Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med å tyde disse hormonprøve svarene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen min sier selv at hans kompetanse ikke dekker dette området, og jeg fikk time hos gyn 7.05(!) altså om 2mnd..    noen som kan si meg noe ut ifra dette?  Er alt normalt?   Vil dette si at jeg har hatt eggløsning? Skjønner virkelig ingenting. 

E9537ABF-C590-43C1-967C-C03FB5C71AB2.jpeg

Anonymkode: a32af...b8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) legen burde ikke rekvirere prøver den ikke kan tolke.

2) disse prøvene forteller ingenting så lenge man ikke vet hvilken dag i syklusen de er tatt.

3) disse prøvene viser ikke om du hr hatt eggløsning, da måles progesteron på dag 21-23 i syklusen. Den prøven er ikke med her og er dessuten ubetydelig dersom man ikke vet hvilken syklusdag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Cati skrev:

1) legen burde ikke rekvirere prøver den ikke kan tolke.

2) disse prøvene forteller ingenting så lenge man ikke vet hvilken dag i syklusen de er tatt.

3) disse prøvene viser ikke om du hr hatt eggløsning, da måles progesteron på dag 21-23 i syklusen. Den prøven er ikke med her og er dessuten ubetydelig dersom man ikke vet hvilken syklusdag.

Han ville at jeg skulle ta de med til gyn.  Jeg var på syklusdag 16. Dumt at han ikke målte progesteron..  Men kan virkelig ikke noen av de andre svarene si noe?  

Anonymkode: a32af...b8a

AnonymBruker
Skrevet

Verdiene forandrer seg etter hvor de er tatt i syklus. Fastlegen din har antakelig tatt på feil syklusdag, skal enten tas på dag 2-5 eller dag 21-22 (sistnevnte hvis du har syklus på 28 dager). Hvilken syklusdag man tar i syklus kommer an på hva det er man vil utrede (dag 21-22 er for å se om eggløsning har vært). Siden prøvene ser ut til å være tatt på feil syklusdag må du antakelig ta nye prøver. Men det vil du få beskjed om hos gynekologen. Hvis du har lyst å komme inn raskere til gynekolog kan du gå privat.

Anonymkode: f5699...2f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...