Gå til innhold

Seroquel (kvetiapin)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar 100 om kvelden, hjelper på angst, tankekjør og innsovningsvansker. For meg har denne medisinen vært livsnødvendig og livskvaliteten min har steget mange hakk. Takknemlig for at jeg har funnet noe som kan hjelpe meg. Legen har sagt at jeg kan øke helt opp til 300 mg, men klarer meg fint med 100 mg. 

Anonymkode: 20b81...8b2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gikk på denne medisinen i flere år. Sluttet før jeg ble gravid.

har ikke hatt noen bivirkninger utenom at jeg ble trøtt på dagen helt i starten. Har kun tatt på kvelden. Alt fra 25-200 mg alt etter hvor mye tankekjør og stress jeg har følt på. (Eller hypoman/mani) fungerte ikke under hele tatt med den laveste dosen når jeg var for giret. Fantastisk medisin som gav meg en trygghet i at jeg alltid fikk sove. Den er ikke avhengighetsskapende. Merket ikke noe til personlighetsforandringer som andre har nevnt. Heller merket det i en mer forebyggende grad. Både mot depresjon (fordi den tar bort de vonde angstfremmende tankene) og mot mani (fordi jeg ikke gikk uten søvn i for lang tid).

Anonymkode: 67402...341

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar 100 om kvelden, hjelper på angst, tankekjør og innsovningsvansker. For meg har denne medisinen vært livsnødvendig og livskvaliteten min har steget mange hakk. Takknemlig for at jeg har funnet noe som kan hjelpe meg. Legen har sagt at jeg kan øke helt opp til 300 mg, men klarer meg fint med 100 mg. 

Kan legge til at jeg også tar cipralex og d vitaminer på resept. Har fått et helt nytt liv! 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tar 50 mg på kvelden.

Da først føler jeg meg rolig og tankekjøret blir mindre, blir trøtt noen ganger og sovner på sofaen i 22 tiden.

Blir også sulten etter jeg har tatt di som er bare bra for meg for da får jeg i meg no mat, så hvis jeg ikke sovner på soffan av di så klarer jeg og få i meg mat.

Holdt på og sovne i stad men ble sulten, så nå spiser jeg og ser på law and order😀

Men tar også sovemedisin da😀

Endret av banana hammock
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skummelt, hva slags dose?

Jeg tar 15 mg for å sove, en periode tok jeg 25 mg som er veldig lite, og slet med hviletremor og muskelrykninger ut av en annen verden. Denne medisinen har også påført friske folk parkinsons (lest i forskningsartikler og nyheter) og som hun jeg siterer her har jeg lest om folk som har blitt helt flate i humøret og følt seg døde innvendig, og det av lav dose. Ille at legene skriver ut dette som sovemedisin syns jeg, jeg får dessverre ikke noe annet mot min insomni.

Forresten gått på det i 1,5 år, har ikke lagt på meg et gram men vært likegyldig og deprimert det siste halvåret, og lurer på om pilla er årsaken... 

Anonymkode: c2e09...ab0

Ja det er en litt skummel medisin. Jeg gikk på 200 mg på det meste. Stort sett lå jeg på 50-150. 

Jeg var også så idiot at jeg bråsluttet, og da ble jeg så fysisk syk at jeg lå fire uker på sykehus. Klarte ikke holde på mat og drikke og kastet opp hvert 10 minutt i flere uker. Hjalp ikke med hestedoser med morfin engang. Men dette var jo fordi jeg sluttet på dagen og ikke pga tablettene i seg selv. 

Ang søvn så har jeg lest mye forskning som har gjort at jeg har valgt bort medisiner generelt. Visste du at folk som tar medisiner for søvn kun sovner 15 minutter raskere enn uten, i gjennomsnitt. Og de får kun 20 minutter ekstra søvn i gjennomsnitt. Litt interessant. 

Jeg tror også at åtte timer søvn er mye, jeg tror man kan ha det like bra med kun seks timer, omså fordelt på to etapper. Å godta søvnproblemene har også hjulpet meg mye!

Anonymkode: d4386...9d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye gikk du på morgen og kveld?

Hvor mye tar du på kvelden?

Ja, jeg tenker vel det samme angående å sove i en uke 😅

Jeg bare synes den fungerer så godt på kvelden. Tankene stopper. Gråtingen stopper. Jeg får fred og sovner. Får ikke hangover. Det rare er at jeg føler meg ikke trøtt før jeg sovner, jeg bare finner helt fred og sovner etter en time ca uten å ha vært merkbart trøtt først. Litt rar følelse.

Anonymkode: 987bc...a15

50 mg på morgenen. 

Anonymkode: e9a07...c21

AnonymBruker
Skrevet

Jeg virkelig elsker denne medisinen. Har tatt 25mg hver kveld i mange år nå. Husker ikke hvor lenge. Har ikke mistet effekten. Får ikke hangover. Bare sover så godt gjennom hele natten uten å våkne. Har ikke lagt på meg, eller opplevd noen andre bivirkninger heller. Min lifesaver uten tvil. Beste medikamententet noensinne for meg.

Anonymkode: 76bb4...690

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg virkelig elsker denne medisinen. Har tatt 25mg hver kveld i mange år nå. Husker ikke hvor lenge. Har ikke mistet effekten. Får ikke hangover. Bare sover så godt gjennom hele natten uten å våkne. Har ikke lagt på meg, eller opplevd noen andre bivirkninger heller. Min lifesaver uten tvil. Beste medikamententet noensinne for meg.

Ja, samme her. Gått på den hver kveld i ett år. Legen som skrev den ut til meg er ganske forsiktig med å skrive ut medisiner, men hun anbefalte denne pga få bivirkninger og at den ikke er avhengighetsskapende.

Er det sånn for deg også at du ikke kjenner at du er direkte trøtt før du sovner, men mer slapp, så sovner du plutselig? Jeg ligger alltid under dyna klar til å sove, det er ikke sånn at jeg sovner stående akkurat, men litt rar følelse. Vanskelig å beskrive.

Virker som om medisinen er «populær» forresten, selv om ikke alle har gode erfaringer. Men siden så mange bruker den må den jo fungere for de fleste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar 25 mg hver kveld pga søvnproblemer. Føler meg ikke trøtt når jeg legger meg, men blir så avslappet at jeg sovner likevel. Hvis jeg har veldig mye indre uro hjelper det ikke med 25 mg så da tar jeg 2 stk. I samråd med legen selfølgelig. Har fått et helt nytt liv. Har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan huske. Innrettet meg etter at sånn var det og tenkte ikke på å snakke med legen om det. Helt til jeg gikk på en smell psykisk pga alvorlig søvnmangel

Anonymkode: e53e8...5db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer forresten på en ting angående denne medisinen og halveringstid. Halveringstiden er 7 timer. Jeg går på 25 mg.

Betyr dette, hvis jeg tar medisinen kl 21 at:

Kl 21 - 25 mg

Kl 04 - 12,5 mg

Kl 11 - 6,25 mg

Kl 17 - 3,12 (ca) mg

?

Så sånn sett er medisinen i blodet over ett døgn selv om den på slutten er knøttliten og sikkert uten virkning så og si.

Noen som kan svare på om dette er riktig? 😊

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer forresten på en ting angående denne medisinen og halveringstid. Halveringstiden er 7 timer. Jeg går på 25 mg.

Betyr dette, hvis jeg tar medisinen kl 21 at:

Kl 21 - 25 mg

Kl 04 - 12,5 mg

Kl 11 - 6,25 mg

Kl 17 - 3,12 (ca) mg

?

Så sånn sett er medisinen i blodet over ett døgn selv om den på slutten er knøttliten og sikkert uten virkning så og si.

Noen som kan svare på om dette er riktig? 😊

Kl 17 = kl 18*

Skrevet

Fikk bulimi av den og grusom restless legs

aldri mer

AnonymBruker
Skrevet

Tar 75mg for å sove på kvelden. Eneste bivirkningen jeg kjenner er at det er helt grusomt prøve stå opp tidligere enn ca 11 timer etter inntak av medisinen. 

Anonymkode: 1db59...9aa

AnonymBruker
Skrevet

Tar 400mg og 50mg depot hver kveld. Sovner greit, men mye mareritt og hangover dagen etter, men bedre det enn null søvn🙈

Anonymkode: 1b231...cdc

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, samme her. Gått på den hver kveld i ett år. Legen som skrev den ut til meg er ganske forsiktig med å skrive ut medisiner, men hun anbefalte denne pga få bivirkninger og at den ikke er avhengighetsskapende.

Er det sånn for deg også at du ikke kjenner at du er direkte trøtt før du sovner, men mer slapp, så sovner du plutselig? Jeg ligger alltid under dyna klar til å sove, det er ikke sånn at jeg sovner stående akkurat, men litt rar følelse. Vanskelig å beskrive.

Virker som om medisinen er «populær» forresten, selv om ikke alle har gode erfaringer. Men siden så mange bruker den må den jo fungere for de fleste.

Jeg blir både og slapp/søvlig, men skjønner hva du mener. Plutselig bare slukner man siden den stopper tankekjøret osv.

Ja, hører om den titt og ofte. Virker som endel får den😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...