Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg har fått med meg i ulike pressemeldinger fra who og UNICEF så herjer meslinger - også i sør-Europa. 

Skulle til sør-Europa (fått tur i gave) når vår baby er 8 mnd. Han er dermed ikke vaksinert og har til og med mistet noe av den naturlige beskyttelsen han kan få fra meg gjennom antistoffer. Visste ikke at vaksinen ikke kunne tas før 9 mnd da vi takket ja til turen (vi er førstegangsforeldre og det er så mye info man bare ikke får med seg med en gang.) Nå tenker vi å avbestille. Eller at jeg blir hjemme og mannen reiser med familie som spanderte tur. Har fryktelig dårlig samvittighet overfor de som spanderte tur og selvsagt har gledet seg. Mange skal reise, så å utsette reisen blir nok ikke aktuelt..:/ 

vet ikke hva jeg vil med tråden, kanskje bare sanke litt refleksjon og deres meninger om situasjonen, er jeg hysterisk?

Anonymkode: 09d26...d03

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja det er Italia:/

Hvor i Italia? Kan jo se an området også. Men må jo innrømme at jeg ikke syns så synd på dere, all den tid meslinger har vært i media lenge 

Anonymkode: f9b1c...19f

Skrevet

Du skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet. Det er en liten andel av de smittede som dør av meslinger, og ca dobbelt så stor andel som får alvorlige hjerneskader. 

En ferietur er ikke verdt en slik risiko.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Selv om området dere skal til evt. ikke er utsatt risikerer dere jo smitte på flyplassen osv. 

Så dersom det ikke er noen mulighet for å få vaksinen før dere reiser så ville jeg avbestilt turen med god samvittighet. 

Anonymkode: 309ff...767

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Italia? Kan jo se an området også. Men må jo innrømme at jeg ikke syns så synd på dere, all den tid meslinger har vært i media lenge 

Var ikke ute etter sympati hvis du oppfattet det slik. I de første månedene hadde vi masse å tenke på , og tidspunktet for når meslingvaksine kunne tas og at meslinger i det hele tatt var noe å tenke på ved å dra til sør-Europa hadde vi ikke registrert. Just stating a fact. Hvis det har vært så synlig så burde forsåvidt noen i reisefølge også fått det med seg..

Ja utover akkurat sjanse for å bli smittet etc, så tenker jeg på det ansvaret man har som foreldre. Å vite om forhøyet risiko og ta et valg for et annet uskyldig menneske i noe som kan resultere i noe ille. Syns det er grunnleggende feil. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Wiggins skrev:

Du skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet. Det er en liten andel av de smittede som dør av meslinger, og ca dobbelt så stor andel som får alvorlige hjerneskader. 

En ferietur er ikke verdt en slik risiko.

Ja, jeg vet. 

Som sagt syns jeg slike valg kan man gjøre for risiko som går utover en selv, men ikke på vegne av et annet uskyldig menneske. Barn har rett til å bli beskyttet mot sykdom.

Men folk er raske til å dra «hysterisk»-kortet...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke du er hysterisk. Det ville sikkert gått bra, men jeg ville aldri tatt sjansen. Det er ikke verdt det. På helsestasjon var de veldig opptatt nå å høre ang sommerferie pga meslinger. 

Anonymkode: 5ccdf...a17

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt om akkurat den vaksinen kan tas tidligere?

Anonymkode: 7ab5e...d21

• Liker 4
Gjest Dorey
Skrevet

Jeg ville ikke dratt og jeg ville ikke ha hatt dårlig samvittighet (selv om jeg har full forståelse for at man kan kjenne på følelsen).

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Var ikke ute etter sympati hvis du oppfattet det slik. I de første månedene hadde vi masse å tenke på , og tidspunktet for når meslingvaksine kunne tas og at meslinger i det hele tatt var noe å tenke på ved å dra til sør-Europa hadde vi ikke registrert. Just stating a fact. Hvis det har vært så synlig så burde forsåvidt noen i reisefølge også fått det med seg..

Ja utover akkurat sjanse for å bli smittet etc, så tenker jeg på det ansvaret man har som foreldre. Å vite om forhøyet risiko og ta et valg for et annet uskyldig menneske i noe som kan resultere i noe ille. Syns det er grunnleggende feil. 

De siste to årene har det jevnlig vært artikler om at uvaksinette barn ikke bør dra til Italia. At reisefølge ikke setter seg inn i vaksineprogrammet skjønner jeg godt. At dere ikke leste det under graviditeten syns jeg er rarere  

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De siste to årene har det jevnlig vært artikler om at uvaksinette barn ikke bør dra til Italia. At reisefølge ikke setter seg inn i vaksineprogrammet skjønner jeg godt. At dere ikke leste det under graviditeten syns jeg er rarere  

Ok:)

skjønner ikke egentlig hva du vil med dette. At vi ikke har fått det med oss er nå slik det er.. at man ikke får med seg alt i en graviditet som går i ett med full jobb og en mengde annen info i en tid som vi ikke hadde planlagt noe reise syns jeg ikke er så rart. Jeg har imidlertid fått det med meg nå. Og det noen måneder før avreise. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok:)

skjønner ikke egentlig hva du vil med dette. At vi ikke har fått det med oss er nå slik det er.. at man ikke får med seg alt i en graviditet som går i ett med full jobb og en mengde annen info i en tid som vi ikke hadde planlagt noe reise syns jeg ikke er så rart. Jeg har imidlertid fått det med meg nå. Og det noen måneder før avreise. 

Jeg skjønte ikke argumentet om at dere ikke hadde fått info. Jeg mener at det er informasjon som er såpass belyst at det ikke er noe man skal få info om, men at det er rart man ikke får det med seg.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønte ikke argumentet om at dere ikke hadde fått info. Jeg mener at det er informasjon som er såpass belyst at det ikke er noe man skal få info om, men at det er rart man ikke får det med seg.

Men kjære vene. De har jo fått det med seg nå? Før de skulle reist. Og velger å bli hjemme med baby. Er ikke det viktigst? 

Anonymkode: 5ccdf...a17

• Liker 21
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har helle rikke fått det med meg i min graviditet nå. Ikke aner jeg noe om når barn vaksineres heller. 

Kan du slutte å mase om dette nå? 

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud da! Du får synes det er rart da. 

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, Fugleskremsel skrev:

Jeg har helle rikke fått det med meg i min graviditet nå. Ikke aner jeg noe om når barn vaksineres heller. 

Kan du slutte å mase om dette nå? 

Her er en oversikt som kan hjelpe deg. Personlig synes jeg det er mye å forholde seg til under et svangerskap, så at vaksiner ikke er noe en tenker på da er helt normalt. Det kommer senere når barnet er født. 😀
https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/nar-far-barnet-ditt-tilbud-om-de-ulike-vaksinene/

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du later til å ikke skjønne at folk er forskjellig. Ja, mange kvinner og par leser seg sikkert opp på alt fra hvilken amme-bh som er anbefalt, alt om amming, og resten av det virkelig 100000 emner som man sikkert burde - i en ideell verden - hatt kontroll på før barnet kommer. Vi gjorde ikke det. I graviditeten var fokuset mitt på at nettopp graviditeten skulle gå bra og at barnet skulle få best mulig vilkår og jeg leste meg opp på det JEG kunne gjøre for å bidra til det. Da babyen ble født var det jo mange nye ting som var fullstendig nytt for oss og siden har det - som for de fleste nybakte foreldre - gått i ett. 

Jeg er imidlertid ikke enig med deg at dette med mesling-info og utenlandsreise ikke trengs å informeres om på helsestasjonen. Det er en dynamisk prosess og smittefaren forandrer seg. Det er mye «alle vet», men som informeres om på helsestasjonen likevel. Eksempelvis at barn skal ligge med ryggen opp. Muligens alle vet det, men så har du plutselig en mor fra en annen kultur der dette er vanlig og da var det godt at den infoen kom. 

Jeg fikk av min helsesøster et hefte om de vaksinene som skulle tas. De andre jentene i barselgruppa har andre helsesøster som faktisk har tatt opp dette med meslinger, og det var faktisk delvis slik jeg fikk øynene opp for det. Så ja - det burde være rutine at det snakkes om til alle.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...