Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, Belima skrev:

Her er en oversikt som kan hjelpe deg. Personlig synes jeg det er mye å forholde seg til under et svangerskap, så at vaksiner ikke er noe en tenker på da er helt normalt. Det kommer senere når barnet er født. 😀
https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/nar-far-barnet-ditt-tilbud-om-de-ulike-vaksinene/

Regner med leger og helsestasjoner har kontroll på når man skal få de forskjellige vaksinene, dette bruker ikke jeg energi på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Regner med leger og helsestasjoner har kontroll på når man skal få de forskjellige vaksinene, dette bruker ikke jeg energi på. 

Det står heller ingenting om mesling-smittefare og spesielle hensyn å ta før utenlandsreise

Anonymkode: 09d26...d03

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så gammel at det ikke var meslingvaksinering da jeg var barn. Jeg har hatt meslinger, i likhet med mine søsken, og vi fikk ingen varige men av det. Det gjorde heller ingen andre barn i omgangskretsen. Så at noen synes det er smått hysterisk om man ikke vil ta sjansen, det kan jeg forstå. Jeg ville likevel ikke gjort det, når den er så lett å unngå.

Det er ikke bare faren for at barnet blir smittet, men også eventuelt trassel ved at dere blir nektet hjemreise "etter skjema", om barnet skulle bli smittet. Og Italia ligger der nok fremdeles som et reisemål etter at barnet har fått vaksinen, så det byr seg sikkert en anledning senere. :)

Anonymkode: 65c16...9a9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det står heller ingenting om mesling-smittefare og spesielle hensyn å ta før utenlandsreise

Nei det er sant, dermed får man ikke nødvendigvis med seg dette, før man aktivt undersøker et spesifikt reisemål. 

Det er jo helt naturlig at dere ikke husket å sjekke dette før dere bestillte. 

Men jeg ville ventet til det nærmet seg, sett an situasjonen da. Ville ikke reist med et uvaksiner barn til et risikoområde. 

Både for barnets del, og for å unngå å ta med smitte tilbake til landet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så gammel at det ikke var meslingvaksinering da jeg var barn. Jeg har hatt meslinger, i likhet med mine søsken, og vi fikk ingen varige men av det. Det gjorde heller ingen andre barn i omgangskretsen. Så at noen synes det er smått hysterisk om man ikke vil ta sjansen, det kan jeg forstå. Jeg ville likevel ikke gjort det, når den er så lett å unngå.

Det er ikke bare faren for at barnet blir smittet, men også eventuelt trassel ved at dere blir nektet hjemreise "etter skjema", om barnet skulle bli smittet. Og Italia ligger der nok fremdeles som et reisemål etter at barnet har fått vaksinen, så det byr seg sikkert en anledning senere. :)

Det er sant:) reise kan vi jo gjøre når som helst. 

Vet at mange i din generasjon har hatt meslinger, blant annet min mor hadde det - og var svært syk. Hun fikk ikke varige mén, men hun var 8 år. Altså mye sterkere enn en 8 mnd gammel baby.. det er jo også et aspekt.. at så små barn stiller i en spesielt sårbar kategori 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke argumentet om at dere ikke hadde fått info. Jeg mener at det er informasjon som er såpass belyst at det ikke er noe man skal få info om, men at det er rart man ikke får det med seg.

Anonymkode: f9b1c...19f

Kjære vene.. Spar deg.. 

Anonymkode: c2e79...880

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Du later til å ikke skjønne at folk er forskjellig. Ja, mange kvinner og par leser seg sikkert opp på alt fra hvilken amme-bh som er anbefalt, alt om amming, og resten av det virkelig 100000 emner som man sikkert burde - i en ideell verden - hatt kontroll på før barnet kommer. Vi gjorde ikke det. I graviditeten var fokuset mitt på at nettopp graviditeten skulle gå bra og at barnet skulle få best mulig vilkår og jeg leste meg opp på det JEG kunne gjøre for å bidra til det. Da babyen ble født var det jo mange nye ting som var fullstendig nytt for oss og siden har det - som for de fleste nybakte foreldre - gått i ett. 

