AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #1 Skrevet 7. mars 2019 Jeg og kona var bedt i et kurdisk bryllup i helgen der det ikke ble servert alkohol. Den som ønsket måtte mer enn gjerne ha medbrakt alkohol selv. Det var omtrent 150-200 stk, ca 50 norske. Det vi funderer litt over er hvor åpne de er og hvor de får all energi fra. Det var dansing fra 18-02, store og små, med få pauser mellom. Ingen hemninger. Alle koste seg. Så snakket vi om eget bryllup. Stivt, formelt, masse taler. Ingen som omtrent ville røre en muskel før det ble inntatt nok alkohol. Fri bar etter middagen ble suksess og det var dans og hygge med alt fra brisne til stupfulle gjester. Det vi snakket om da; har vi nordmenn psykiske sperrer ifht å åpne seg og tørre å gjøre ting uten å ha inntatt alkohol? Forskjellen vi opplevde var så stort. Bare noen tanker her i kveld. Jeg tror vi hsr psykiske sperrer. Samme på julejord osv. Alltid bedre stemning etter alkohol. Anonymkode: bcd26...504 8
Djungelvrål Skrevet 7. mars 2019 #2 Skrevet 7. mars 2019 Hvis de er muslimer er jo alkohol forbudt og de er tvungne til å ha det gøy uten å ha mulighet til å bli brisne. 2
WonderWomaan Skrevet 7. mars 2019 #3 Skrevet 7. mars 2019 1 time siden, SupaWoman skrev: Hvis de er muslimer er jo alkohol forbudt og de er tvungne til å ha det gøy uten å ha mulighet til å bli brisne. Finnes mange muslimer som faktisk drikker alkohol...kjenner en hel haug av dem. 1
Gjest NotYou Skrevet 7. mars 2019 #4 Skrevet 7. mars 2019 Vi er nordmenn og opplevde ikke vårt bryllup sånn. Det høres ut som om dere hadde mange ukjente gjester. Altså gjester som ikke kjente hverandre? Da skjønner jeg at alkohol må til før det sosiale klinger. Nordmenn er jo best på fylla. Ellers snakker vi jo omtrent ikke. Forsøk å ta buss på dagtid vs nattbussen hjem en lørdagskveld. Ganske morsomt å se at vi våkner til med litt sprit innabords.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #5 Skrevet 7. mars 2019 26 minutter siden, NotYou skrev: Vi er nordmenn og opplevde ikke vårt bryllup sånn. Det høres ut som om dere hadde mange ukjente gjester. Altså gjester som ikke kjente hverandre? Da skjønner jeg at alkohol må til før det sosiale klinger. Nordmenn er jo best på fylla. Ellers snakker vi jo omtrent ikke. Forsøk å ta buss på dagtid vs nattbussen hjem en lørdagskveld. Ganske morsomt å se at vi våkner til med litt sprit innabords. Veldig enig. Det er det jeg mener med at vi har lagd oss en psykisk sperre, vi åpner oss ikke uten alkohol innabords. Vi hadde en god blanding av kjente og ukjente i bryllupet og sammenlignet med dette bryllupet tok det veldig lang tid og mye alkohol før nordmenn var på samne sosiale «nivå» som disse kurderne. En artig refleksjon. Var veldig forfriskende å ha vært i bryllupet, gjort og opplevd en helt ny kultur og danset de spesielle dansene deres til langt på natt, og våkne opplagt dagen etter. 2 timer siden, SupaWoman skrev: Hvis de er muslimer er jo alkohol forbudt og de er tvungne til å ha det gøy uten å ha mulighet til å bli brisne. De er muslimer, men religion var ikke årsaken til at de ikke serverte det. De drikker ikke så mye selv til vanlig, og det var tydelig på klær og væremåte at få var så religiøse. De sa bare «alkohol er unødvendig i våre bryllup», og det var jo klinkende klart så vi. Anonymkode: bcd26...504 1
Djungelvrål Skrevet 7. mars 2019 #6 Skrevet 7. mars 2019 1 time siden, WonderWomaan skrev: Finnes mange muslimer som faktisk drikker alkohol...kjenner en hel haug av dem. Ja vet, men for kvinner i Midtøsten og Nordafrika er det strengt forbudt.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #7 Skrevet 7. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og kona var bedt i et kurdisk bryllup i helgen der det ikke ble servert alkohol. Den som ønsket måtte mer enn gjerne ha medbrakt alkohol selv. Det var omtrent 150-200 stk, ca 50 norske. Det vi funderer litt over er hvor åpne de er og hvor de får all energi fra. Det var dansing fra 18-02, store og små, med få pauser mellom. Ingen hemninger. Alle koste seg. Så snakket vi om eget bryllup. Stivt, formelt, masse taler. Ingen som omtrent ville røre en muskel før det ble inntatt nok alkohol. Fri bar etter middagen ble suksess og det var dans og hygge med alt fra brisne til stupfulle gjester. Det vi snakket om da; har vi nordmenn psykiske sperrer ifht å åpne seg og tørre å gjøre ting uten å ha inntatt alkohol? Forskjellen vi opplevde var så stort. Bare noen tanker her i kveld. Jeg tror vi hsr psykiske sperrer. Samme på julejord osv. Alltid