Gå til innhold

Må jeg betale for juli i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått ny barnehageplass og skal enderlug ut av familiebarnehagen barnet har gått i nå. Barnehagen er stengt hele juli (og vel så det), men jeg ser nå i vedtektene at man må betale for juli og ikke har adgang til å si opp plassen i juni( som jo er da man må si opp for å slippe å betale i juli) er dette virkelig lov? Må heg seriøst betale for en måned der de ikke passer barnet mitt og jeg ikke har adgang til å si opp?! 

Frister seriøst å si opp i mai og ta barnet ut av barnehagen i juni, bare på pur f! Føler dette blir veldig urettferdig! 

Anonymkode: 507cc...97b

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet

Vi betaler ikke for de 3 ukene i juli...

AnonymBruker
Skrevet

Tenk på det som et abbonoment :) Og at du betaler jevnt over 12 mnd.

hvis du ikke skulle betalt i juli ville du betalt mer i de andre månedene.

Anonymkode: 53683...72d

• Liker 5
Skrevet

Trodde alltid man betalte kun for 11 mnd for barnehage. Og måtte ta 4 uker fri i løpet av året.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres rart ut. Det vanlige er å betale for 11 mnd. hvert år og at barnet må ha ferie tilsvarende den måneden som er betalingsfri. Har dere en annen betalingsfri måned enn juli?

Det er for øvrig helt vanlig at man ikke kan si opp barnehageplass de siste tre månedene før nytt barnehageår begynner- trolig fordi enkelte tenker de skal få slippe å betale for barnehagen en måned eller to hvert år og regelverket altså måtte sikre at folk ikke utnyttet "smutthullet".

Anonymkode: 6fb34...fd7

Skrevet

Vi betaler ikke for juni i barnehagen «vår»

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Ny Bruker skrev:

Trodde alltid man betalte kun for 11 mnd for barnehage. Og måtte ta 4 uker fri i løpet av året.

Vi må ta fri langt mer enn 4 uker. Stengt hele julen, påsken, juli og en uke i juni. I tillegg til veldig begrensede åpningstider ( 08:00-16:15. Må betale makspris for alt i 12 mnd. 

Ts

Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi må ta fri langt mer enn 4 uker. Stengt hele julen, påsken, juli og en uke i juni. I tillegg til veldig begrensede åpningstider ( 08:00-16:15. Må betale makspris for alt i 12 mnd. 

Ts

Hva barnehage er dette? Vi betaler alltid mindre de gangene det er stengt pga sånt....

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, BearMama skrev:

Hva barnehage er dette? Vi betaler alltid mindre de gangene det er stengt pga sånt....

Familiebarnehage. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser dette er snakk om en familiebarnehage, antar derfor at betalingene er spredt på 12 mnd. Alternativet ville vært å betale høyere de 11 øvrige mnd.

Gjest BearMama
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familiebarnehage. 

Ts

Ah, det er privat barnehage?

Ferie, streik eller sykdom

I kommunale barnehager

• betaler du ikke for barnehageplassen i juli.
  • betaler du mindre for barnehageplassen dersom barnet har vært borte fra barnehagen på grunn av sykdom i fire uker sammenhengende eller mer. Dette må dokumenteres med legeattest.
  • betaler du mindre hvis barnehagen er stengt på grunn av streik. Det gjelder fra andre streikedag.

Private barnehager har egne regler når det gjelder dette. Les vedtektene til barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror uavhengig av privat eller offentlig barnehage at alle må følge de samme lovene og reglene. Dvs. alle barn skal ha min 4 ukers ferie i løpet av et år og ferietid betaler man ikke for.

I barnehager er det også makspris. Jeg lurer på om dette er en godkjent familiebarnehage, i så fall hadde jeg kontaktet kommunen og stilt spørsmål. Inntakskontoret må vite dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser dette er snakk om en familiebarnehage, antar derfor at betalingene er spredt på 12 mnd. Alternativet ville vært å betale høyere de 11 øvrige mnd.

Vi betaler makspris hver mnd. Hvordan kan de kreve mer? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte ikke i juli i vår kommune. Kommunal barnehage.

Anonymkode: 4ce2a...370

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror uavhengig av privat eller offentlig barnehage at alle må følge de samme lovene og reglene. Dvs. alle barn skal ha min 4 ukers ferie i løpet av et år og ferietid betaler man ikke for.

I barnehager er det også makspris. Jeg lurer på om dette er en godkjent familiebarnehage, i så fall hadde jeg kontaktet kommunen og stilt spørsmål. Inntakskontoret må vite dette. 

Det er en godkjent familiebarnehage, hun ( eieren)  har flere barnehager i kommunen. Vi har mye mer enn 4 uker med tvungen ferie fordi de er stengt, og vi må betale makspris i 12 måneder. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg tatt kontakt med kommunen og spurt. Det høres ikke helt riktig ut at dere blir tvunget til å betale for noe som ikke kan brukes (altså når barnehagen er stengt!). Det vanlige er betalingsfri i juli, og at barnet må ha tre uker sammenhengende ferie i løpet av skolens sommerferie, samt en uke ferie som kan velges etter eget behov ellers i året. 

Anonymkode: 8fd44...d26

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en godkjent familiebarnehage, hun ( eieren)  har flere barnehager i kommunen. Vi har mye mer enn 4 uker med tvungen ferie fordi de er stengt, og vi må betale makspris i 12 måneder. 

Ts

Det kan jeg ikke skjønne at hun har lov til. Men igjen - kontakt de som har med barnehageinntaket i kommunen og hør. 

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg ikke skjønne at hun har lov til. Men igjen - kontakt de som har med barnehageinntaket i kommunen og hør. 

Ja, høres suspekt ut...

Skrevet

Vi betaler ikke for juli (som er stengt) i vår private barnehage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...