Jeg er imidlertid ikke enig med deg at dette med mesling-info og utenlandsreise ikke trengs å informeres om på helsestasjonen. Det er en dynamisk prosess og smittefaren forandrer seg. Det er mye «alle vet», men som informeres om på helsestasjonen likevel. Eksempelvis at barn skal ligge med ryggen opp. Muligens alle vet det, men så har du plutselig en mor fra en annen kultur der dette er vanlig og da var det godt at den infoen kom. 

Jeg fikk av min helsesøster et hefte om de vaksinene som skulle tas. De andre jentene i barselgruppa har andre helsesøster som faktisk har tatt opp dette med meslinger, og det var faktisk delvis slik jeg fikk øynene opp for det. Så ja - det burde være rutine at det snakkes om til alle.

Har ikke sagt at det ikke bør informeres om. Vi fikk til og med brosjyrer på hjemmebesøk. Og det ble nevnt på felles møtene. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sagt at det ikke bør informeres om. Vi fikk til og med brosjyrer på hjemmebesøk. Og det ble nevnt på felles møtene. 

Ok, men det ble aldri nevnt til oss

jo du sa jo lengre opp i tråden at dette var så godt belyst at det ikke trengtes å gis info om

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, men det ble aldri nevnt til oss

jo du sa jo lengre opp i tråden at dette var så godt belyst at det ikke trengtes å gis info om

Med det mente jeg at spesifikke steder ikke trengte å opplyses om. Mulig jeg var litt rask. Men skjønner ikke at man ikke får det med seg. Beklager å si det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville dratt. I hvert fall hvis du ammer. Det bor faktisk barn i de områdene også og det går fint med de aller aller fleste. 

Anonymkode: 5a4e0...192

• Liker 1
Skrevet

Noen barn på island er smittet med meslinger.

Ble smitta på fly fra london til Reykjavik tror jeg det var.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville dratt. I hvert fall hvis du ammer. Det bor faktisk barn i de områdene også og det går fint med de aller aller fleste. 

Tenk om nå barnet til TS er uheldig og faktisk blir smittet på reise. Meslinger er en ekstremt smittsom sykdom. Barnet vil da være en smittebombe for andre barn i nærheten, inntil sykdommen bryter ut og blir synlig. Selv om barnet til TS går gjennom sykdommen uten større problemer, kan det være andre barn som blir smittet av TS sitt barn, og ikke er like heldige med utfallet av sykdommen. Ikke minst vil TS og barnet bli nødt til å isolere seg best mulig etter at sykdommen blir merkbar.

Og om barnet til TS er maksimalt uheldig, og får varige men, vil TS aldri tilgi seg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sjekket med smittevernslege, og amming beskytter ikke mot meslinger 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om dere kan få dekket avbestilling på reiseforsikring? Mulig lege/helsestasjon kan være behjelpelig med det. Jeg skjønner godt at dere dropper å reise! 

Anonymkode: 31fb3...1d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenk om nå barnet til TS er uheldig og faktisk blir smittet på reise. Meslinger er en ekstremt smittsom sykdom. Barnet vil da være en smittebombe for andre barn i nærheten, inntil sykdommen bryter ut og blir synlig. Selv om barnet til TS går gjennom sykdommen uten større problemer, kan det være andre barn som blir smittet av TS sitt barn, og ikke er like heldige med utfallet av sykdommen. Ikke minst vil TS og barnet bli nødt til å isolere seg best mulig etter at sykdommen blir merkbar.

Og om barnet til TS er maksimalt uheldig, og får varige men, vil TS aldri tilgi seg selv.

Ja «tenk om» men alt kan jo også skje. Man kan bli påkjørt av bussen i morgen, man kan ikke leve livet sitt etter verst mulig utfall hypoteser hele tiden.

