skrev: Går han i fast stilling med normalt faste tillegg? Ja 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva sier kontrakten? Om dette ikke er i henhold til arbeidsavtalen, eller avtalen i seg selv ikke er i henhold til arbeidsmiljøloven, må han ta det opp med tillitsvalgt og fagforening. Anonymkode: e6089...e68 Kontrakten sier ingenting om dette Anonymkode: a02be...71e
Minitroll Skrevet 7. mars 2019 #9 Skrevet 7. mars 2019 Tror ikke det er lov å bare sende noen hjem en uke for tidlig uten rimelig varsel. Ville sjekket kontrakten, ja. 13
Amantheia Skrevet 7. mars 2019 #10 Skrevet 7. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Han ble bare sendt hjem en uke for tidlig Anonymkode: a02be...71e Då misforsto eg. Trudde han hadde fått beskjed om dette på forhånd! Hadde sjekka kontrakten igjen, og kanskje tatt kontakt med ei fagforening eller liknande. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #11 Skrevet 7. mars 2019 Mener det er noen regler ang endring av vakter. At alle endringer skal gies beskjed om 14 dager før eller noe sånt? Ville undersøkt om det sjefen har gjort her er lovlig. Anonymkode: 49db4...6a7 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #12 Skrevet 7. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Han ble bare sendt hjem en uke for tidlig Anonymkode: a02be...71e Da får dere ta kontakt med fagforeningen. Dette høres helt absurd ut. Anonymkode: ad111...90d 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #13 Skrevet 7. mars 2019 Han må kontakte fagforeningen sin. Man skal ha minimum 14 dagers valser når turnus eller skiftet endres. Anonymkode: 14642...8b4 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #14 Skrevet 7. mars 2019 Dersom han har fast stilling med fast stillingsprosent kan han kreve lønn i henhold til stillingsprosenten utbetalt uansett hvor lite jobb arbeidsgiver gir han. Er dette tilfellet her? Ellers kan ikke bedriften avlyse vakter med mindre enn 14 dagers forvarsel, så her ville jeg tatt kontakt med tillitsvalgt. Anonymkode: 257a9...8ba 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #15 Skrevet 7. mars 2019 14 minutter siden, Amantheia skrev: Så klart får han berre løn for den tida han faktisk var på jobb. Han kan jo ikkje få betalt ei ekstra veke berre fordi rotasjonen skal endres. Om det vert heilt krise, så ta kontakt med banken og andre faste utgiftsposter, og be om betalingsutsettelse eller noko, og eventuelt selg noko de ikkje treng. Har de ikkje spart opp ein buffer? Men det skal jo ikke være nødvendig å sette noen ned i lønn bare fordi man endrer på skiftene, siden den uka han ikke jobbet i justeringsperioden uansett tas inn igjen i neste runde når han er på jobb igjen, forutsatt at den grunnleggende rotasjonen på 14-14 beholdes slik jeg forstår TS (altså kun en endring i når skiftene hans er, men ikke en reduksjon i stillingsprosent). Dersom han faktisk fikk en stillingsreduksjon på sparket, så bør han ta dette via tillitsvalgt da slikt skal varsles. Er reduksjonen omfattende nok kan det også være at arbeidsgiver må bruke endringsoppsigelse, som også skal varsles i rimelig tid i forveien. Anonymkode: 44d53...394 2
Gjest O.G. Skrevet 7. mars 2019 #16 Skrevet 7. mars 2019 Hvis han har fast stilling med en stillingsprosent (la oss si 100%), så kan han kreve penger for den uken han ble tvunget ut av skiftet.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #17 Skrevet 7. mars 2019 17 minutter siden, Amantheia skrev: Så klart får han berre løn for den tida han faktisk var på jobb. Han kan jo ikkje få betalt ei ekstra veke berre fordi rotasjonen skal endres. Om det vert heilt krise, så ta kontakt med banken og andre faste utgiftsposter, og be om betalingsutsettelse eller noko, og eventuelt selg noko de ikkje treng. Har de ikkje spart opp ein buffer? Synes det er litt urimelig når det var PÅLAGT endring av fast avtale. Anonymkode: 33241...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #18 Skrevet 7. mars 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom han har fast stilling med fast stillingsprosent kan han kreve lønn i henhold til stillingsprosenten utbetalt uansett hvor lite jobb arbeidsgiver gir han. Er dette tilfellet her? Ellers kan ikke bedriften avlyse vakter med mindre enn 14 dagers forvarsel, så her ville jeg tatt kontakt med tillitsvalgt. Anonymkode: 257a9...8ba Ja, fast stilling og faststillingsprosent. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det skal jo ikke være nødvendig å sette noen ned i lønn bare fordi man endrer på skiftene, siden den uka han ikke jobbet i justeringsperioden uansett tas inn igjen i neste runde når han er på jobb igjen, forutsatt at den grunnleggende rotasjonen på 14-14 beholdes slik jeg forstår TS (altså kun en endring i når skiftene hans er, men ikke en reduksjon i stillingsprosent). Dersom han faktisk fikk en stillingsreduksjon på sparket, så bør han ta dette via tillitsvalgt da slikt skal varsles. Er reduksjonen omfattende nok kan det også være at arbeidsgiver må bruke endringsoppsigelse, som også skal varsles i rimelig tid i forveien. Anonymkode: 44d53...394 Ja det var bare denne ene endringen i skiftet, ingen endret stillingsprosent eller permanent skiftendring. Anonymkode: a02be...71e
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #19 Skrevet 7. mars 2019 Først og fremst ville jeg kontaktet fagforening. Deretter ville jeg tatt en skikkelig seriøs gjennomgang av økonomien dersom det er sånn at dere har så store utgifter at ikke engang avdragsfrihet vil redde dere dersom det er en måned med lavere lønn. Anonymkode: b8017...032 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #20 Skrevet 7. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Først og fremst ville jeg kontaktet fagforening. Deretter ville jeg tatt en skikkelig seriøs gjennomgang av økonomien dersom det er sånn at dere har så store utgifter at ikke engang avdragsfrihet vil redde dere dersom det er en måned med lavere lønn. Anonymkode: b8017...032 Vi har hatt gjennomgang av økonomien, og den er på bedringens vei - vi har slitt i mange år. Har ikke flere poster å kutte på. Anonymkode: a02be...71e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå