Gå til innhold

Katt som alltid vil ha mat.....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kattungen min på 5 måneder blir aldri mett. Jeg gir henne så mye mat som hun skal ha i løpet av dagen. Men selv da når jeg skal lage mat til meg selv kommer hun rundt beina mine og maler og tigger etter mat. Er dette normalt? Og når vi har middag kan hun bare hoppe opp på bordet og tigge og prøve å ta noe.... Også når jeg sitter og spiser kommer hun med labbene sine og klorer liksom slik at jeg ser hun og mjauer... 

Anonymkode: 4513a...274

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig. 

Hun skal ha tørrfor for kattunger stående fremme hele tiden. Man skal ikke gi kattunger "så mye mat som de skal ha". De skal alltid ha tørrfôr tilgjengelig slik at de kan spise etter behov. 

Du kan gi henne våtfôr og godteri nå og da. 

Men aldri gi henne mat når hun tigger, aldri menneskemat, og aldri våtfôr/godteri når du klager/spiser mat og hun tigger. 

Anonymkode: d15ef...689

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig. 

Hun skal ha tørrfor for kattunger stående fremme hele tiden. Man skal ikke gi kattunger "så mye mat som de skal ha". De skal alltid ha tørrfôr tilgjengelig slik at de kan spise etter behov. 

Du kan gi henne våtfôr og godteri nå og da. 

Men aldri gi henne mat når hun tigger, aldri menneskemat, og aldri våtfôr/godteri når du klager/spiser mat og hun tigger. 

Anonymkode: d15ef...689

Enkelte dyr eier ikke magemål, og man bør derfor ikke ukritisk bare sette frem tørrfòr med fri tilgang uansett. Man bør se an kjæledyret sitt litt. Katter kan bli overvektige, de også. Ofte faktisk. Så selv om jeg er enig i at en kattunge i vekst bør få mer enn vanlig, bør den ikke ha fri tilgang til mat dersom den er av de som kan spise "nærmest til de sprekker" og blir overvektige. Av ts sin beskrivelse, virker jo denne katten som litt av et matvrak.

Katter er generelt mer forsiktige i matveien enn hunder, men det finnes de som ikke eier magemål der også. Så senest nå for noen dager siden et dokumentar tv-program, og det var en skikkelig feit katt med i episoden. De trodde hun skulle ha unger. Undersøkelse hos veterinær avslørte at det bare var fett, alt sammen. Så viste det seg at katten tok en runde i nabolaget hver dag, og tigde mat hos alle familiene i nabolaget. Og folk matet den jo, den var jo så sulten stakkars. Katten vraltet nesten når den gikk, så overvektig var den.

Anonymkode: ffb71...bb8

AnonymBruker
Skrevet

Høres kjent ut! Har to terrorister på 5 mnd her og går jeg på kjøkkenet, står de og remjer foran beina mine. Frokost må inntas med tallerkenen over hodet, ellers forsvinner gjerne en osteskive. Gir jeg dem mat fra hånden, henger de gjerne i fingrene mine etterpå. Middagen får jeg forsåvidt spise i fred, for den inntas litt mer skjermet enn en brødskive.

Gir de våtfor en gang for dagen (en pose på deling, blander litt tørrfor i det) til uregelmessige tidspunkt, ellers står to typer tørrfor fremme. 

Anonymkode: 6c92f...304

AnonymBruker
Skrevet

Min mor anbefalte at jeg skulle ha mat stående fremme hele tiden, slik at katten min kunne lære seg å spise når hun selv ville, og stoppe når hun var mett. Jeg bestemte meg for å gi mat til bestemte tidspunkter, og endte opp med en matgal katt, mens hennes tre katter klarer alle å beherske seg selv. Bestemte meg derfor for å prøve å ha mat stående fremme, og etter et par dager roet hun seg, og nå kontrollerer hun spisingen sin selv. 

Anonymkode: ca407...e6e

AnonymBruker
Skrevet

Vår pus har stående knupp fremme hele tiden. Får våtfor morgen og kveld, men fremdeles henger hu i beina våre når vi smører oss en brødskive eller noe 😛 helt normalt at de maser litt. Det er ingen grunn til å sette begrensninger på tørrfôr så lenge katten utvikler seg normalt og ikke blir overvektig. 

Anonymkode: 12a8f...389

AnonymBruker
Skrevet

Vi har pt. 2 katter. Den ene er et matvrak, den andre er ikke opptatt av mat. 

Vi har uansett alltid litt tørrfor for kastrerte katter stående fremme. Slik at de kan spise når de er sultne. 

Likevel maser den ene katten etter mat ustanselig. Hun nærmest "bor" på/ved kjøkkenet. Og uansett hvor trøtt hun er, er hun lynrask til å komme seg ut på kjøkkenet dersom en av oss åpner døren inn dit. Hun er også alltid tilstede under bordet når vi spiser frokost, lunsj eller middag. I tilfelle vi "mister" noe.... Noe vi stort sett aldri gjør. 

Anonymkode: f59ab...549

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...