Sjansen for at et spedbarn blir smittet med meslinger akkurat den ene uken i Italia er ganske så liten. Det var kun 49 dødsfall etter meslinger i hele Europa i 2018, https://www.nrk.no/urix/flere-europeiske-_ferieland_-har-meslingutbrudd-1.13873409

Det er mange ting det er fornuftig å bekymre seg for som nybakte foreldre, men jeg ville slappet av på meslinger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja «tenk om» men alt kan jo også skje. Man kan bli påkjørt av bussen i morgen, man kan ikke leve livet sitt etter verst mulig utfall hypoteser hele tiden.

Sjansen for at et spedbarn blir smittet med meslinger akkurat den ene uken i Italia er ganske så liten. Det var kun 49 dødsfall etter meslinger i hele Europa i 2018, https://www.nrk.no/urix/flere-europeiske-_ferieland_-har-meslingutbrudd-1.13873409

Det er mange ting det er fornuftig å bekymre seg for som nybakte foreldre, men jeg ville slappet av på meslinger. 

Det der er en «kjekkas»- holdning ! 

Man oppsøker ikke situasjoner som kan sette andre mennesker - sine barn - i fare . Så kan man være uheldig i livet , bo i feil land men da er jo forskjellen at man ikke aktivt oppsøker problemet. Hvis noe skulle skje har da faktisk foreldre god grunn til å klandre seg selv. De fleste har mulighet til vaksine gitt riktig alder. Barnet her er akkurat i en alder hvor han er liten og sårbar og samtidig i en alder han ikke kan vaksineres

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er forsåvidt enig i at man ikke på død og liv skal unngå enhver risiko. Men for meg står ikke faren i forhold til opplevelsen her.

At det ikke er så mange barn som dør av meslinger, stemmer jo. Men det er ikke dermed sagt at risikoen for å bli smittet, for en uvaksinert, er liten. Det er også dette med å ta ansvar for andre; TS sitt barn kan eventuelt være med på å opprettholde en epidemi (eller "epidemi"). Noen vil få varige men eller dø i en slik epidemi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

At reisefølge ikke setter seg inn i vaksineprogrammet skjønner jeg godt. At dere ikke leste det under graviditeten syns jeg er rarere  

Jeg satte meg heller ikke inn i dette med vaksiner under graviditeten, da var det mer enn nok av annet å sette seg inn i om f eks barnet i magen og forberedelse til fødsel og hjemkomst. Skjønner ikke behovet folk har her inne for å rakke ned på ts fordi hun ikke hadde satt seg inn i dette. Det er så unødvendig.

Anonymkode: b107f...d72

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt om akkurat den vaksinen kan tas tidligere?

Anonymkode: 7ab5e...d21

Ikke TS her men den blir vanligvis gitt ved 15 mnd og kan tidligst gis ved 9 mnd. Men må da få en til ved 15 mnd. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Immuniteten via morsmelk forsvinner gradvis mellom 3-9 mnd.

Anonymkode: dd84a...542

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er en «kjekkas»- holdning ! 

Man oppsøker ikke situasjoner som kan sette andre mennesker - sine barn - i fare . Så kan man være uheldig i livet , bo i feil land men da er jo forskjellen at man ikke aktivt oppsøker problemet. Hvis noe skulle skje har da faktisk foreldre god grunn til å klandre seg selv. De fleste har mulighet til vaksine gitt riktig alder. Barnet her er akkurat i en alder hvor han er liten og sårbar og samtidig i en alder han ikke kan vaksineres

Nei det er ikke en «kjekkas holdning,» absolutt alle situasjoner kan utsette barnet for fare, så er det å vurdere hvor stor denne faren er. ALT er farlig, men man må velge dine kamper. Hvor stor er faren for å dø av meslinger etter en uke i Italia kontra å kjøre bil hele barndommen til barnet ditt, eller la barnet ake uten hjelm ( som blir sett på som vanvidd i Sverige). 

Jeg sier ikke at det er 100% ufarlig å dra på ferie til Italia, men det er geller ikke risikosport, slik det fremstilles her. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...