bedre stemning etter alkohol. Anonymkode: bcd26...504 Det du ser nå er hvor tilbakestående nordmenn er sosialt, må drikke for å tørre. Innesluttet folkeslag som må ruse seg for å åpne seg, være seg selv. Alkoholen er et samfunnsproblem. Selv har jeg reist rundt i store deler av verden, drikker ingenting lenger selv. Det er så flaut å være norsk, voksne mennesker driver drikkepress mot andre. Redd for at andre skal være til stede edru når de drikker! Så piiinlig! Utrolig flaut å være norsk. Alt av såkalte sosiale ting skal nedsyltes i alkohol, fordi alkohol er jo gøøøy! Da kan vi være oss selv, uten alkohol så er det på med tvangstrøya å ikke snakke til fremmede. Har flere unge kollegaer i 20-årene, disse forteller at de blir utstøtt av å ikke drikke alkohol. Da ser man hvor dumme mennesker er dessverre. Jeg har også drukket alkohol, i moderate mengder. Men nå trenger jeg ikke det i livet mitt lenger 🙂 Aldri følt meg bedre etter jeg stoppet. Anonymkode: f3a47...a7e 8
Måbarefåsiat... Skrevet 7. mars 2019 #8 Skrevet 7. mars 2019 4 hours ago, SupaWoman said: Ja vet, men for kvinner i Midtøsten og Nordafrika er det strengt forbudt. Det er vel ikke kjempemange kurdere i Nord-Afrika? 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #9 Skrevet 7. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og kona var bedt i et kurdisk bryllup i helgen der det ikke ble servert alkohol. Den som ønsket måtte mer enn gjerne ha medbrakt alkohol selv. Det var omtrent 150-200 stk, ca 50 norske. Det vi funderer litt over er hvor åpne de er og hvor de får all energi fra. Det var dansing fra 18-02, store og små, med få pauser mellom. Ingen hemninger. Alle koste seg. Så snakket vi om eget bryllup. Stivt, formelt, masse taler. Ingen som omtrent ville røre en muskel før det ble inntatt nok alkohol. Fri bar etter middagen ble suksess og det var dans og hygge med alt fra brisne til stupfulle gjester. Det vi snakket om da; har vi nordmenn psykiske sperrer ifht å åpne seg og tørre å gjøre ting uten å ha inntatt alkohol? Forskjellen vi opplevde var så stort. Bare noen tanker her i kveld. Jeg tror vi hsr psykiske sperrer. Samme på julejord osv. Alltid bedre stemning etter alkohol. Anonymkode: bcd26...504 Nå hadde sikkert ikke de timevis med taler først.. man kommer ikke akkurat i festmodus av det. Man TRENGER alkohol for å sitte sånn i timevis. Anonymkode: 98385...068 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #10 Skrevet 7. mars 2019 Det er unntak her også. Jeg har vokst opp delvis i et miljø med mye dans og jeg har venner som giftet seg og invterte til bryllupsfester uten alkohol. Ikke noe religionrelatert. Hverken de som giftet seg eller de fleste gjestene er avholdsmennesker. Noen har feiret store bryllup med opp mot 200 gjester uten alkohol, andre har hatt mindre bryllup med alkohol som en del av festen. Anonymkode: 555fe...a72
WonderWomaan Skrevet 7. mars 2019 #11 Skrevet 7. mars 2019 5 timer siden, SupaWoman skrev: Ja vet, men for kvinner i Midtøsten og Nordafrika er det strengt forbudt. Ja, det er forbudt om man først bor der. Men mange begynner drikke litt når de kommer til Norge/har bodd her en stund. Siden da slipper de å følge de grusomt strenge reglene der. Trist at folk ikke kan velge gjøre som de selv vil 😞😡
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #12 Skrevet 7. mars 2019 Dette er ikke bare positivt. Mer utadvendthet vil jo synes i andre settinger. For eksempel, å ha en veldig utadvendt og snakkesalig nabo betyr at du kan risikere bli stående en halvtime hver gang dere treffes, fordi han vil snakke og synes det er avslappende og hyggelig. Så om du har en utadvendt kurder til nabo vil du nok oppleve mer "mas" og mer ringing på døren, enn om du har en innadvendt nordmann Det er både positive og negative sider ved den type utadvendthet, og jeg vil ikke autoamtisk si at jeg foretrekker kurderne der. Anonymkode: 17bff...168
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #13 Skrevet 7. mars 2019 De har en helt annen kultur enn oss. En mer åpen kultur hvor alkohol ikke er midtpunktet. Blir litt det samme som ungdomsskolen. Vi hadde det utrolig gøy i bursdager uten alkohol, men med en gang alkoholen kom inn i bildet var det liksom ikke innafor å slå seg løs uten lenger Anonymkode: caf04...95d
PetraPerlesukker Skrevet 17. mars 2019 #14 Skrevet 17. mars 2019 Enig med deg TS! Utrolig trist at det skal være sånn. Synd at folk må drikke for å tørre å kose seg og slippe seg litt løs i bryllup, julebord osv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå