Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det siste halve året har det utviklet seg et forferdelig arbeidsmiljø der jeg jobber. Hovedpersonen selv er vår relativt nye sjef, så det nytter lite å «ta det opp med sjefen». Lista over eksempler er lang, og nesten ikke til å tro. Blant annet handler det om ryktespredning og om å sette ansatte opp mot hverandre. For han er heller ikke arbeidsmiljøloven verdt blekket den er skrevet med. Spesielt mot meg er han ekstrem.  Jeg anser det som mobbing og en heksejakt rett og slett.

Jeg har prøvd alt, har tatt det opp med hans sjef flere ganger, men det blir ikke tatt alvorlig da min sjef er en god gammeldags kiss-ass. Som en siste utvei er jeg nå sykemeldt, rett og slett fordi livet er for kort. Ingenting handler om selve jobben lenger, det eneste vi driver med er å løse den ene konflikten etter den andre. Jeg er vanvittig sliten av dette. Lyset i enden av tunnellen er at jeg vet at han bare er hos oss midlertidig, kanskje et halvt år til hvis vi er heldig. Men har hørt at Nav krever at man begynner å jobbe litt igjen etter 8 uker, med mindre man er fysisk syk. Situasjonen vil jo være den samme om 8 uker. Bare tanken på å evt jobbe om noen uker gjør meg kvalm. 

Kan jeg være 100% sykemeldt pga dårlig arbeidsmiljø og det jeg betrakter som mobbing, helt til personen som forårsaker det er borte? 

Noen som har andre tips eller lignende erfaring? 

Anonymkode: ff406...051

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet

Du kan jo ikke få sykepenger et halvår, muligens mer pga kjip sjef. Da må du finne deg noe annet, si opp, kontakte fagforening, advokat eller annen som kan løse saken. Du må nok jobbe og forholde deg til han. Men han må holde seg til lovverket, hvis ikke får fagforeningen tre inn eller om han er helt ille så må du anmelde han for trakassering. 

AnonymBruker
Skrevet

Å sykemelde seg pga dårlig arbeidsmiljø er misbruk av sykemeldingsordningen. Hvis du ikke trives på jobben så finner du deg en annen jobb. 

Brudd på arbeidsmiljøloven og mobbing tar du med fagforeningen.

Anonymkode: a161e...710

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Sykmeldt pga sjefen i over et halvår? Nei det får du ikke. Du er jo ikke syk. Sansynligvis får du to uker pga slitenhet. Dette må du/ dere ta videre. Han plikter å holde seg til arb.miljøloven.

Hadde tatt seg ut om alle på arb.plassen hadde fått smld et halvår pga sjefen.

Anonymkode: 5f836...86f

• Liker 4
Gjest kittkatt
Skrevet

Om du blir syk av arbeidsmiljøet, er det noe annet. Om det gir deg psykiske plager som angst/depresjon ol. Men det høres ikke ut som det i dette tilfellet.

finn deg heller en ny jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Legen kan ikke skrive "arbeidsmiljø" som diagnose, så han må ha skrevet noe annet. Er det "stress", "deprisjon" eller "høyt blodtrykk" som er oppført? Isåfall kan man være sykemeldt til det går over/blir bedre. 

Anonymkode: fdd0b...29a

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg være 100% sykemeldt pga dårlig arbeidsmiljø og det jeg betrakter som mobbing, helt til personen som forårsaker det er borte? 

Ja, det kan du sannsynligvis. Men dette burde meldes til bedriftshelsetjenesten. 

Anonymkode: 1ccd0...ea9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legen kan ikke skrive "arbeidsmiljø" som diagnose, så han må ha skrevet noe annet. Er det "stress", "deprisjon" eller "høyt blodtrykk" som er oppført? Isåfall kan man være sykemeldt til det går over/blir bedre

Har fått diagnosen «utbrent». 

Jeg skjønner at man ikke får være sykemeldt ene og alene pga arbeidsmiljø. Men nå er jeg ikke det heller, jeg er sykemeldt pga følgene av det. Litt dårlig formulert, ser det nå. Spørsmålet var egentlig om jeg MÅTTE tilbake i jobb etter 8 uker, når situasjonen som utløser problemet fortsatt vil være den samme:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du organisert? Ta kontakt med fagforeningen din i tilfelle, de kan hjelpe deg.

Anonymkode: fb37d...05d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at man ikke får være sykemeldt ene og alene pga arbeidsmiljø. Men nå er jeg ikke det heller, jeg er sykemeldt pga følgene av det. Litt dårlig formulert, ser det nå. Spørsmålet var egentlig om jeg MÅTTE tilbake i jobb etter 8 uker, når situasjonen som utløser problemet fortsatt vil være den samme:)

Nei. Det måtte ikke jeg i hvert fall. Jeg var sykemeldt ofte og mye. Og var også sykmeldt ett år på slutten. Ingen som tvang meg tilbake på jobb. Jeg var jo syk, så bare å si i fra om det.

Anonymkode: c779e...282

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nav vil forvente at du søker annen jobb, ikke du går sykemeldt. Du kan friskmeldes til arbeidsformidling- da beholder du sykepengene i tre måneder etter at du har sagt opp. 

Anonymkode: dedb0...84d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Svaret har du jo fått: du må ta dette videre. Etter sjefen er det verneombud e.l. på arbeidsplassen og fagforening som må inn. Har du ikke meldt fra om dette i riktigere kanaler så ta deg på tak - samle de andre du jobber med og still i samla front.

Dersom ingen på arbeidsplassen din er villige til å stå opp for deg eller seg selv så er jo svaret enkelt; det er ikke et sted verdt å jobbe. Sånne folk klarer en seg uten, for da er jo ikke den nye sjefen problemet - han fungerer forsterkende på de problemene dere alt dyrker.

Det er jo, tross alt, absolutt ingenting til hinder for at han enten fortsetter i årevis eller blir erstattet av en som er verre. 

Og som voksne folk vet vi at når «noen» må ta grep så er den «noen» den vi ser i speilet om morgenen. ;) 

Anonymkode: 9262a...097

• Liker 6
Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sykemelde seg pga dårlig arbeidsmiljø er misbruk av sykemeldingsordningen. Hvis du ikke trives på jobben så finner du deg en annen jobb. 

Arbeidsmiljøet er ekstremt viktig, dårlig arbeidsmiljø kan fort knekke en stakkar, og for mange er det er ikke så lett å bare finne seg en ny jobb. Å si "du kan jo bare finne deg en ny jobb" blir derfor fort litt provoserende.

I Norge går det nedover både med andelen som er innmeldt i fagforreninger og arbeideres rettigheter. Så jeg er redd for at dette er en del av en større, negativ trend. Og selv om TS har en sterk fagforrening i ryggen, kan dette bli en lang og vanskelig kamp. Det finnes ikke noe raskt og lett svar på hva TS bør gjøre.

Jeg er også fristet til å si "kom deg vekk fra dette dårlige miljøet", men samtidig vil jo ikke det gjøre miljøet bedre. Jeg er redd for at det blir færre og færre gode, trygge arbeidsplasser i Norge. Fagforreningsknusing og å sakte bygge ned arbeideres rettigheter virker som det har stått høyt på den politiske agendaen i en del år nå...

Endret av RedRobin
skrivefeil
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må etterhvert på dialogmøter med NAV og arbeidsgiver, hvor det vil diskuteres hvordan du kan komme tilbake på jobb. Hva tenker du si der? Du vil bli nødt til å forholde deg til sjefen din uansett. Dette er en sak for fagforeningen. Det er ikke riktig at ansatte skal være sykmeldt i lang tid pga arbeidsmiljø uten at man prøver å gjøre noe med det, det er misbruk av offentlige ressurser, og ødeleggende for arbeidsplassen. Dette er en fagforeningssak. 

Anonymkode: 55e5f...4cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessuten risikabelt å bare vente til han slutter om et halvår - for plutselig gjør han ikke det likevel, og hva gjør du da? Da har du brukt opp mye av sykepengerettighetene dine.

Det vil si - hvis ikke NAV bryter inn før den tid. Det spørs hvor lenge de lar det gå sykemeldt med en utbrenthetsdiagnose før de begynner å se på hva som kan gjøres for å få deg tilbake i jobb, og da vil dette med arbeidsmiljøet komme fram - det er helt sikkert dokumentert i journalen din hos legen.

Anonymkode: 55e5f...4cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke liker arbeidsmiljøet så bytter du jobb, ellers så tar du opp kampen med hjelpe av rette instanser (fagforening, verneombud, øverste ledelse). Å gå sykemeldt bare fordi du ikke liker sjefen er misbruk av ordningen, og du kan heller ikke regne med at det blir godtatt nos nav. 

Anonymkode: a63ea...a45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke liker arbeidsmiljøet så bytter du jobb, ellers så tar du opp kampen med hjelpe av rette instanser (fagforening, verneombud, øverste ledelse). Å gå sykemeldt bare fordi du ikke liker sjefen er misbruk av ordningen, og du kan heller ikke regne med at det blir godtatt nos nav. 

Anonymkode: a63ea...a45

Nei, men dersom sjefen trakasserer og man blir sykemeldt som følge av det, så er det en like legitim grunn som andre helsemessige grunner. 

Anonymkode: 4a13c...3f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men dersom sjefen trakasserer og man blir sykemeldt som følge av det, så er det en like legitim grunn som andre helsemessige grunner. 

Sykemelding har man rett på, men ikke nødvendigvis sykepenger. Både arbeidsgiver og nav kan bestride en sykemelding. Uansett hva lege og pasient mener. 

Anonymkode: 00b1c...3d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er det ikke. Hvis du har noen som helst anelse om hva er dårlig arbeidsmiljø er og hva det kan gjøre med folk så er det, i noen tilfeller ,svært god grunn for sykmelding.

Det finnes mennesker som har tatt sitt eget liv pga trakassering og mobbing på arbeidsplassen.

Anonymkode: d534d...6c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykemelding har man rett på, men ikke nødvendigvis sykepenger. Både arbeidsgiver og nav kan bestride en sykemelding. Uansett hva lege og pasient mener. 

Anonymkode: 00b1c...3d0

Ja, da får jo arbeidsgiver og NAV's lege dokumentere at pasientens lege ikke har rett i at man er kjørt psykisk i grøfta da, noe som ikke lett kan gjøres uten videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...