Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forsåvidt enig i at man ikke på død og liv skal unngå enhver risiko. Men for meg står ikke faren i forhold til opplevelsen her.

At det ikke er så mange barn som dør av meslinger, stemmer jo. Men det er ikke dermed sagt at risikoen for å bli smittet, for en uvaksinert, er liten. Det er også dette med å ta ansvar for andre; TS sitt barn kan eventuelt være med på å opprettholde en epidemi (eller "epidemi"). Noen vil få varige men eller dø i en slik epidemi.

Anonymkode: 65c16...9a9

Fir meg gjør den det ferie er en opplevelse som gir flere mennesker masse glede, sjansen for meslinger er veldig liten, selv om den er høyere i Italia enn i Norge. 

Risikoen for å bli smittet er også liten og sjansen for at barnet blur alvorlig sykt er enda mindre. Statistisk sett er det veldig mange andre ting man bør kutte før en uke i Italia hvis man er livredd fir spedbarns helse. 

Anonymkode: 5a4e0...192

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke en «kjekkas holdning,» absolutt alle situasjoner kan utsette barnet for fare, så er det å vurdere hvor stor denne faren er. ALT er farlig, men man må velge dine kamper. Hvor stor er faren for å dø av meslinger etter en uke i Italia kontra å kjøre bil hele barndommen til barnet ditt, eller la barnet ake uten hjelm ( som blir sett på som vanvidd i Sverige). 

Jeg sier ikke at det er 100% ufarlig å dra på ferie til Italia, men det er geller ikke risikosport, slik det fremstilles her. 

Det er flere smittede enn det som oppgis i statistikken . Det er dessuten langt fra alle voksne mennesker i disse landene som er vaksinert, så det blir mange potensielle smittebærere. 

Det er et «vindu» i dette barnets liv som er ganske kort der det hverken har fått vaksine eller lenger er naturlig beskyttet gjennom antistoffer gjennom mor. Å gjennomføre tur i denne tiden ville nok kunne blitt sett på som unødvendig risikabelt om ikke høyst unødvendig sjanse å ta gitt at utenlandsreiser kan gjøres når som helst senere i babyens liv NÅR vaksinering er gjort.

Anonymkode: 09d26...d03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er faktisk litt urolig for meg selv, jeg, i disse mesling-tider. For selv om jeg er godt voksen (50+) så har jeg aldri hatt meslinger. Aner ikke om vi ble vaksinert mot det, men jeg kan ikke huske vi ble det. Den gangen gjennomgikk jo alle meslinger som en vanlig barnesykdom. 

Burde jeg vaksinere meg i voksen alder? 

Anonymkode: c80e1...188

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fir meg gjør den det ferie er en opplevelse som gir flere mennesker masse glede, sjansen for meslinger er veldig liten, selv om den er høyere i Italia enn i Norge. 

Risikoen for å bli smittet er også liten og sjansen for at barnet blur alvorlig sykt er enda mindre. Statistisk sett er det veldig mange andre ting man bør kutte før en uke i Italia hvis man er livredd fir spedbarns helse. 

Skal man som foreldre sette et barns liv og helse (gitt det vi vet om meslingesmitte) på spill for at reisefølge skal bli glade og få gode minner? Er det ikke noe etisk problematisk med det du sier her? Barnet har ikke bedt om ferien. 

Du sier at sjansen for at barnet blir alvorlig sykt er så liten. Har du statistikk på smittede 8 mnd gamle babyer? Det er forskjell på å gjennomgå en meslingeinfejsjon som voksen, ungdom eller som barnehagebarn . 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er faktisk litt urolig for meg selv, jeg, i disse mesling-tider. For selv om jeg er godt voksen (50+) så har jeg aldri hatt meslinger. Aner ikke om vi ble vaksinert mot det, men jeg kan ikke huske vi ble det. Den gangen gjennomgikk jo alle meslinger som en vanlig barnesykdom. 

Det må du nesten ta opp med fastlege. 

Men du gjør nok lurt i å vaksinere deg. Om du ikke blir syk selv kan du smitte små barnebarn som ennå ikke har fått vaksine og andre uvaksinerte ; Evt de eldre enn deg selv med svekket immunforsvar. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere smittede enn det som oppgis i statistikken . Det er dessuten langt fra alle voksne mennesker i disse landene som er vaksinert, så det blir mange potensielle smittebærere. 

Det er et «vindu» i dette barnets liv som er ganske kort der det hverken har fått vaksine eller lenger er naturlig beskyttet gjennom antistoffer gjennom mor. Å gjennomføre tur i denne tiden ville nok kunne blitt sett på som unødvendig risikabelt om ikke høyst unødvendig sjanse å ta gitt at utenlandsreiser kan gjøres når som helst senere i babyens liv NÅR vaksinering er gjort.

Ja, og da er spørsmålet hvor mange fremmede mennesker sjal dette lille barnet møte? Er det planlagt tur til Vatikanet eller en strandferie? 

«Når som helst senere» har jo ikke begge foreldre mulighet til å bare gjøre slike ting spontant, og akkurat denne ferien var planlagt sammen med andre og i lang tid i forveien. 

Folk får gjøre som de vil, men jeg hadde tatt denne bittelille sjansen med god samvittighet. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, og da er spørsmålet hvor mange fremmede mennesker sjal dette lille barnet møte? Er det planlagt tur til Vatikanet eller en strandferie? 

«Når som helst senere» har jo ikke begge foreldre mulighet til å bare gjøre slike ting spontant, og akkurat denne ferien var planlagt sammen med andre og i lang tid i forveien. 

Folk får gjøre som de vil, men jeg hadde tatt denne bittelille sjansen med god samvittighet. 

Ja hvis du kun tenker på deg selv - klart det;) 

mtp smitte er det mer komplekst enn det du skisserer, og det tror jeg du sikkert skjønner selv. Man kan bli smittet hvor som helst så fremt man ikke skal på ferie på et isolat.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man som foreldre sette et barns liv og helse (gitt det vi vet om meslingesmitte) på spill for at reisefølge skal bli glade og få gode minner? Er det ikke noe etisk problematisk med det du sier her? Barnet har ikke bedt om ferien. 

Du sier at sjansen for at barnet blir alvorlig sykt er så liten. Har du statistikk på smittede 8 mnd gamle babyer? Det er forskjell på å gjennomgå en meslingeinfejsjon som voksen, ungdom eller som barnehagebarn . 

Ja det skal man, og det gjør man hver dag. Du kan ikke unngå det på noen som helst måte. Din jobb som foreldre er å vurdere fare på vegne av ditt barn, det er helt mumulig å unngå all fare. 

Barnet har ikke bedt om noe, ikje å bli født en gang, men det betyr ikke at all fare kan og bør unngås. En ferie har masse positive aspekter fir mange mennesker og sjansen/faren for farlig meslingesmitte er veldig liten. Jeg tror man får et veldig slitsomt liv som forelder om du skal bekymre deg får SÅ små farer. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis du kun tenker på deg selv - klart det;) 

mtp smitte er det mer komplekst enn det du skisserer, og det tror jeg du sikkert skjønner selv. Man kan bli smittet hvor som helst så fremt man ikke skal på ferie på et isolat.

Nei, jeg mener også at det er til barnets beste å ga foreldre som ikke er så nevrotiske at de er SÅ redd for alt ting at en tur til Italia ned en baby ses på som en risikosport. Det er nå man legger grunnlaget for hvordan dette lille individet skal se verden og det å vokse opp med overbeskyttende foreldre er ikje til å kimse av. 

At man for å unngå smitte bør feriere i et isolat,  beviser vel bare poenget mitt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg mener også at det er til barnets beste å ga foreldre som ikke er så nevrotiske at de er SÅ redd for alt ting at en tur til Italia ned en baby ses på som en risikosport. Det er nå man legger grunnlaget for hvordan dette lille individet skal se verden og det å vokse opp med overbeskyttende foreldre er ikje til å kimse av. 

At man for å unngå smitte bør feriere i et isolat,  beviser vel bare poenget mitt. 

Det er nok en generell tanke mtp oppdragelse som du er inne på - som du ikke kan forvente at alle andre er enig i, men som du naturligvis skal få mene selv. 

Tror nok ikke barn tar skade av at foreldre skåner dem for smitte og fare. Og kamuflere ønsket om å kunne gjøre det man vil «med god samvittighet» med at mesling-smitte i Europa er et storm i et vannglass blir litt for dumt.

det er partier i Norge (tror det var AP)som ville innføre utreisenekt for uvaksinerte barn grunnet barnets grunnleggende rettighet til å være beskyttet mot sykdom. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter hva jeg har fått med meg i ulike pressemeldinger fra who og UNICEF så herjer meslinger - også i sør-Europa. 

Skulle til sør-Europa (fått tur i gave) når vår baby er 8 mnd. Han er dermed ikke vaksinert og har til og med mistet noe av den naturlige beskyttelsen han kan få fra meg gjennom antistoffer. Visste ikke at vaksinen ikke kunne tas før 9 mnd da vi takket ja til turen (vi er førstegangsforeldre og det er så mye info man bare ikke får med seg med en gang.) Nå tenker vi å avbestille. Eller at jeg blir hjemme og mannen reiser med familie som spanderte tur. Har fryktelig dårlig samvittighet overfor de som spanderte tur og selvsagt har gledet seg. Mange skal reise, så å utsette reisen blir nok ikke aktuelt..:/ 

vet ikke hva jeg vil med tråden, kanskje bare sanke litt refleksjon og deres meninger om situasjonen, er jeg hysterisk?

https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner/mmr-for-reisen/ Har du lest denne linken, ts? 

Jeg vil påstå at det er langt viktigere å sikre at de voksne er vaksinerte dersom dere ikke har gjennomgått mealinger, enn å vaksinere barnet ved reise. 

Som det står i linken, hvor man skal og hva man skal på er avgjørende for nødvendigheten avnå vaksinere barnet. Når barnet er 8 mnd. Ved avreise og vaksinen trenger 2 til tre uker for å virke, så blir barnet vel 7 måneder ved en vaksinasjon. Når baksinen er godkjent for fra 9 mnd alder, så hadde ikke jeg tatt sjangsen på å vaksinere. Men jeg ville vurdert situasjonen dit jeg skal kort tid før reisen starter før jeg hadde avbestilt el. 

Et tankekora til i denne sammenhengen er enkeltes holdninger til vannkopper og flyreiser i enkelte tråder her inne. Noen skal på død og liv reise uansett hva, uten tanker for å smitte andre og synes det er ok å reise med barn med beskjedne vannkoppeutbrudd. Å komme på et fly med noen med vannkopper ville jeg vurdert som langt mer risikabelt enn å møte meslingesyke på ferie i Italia. Barn med meslinger er også generelt syke når de er syke og smitteførende. 

Anonymkode: efd01...35c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt må ikke den jevne mann feriere i isolat - det trenger nok hverken du eller meg å tenke på - for vi er nok vaksinerte! Men ikke alle er det og bør beskyttes når de ikke kan stå opp for seg selv og ta valg for egen helse og liv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en generell tanke mtp oppdragelse som du er inne på - som du ikke kan forvente at alle andre er enig i, men som du naturligvis skal få mene selv. 

Tror nok ikke barn tar skade av at foreldre skåner dem for smitte og fare. Og kamuflere ønsket om å kunne gjøre det man vil «med god samvittighet» med at mesling-smitte i Europa er et storm i et vannglass blir litt for dumt.

det er partier i Norge (tror det var AP)som ville innføre utreisenekt for uvaksinerte barn grunnet barnets grunnleggende rettighet til å være beskyttet mot sykdom. 

