Gå til innhold

Emosjonell ustabil pf (borderline) og medisiner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Går du som har denne lidelsen på noen medisiner? Evt hvilke? Jeg går på Lamictal.

Anonymkode: 2f096...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen med denne diagnosen får nytte av stemningsstabiliserende (som Lamictal) og små doser antipsykotika. Andre igjen føler seg for avflatet av det.

Hjørnesteinen i behandlingen er langvarig psykoterapi. Medisiner blir i beste fall kun et supplement. Man blir ikke kvitt et personlighetstrekk med medisiner alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, isw skrev:

Noen med denne diagnosen får nytte av stemningsstabiliserende (som Lamictal) og små doser antipsykotika. Andre igjen føler seg for avflatet av det.

Hjørnesteinen i behandlingen er langvarig psykoterapi. Medisiner blir i beste fall kun et supplement. Man blir ikke kvitt et personlighetstrekk med medisiner alene.

Nei, dessverre. Men det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

bruker innsovingsmedisin en gang i blant. ellers ingenting.

Anonymkode: 5b3f8...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre. Men det kan hjelpe.

Hvilke medisiner som hjelper avhenger jo av symptomene. Hvis man f.eks er veldig sint, utagerer mye og evt. selvskader mye, kan antipsykotika i lav dose være nyttig. For store svingninger hjelper iblant Lamictal. Hvis man stort sett går nedover i stemningsleie er det også enkelte som får nytte av antidepressiva. Men igjen må det avveies mot tomhetsfølelsen som også kan være fremtredende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan merker man det?

Anonymkode: e5b5d...f4f

At man lider av det? Det må utredes. Jeg ble utredet hos dps, tror ikke fastlegen kan gjøre det. Litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At man lider av det? Det må utredes. Jeg ble utredet hos dps, tror ikke fastlegen kan gjøre det. Litt usikker.

Det er en spesialistoppgave.

Imidlertid har EUPF blitt litt overdiagnosert de siste årene. F.eks at en del med andre pf eller bipolar rapid cycling gis denne diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, isw skrev:

Hvilke medisiner som hjelper avhenger jo av symptomene. Hvis man f.eks er veldig sint, utagerer mye og evt. selvskader mye, kan antipsykotika i lav dose være nyttig. For store svingninger hjelper iblant Lamictal. Hvis man stort sett går nedover i stemningsleie er det også enkelte som får nytte av antidepressiva. Men igjen må det avveies mot tomhetsfølelsen som også kan være fremtredende

Jeg sliter mye med lavt stemningsleie, men som du sier så forveksles det ofte med tomhetsfølelse. Men jeg gråter mye, så det er mer tilstede enn tomhet. Kanskje AD er et bedre valg enn Lamictal. Er du helsepersonell? Det virker som du kan en del om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter mye med lavt stemningsleie, men som du sier så forveksles det ofte med tomhetsfølelse. Men jeg gråter mye, så det er mer tilstede enn tomhet. Kanskje AD er et bedre valg enn Lamictal. Er du helsepersonell? Det virker som du kan en del om dette :)

Nei, er ikke helsepersonell, men kan ganske mye om temaet.

Kom gjerne til søsterforumet doktoronline for å få hjelp :) Der er vi mange som kan hjelpe, inkludert en pensjonert psykiater.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, isw skrev:

Nei, er ikke helsepersonell, men kan ganske mye om temaet.

Kom gjerne til søsterforumet doktoronline for å få hjelp :) Der er vi mange som kan hjelpe, inkludert en pensjonert psykiater.

Jeg tar gjerne turen dit, har lest en del der uten å være medlem. Jeg var over 30 år da jeg fikk diagnosen, etter å ha følt i 15-20 år at noe ikke stemmer. At noe er galt. Det å ikke føle seg så alene hjelper. Er det Nils Håvard Dahl som er den pensjonerte psykiateren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har stått på diverse medisiner.
Lamictal, fluoxetin, cipralex, zyprexa, zoloft..
Har vel ikke hatt stor virkning av medisiner - annet enn å holde de verste humørsvigningene unna.
Nå har jeg sluttet på medisiner på grunn av graviditet, men tviler på at jeg starter opp igjen på noe annet etter barnet er født.
Min medisin er og forblir produktivitet og fysisk aktivitet - må kunne være fornøyd med innholdet i dagen og minst en prestasjon i form av fysisk aktivitet. Ikke noen topp idrettsutøver langt derifra, men en joggetur på 10 minutter, styrkeøvelser, etc.

Anonymkode: a865d...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar gjerne turen dit, har lest en del der uten å være medlem. Jeg var over 30 år da jeg fikk diagnosen, etter å ha følt i 15-20 år at noe ikke stemmer. At noe er galt. Det å ikke føle seg så alene hjelper. Er det Nils Håvard Dahl som er den pensjonerte psykiateren?

Det stemmer :) men han kaller seg Kupton nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...