Gå til innhold

Svindlet på Tinder som nå ønsker forskjellsbehandling, riktig?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste her inne vet vell nå om tinder-svindleren. https://www.vg.no/spesial/2019/tindersvindleren/ Hun ene offeret har nå vært å snakket hos diverse media og TV. Fortalt sin historie om å om igjen. Nå har hun skrevet hos VG om at bankene burde ta ansvar for å ha gitt henne lånet. Det hun rett og slett ber om, er at de skal slette gjelden. Jeg kjenner jeg blir mektig provosert. 

Banken har ikke ansvar her, det er det hun selv. Hun må betale det lånet hun søkte om i sitt navn. Også anmelde han som manipulerte henne og kreve at han betaler hun tilbake. Banken kan ikke bare slette gjelden fordi hun ble manipulert og tvunget som hun selv påstår. Da kan jo alle si at "exen tvang meg til å ta opp 3 mill i lån for å pusse opp hans hus. Slett gjelden min!". 
Kjenner jeg blir så provosert, fordi hun tar null ansvar for hva hun selv har gjort. Det var hun som søkte om lånet, det var hun som holdt kontakten med personen, det var hun som valgte å hjelpe han.  

Det er mange der ute som aldri burde ha fått forbrukslån, som har fått det. Skal de også bare få gjelden slettet da mener hun? De som er psykisk syke eller sliter med rus eller spilleavhengighet. Folk som får ødelagt livet sitt av sine egne handlinger påvirket av noe utenfra. Det er flere der ute som lever i dårlige forhold hvor de blir enten tvunget til å ta opp lån, eller får bank-id'en stjålet av partner for å ta opp lån i deres navn. Bankene tar ikke bare å sletter deres gjeld... så si meg, hvorfor skal denne damen, som selv valgte å ta opp lån gang på gang få sin slettet? Hva er så spesielt med henne? Skal hun få gjelden slettet bare fordi hun roper høyest å ha vært i flest tv programmer?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/A26L13/svindlet-paa-tinder-hvor-er-bankenes-etiske-ansvar?fbclid=IwAR2FKUQ33pU46c5NFVQy86vUu7HAnNEsuN5uS2t-zzWn_KfeE9CeEA9XHd4

Anonymkode: 12388...5b6

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal hun få gjelden slettet bare fordi hun roper høyest å ha vært i flest tv programmer?

Nei, mener jeg.

Anonymkode: c63e2...e95

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hun gikk på en veldig godt gjennomført svindel, som var rettet direkte mot hennes personlighet og bakgrunn.

Alle menn som umiddelbart skjønte at Bitcoin var en scam, skal få lov til å hetse denne dama. Bitcoin var en svindel direkte rettet mot menn som trodde de var noe spesielt. Alternativt som trodde de skulle få penger gratis. Altså akkurat det samme.

Anonymkode: 6a958...c87

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet (endret)

Nei.

Jeg skjønner det er DRITKJIPT!! Men alle voksne må stå til ansvar for egne valg og handlinger.

Dette er ikke bankens skyld, men helt og holdent hennes egen. Da er det også hennes egen oppgave å fikse opp i situasjonen hun har havnet i. I dette tilfellet betyr det å betale tilbake et lån hun frivillig tok opp.

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, loveli said:

Nei.

Jeg skjønner det er DRITKJIPT!! Men alle voksne må stå til ansvar for egne valg og handlinger.

Dette er ikke bankens skyld, men helt og holdent hennes egen. Da er det også hennes egen jobb å fikse opp i situasjonen hun har havnet i.

Jeg er i utgangspunktet enig. Men akkurat denne vil jeg si er litt spesiell.

Gjest loveli
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?

Det er flere hundre personer som blir scammet slik på nettet. Hvorfor skal akkurat denne dama slippe å gjøre opp for seg?

Skrevet

Nei, som voksen må man ta ansvar for egne handlinger. Skulle bare mangle! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kom fram i artikkelen at banken hadde lenge forsøkt å få tak i dama og hun hadde bare avvist dem. Tilslutt dukket de opp på jobben hennes. 

Jeg syntes så synd i henne at jeg vurderte å vippse henne penger til å betale ned. Men når hun faktisk forlanger så forsvant sympatien min. 

Anonymkode: 60a09...748

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, loveli said:

Hvorfor det?

Det er flere hundre personer som blir scammet slik på nettet. Hvorfor skal akkurat denne dama slippe å gjøre opp for seg?

Fordi hun kom ut for en som var en del hakk hvassere enn for eksempel han som lurte hun bestemora i Colombia (eller hvor det var).

AnonymBruker
Skrevet

Tja...

Om jeg hadde hatt så mye gjeld hadde jeg i alle fall vært smart nok til å forsøke alt for å få den slettet. Inkludert å spille dum, og appellere til bankene, og alt mulig annet som kunne hjelpe. Uansett hvor mye jeg egentlig innså at jeg var skyld i det selv. 

Anonymkode: 68982...1ec

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle menn som umiddelbart skjønte at Bitcoin var en scam

Ingen jeg kjenner har noensinne trodd noe annet. Men vi har nok ulik bekjentskapskrets?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Vox_populi said:

Ingen jeg kjenner har noensinne trodd noe annet. Men vi har nok ulik bekjentskapskrets?

Ingen har tørt å innrømme noe sånt for meg. Men du ser kurskurven.

Gjest loveli
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun kom ut for en som var en del hakk hvassere enn for eksempel han som lurte hun bestemora i Colombia (eller hvor det var).

Og hun var også ekstra uforsiktig! Banken prøvde å hjelpe dama FØR hun rutinerte seg selv. Hun var dum, og nå spiller hun dummere enn dummest for å prøve å slette gjelden.