Det er en mediestorm i et vannglass. Selvsagt finnes set meslingesmitte i Europa, men det skal ekstremt mye til for at akkurat denne babyen skal greie å pådra seg akkurat dette på akkurat denne turen. Media blåser opp slike ting så folk får inntrykk av at det nermest er mannefall av babyer som dør i Europa hver sommerferie. 

Man bør bare vurdere det selv, man må faktisk velge hva man skal orke og bekymre seg for som foreldre, alt er farlig og alt er en risiko. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er hysteriske på egen helse og risikoer som gravide. 

Så fort ungen er ute er det å leve på tross av anbefalinger... 

egoisme

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en mediestorm i et vannglass. Selvsagt finnes set meslingesmitte i Europa, men det skal ekstremt mye til for at akkurat denne babyen skal greie å pådra seg akkurat dette på akkurat denne turen. Media blåser opp slike ting så folk får inntrykk av at det nermest er mannefall av babyer som dør i Europa hver sommerferie. 

Man bør bare vurdere det selv, man må faktisk velge hva man skal orke og bekymre seg for som foreldre, alt er farlig og alt er en risiko. 

Media ;) du og du.. 

så du vurderer who og UNICEF som sikre kilder.? 

AnonymBruker
Skrevet

Media ;) du og du.. 

så du vurderer who og UNICEF som sikre kilder.? 

Det har vært en veldig stor mediefokus på akkurat det med meslinger ja. Jeg sier ikke at tallene er feil, men den relative risikoen er mindre enn man får inntrykk av når media hauser det sånn opp. 

Skrevet
9 timer siden, Wiggins skrev:

Du skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet. Det er en liten andel av de smittede som dør av meslinger, og ca dobbelt så stor andel som får alvorlige hjerneskader. 

En ferietur er ikke verdt en slik risiko.

Dødeligheten i i - land er 0,03%. Om man reagerer raskt på symptomer på etterskyksommer, er den antakelig bortimot null. Hjernebetennelse med alvorlige skader forekommer omtrent ikke som følge av meslinger i i - land. I min generasjon hadde alle denne sykdommen. Da var det alminnelig viten at man måtte ta affære om feberen vedvarte etter at utslettet forsvant. For øvrig ble det ansett som en alminnelig sykdom å gjennomgå. Dødeligheten er høyere ved influensa!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

http://www.adultvaccination.org/vpd/measles

Det er høyere risiko for å få komplikasjoner av meslinger for spedbarn og voksne. Men ta det med fastlegen din.

Anonymkode: 65c16...9a9

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Monica1968 skrev:

Dødeligheten i i - land er 0,03%. Om man reagerer raskt på symptomer på etterskyksommer, er den antakelig bortimot null. Hjernebetennelse med alvorlige skader forekommer omtrent ikke som følge av meslinger i i - land. I min generasjon hadde alle denne sykdommen. Da var det alminnelig viten at man måtte ta affære om feberen vedvarte etter at utslettet forsvant. For øvrig ble det ansett som en alminnelig sykdom å gjennomgå. Dødeligheten er høyere ved influensa!

Jøss. Du må jo bare få dette ut! Du sitter tydeligvis på info som ville spart WHO og helsemyndigheter for betydelig arbeid. 

Kanskje ikke så farlig å ta vaksine heller da?

Og tenker du da på spedbarn som blir syke eller skolebarn? For det blir vel en forskjell i risiko. 

Snakket med lege på helsestasjon som kunne fortelle om betydelig risiko for senskader etter Evt tilfriskning av meslinger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Monica1968 skrev:

Frisk opp statistikk-kunnskapene dine du. 

Dødeligheten er lav grunnet høyere vaksinasjonsdekning. 

Hadde meslinger vært like vanlig som influensa hadde selvsagt flere mistet livet eller fått alvorlige senskader ved meslinger enn ved influensa , og da naturligvis særskilt svake grupper som spedbarn , eldre , folk på cellegift og stråling.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...