Hun er desperat, jeg skjønner det, det hadde jeg også vært, men min sympati og forståelse stopper der. Hun var blind på en "rik" kjekkas og ble grisk. Sorry, men hun trodde hun skulle få mer penger av å gi fra seg penger. Sånne folk må lære at det ikke er slik verden funker.

Signaleffekten vil også være uheldig hvis denne dama får slettet gjelden sin. Andre dumme folk vil gjøre det samme, for det ordner seg jo! ...

Og hvem skal betale gjelden hennes? Andre bankkunder? Nei takk! Jeg har flere mill i lån selv. Og jeg har brukt pengene fornuftig. Burde ikke heller jeg fått slettet lånet? Bare spør, da jeg ikke forstår logikken i at uforsiktige folk hele tiden skal få fortsette dumskapen sin og belønnes for det. Dumme folk gjør dumme valg. Sånn er det.

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Vox_populi skrev:

En fyr jeg kjenner (i førtiårene) skrev for noen år siden på Facebook nedsettende om folk som spilte Lotto. Noe så dumt, liksom. Selv hadde han investert i det smarte, Bitcoin....

Jeg har ikke hørt et pip om at han har tjent noe på Bitcoinene sine. 

Anonymkode: 97439...0cf

Skrevet

I nederste artikkelen det linkes til, skrevet av kvinnen selv, så skriver hun (se sitat nedenfor). "De (bankene) sier at jeg har forledet dem", skriver hun. Tidligere leste jeg en annen plass at dette betydde at hun rett og slett hadde løyet om inntekten sin på søknaden. Det er bedrageri. Å lyve til seg penger ved å oppgi falske opplysninger er bedrageri. Og nå vil hun "frifinnes" fra alt? Hun begikk bedrageri, svindel på linje med han eks-kjæresten, men nå er det stakkars meg for henne, og vil at alle skal slette det? Er det virkelig mulig å være så frekk?

"Talspersoner fra enkelte av bankene har besvart meg i de VG-artiklene som har blitt publisert. De sier jeg har forledet dem, og at de må kunne stole på opplysningene kundene gir i sine lånesøknader. Når det gavner dem, stoler de på kunden. Men når jeg oversender dokumentasjon på trusler jeg ble utsatt for, er ingen bevis gode nok for dem – da tror de ikke på meg som kunde. Dette er en inkonsekvent holdning."

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spesiell? Hvordan kan du si det er spesiell? Fortjener hun mer, fordi hun er spesiell iforhold til andre som har gjeld med en spesifikk bakgrunnshistorie?  

Hun må gjøre opp for seg ovenfor bankene. Anmeld fyren og få pengene tilbake fra han. Lånet tok hun opp helt selv. Ikke bare en gang, men flere ganger. 

Skal ikke synke så lavt å tvile på hvor smart denne jenta er. Men det er en tanke jeg har: En rik mann med stort nettverk.. trodde hun virkelig at han var den eneste rike i sitt nettverk? Om dette var reelt og ikke svindel, så hadde han hatt kompiser eller arbeidskolleger og jobb-bekjente som er rike som kunne hjelpe han! Han hadde ikke trengt å spørre en så ny ikke-rik bekjent fra tinder om penger. Kjærlighet gjør deg blind sies det, men jeg nekter å tro på at kjærlighet gjør at lyset slukker helt. 

Synes det er skammelig at hun ber om å få gjelden slettet. Om hun får det som hun vil, så vil jeg skrive inn mitt første innlegg til avisen. Fordi det er ikke greit i det hele tatt. Da skal isåfall alle andre som har en historie som kommer med gjelden sin, få sin slettet også. Det er som sagt alt fra rus, alvorlig psykisk sykdom, mishandling og trusler til spilleavhengighet. Rett skal da være rett!

Jeg kjenner til KG så må si:
Jeg har selv 0 kr i forbruksgjeld og eier ikke et kredittkort (kun boliglån som er en selvfølge og ikke en del av dette temaet) Så snakker ikke om meg selv her og føler meg ikke urettferdig behandlet fordi jeg har gjeld jeg må betale. Jeg forstår meg ikke helt på luksusfellendeltagere med milliongjeld fordi de ønsker seg nye sko til 10 000 kr, fordi det er så fjernt for meg personlig. Men denne damen er verken bedre eller verre enn alle andre, uavhengig av følgehistorien til gjelden. Forskjellsbehandling er aldri greit. Derfor blir jeg provosert og sier noe, ikke fordi jeg selv har en gjeld jeg vil ha slettet. 

Anonymkode: 12388...5b6

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hørt et pip om at han har tjent noe på Bitcoinene sine. 

Noen har tjent stort på bitcoin, andre har tapt. Det er sikkert nok.
I likhet med pyramidespillene og MLM fra noen år tilbake. Faktum er at det hele er et nullsumspill som bare flytter penger og dermed er unyttig tøv og svindel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke banken skal slette lånene hennes, det er jo hun som har valgt og ta de.

Jeg var selv gift med en mann som ble spilleavhengig. Så han sluttet og betale alt av regninger, gjemte alle regninger for meg, vi hadde 2 kjøpekort, hvor vi hadde vel brukt 5000 på det ene og 10 000 på det andre, men grensen var jo 100 000 på hver av de, så han brukte jo opp alt der, og tømte barna sine sparekontoer. Så jeg satt jo igjen med mye gjeld der. Gjeld ikke jeg har tatt opp, men alt sto i mitt navn og. Og jeg stolte jo på han, vi hadde jo vært sammen i 10 år, før han ble spilleavhengig. 

Anonymkode: 4a8a6...0df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har rotet seg oppi dette på egenhånd og av fri vilje. Nå får hun gjøre opp for seg.

Anonymkode: ba409...5db

Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt og spekulasjoner.

Yvonne (teamleder)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...