Gå til innhold

Hvordan sikre seg ved kjøp fra privatperson.

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Har funnet noe vi ønsker å kjøpe av en privatperson som bor i en annen landsdel. Utstyret kan ikke sendes i post, til det er det for tung, DHL kan frakte, men sender ikke i oppkrav. Verdi ca 8000,-.

Personen virker seriøs, og er som oss, skeptisk til å sende utstyret avgårde uten å ha fått penger. (...men hadde man kunnet se på en svindler at han er en svindler, da hadde han ikke vært en svindler.. :ler: )

Etter diverse mail fram og tilbake er forslaget - halvparten av kjøpesummen nå, resten ved levering. Vi har sjekket at det bor ved det navnet på den adressen han oppgir, og at tlf nr stemmer.

Men hvordan unngår man å bli lurt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det ikke an å sende i oppkrav eller noe sånt?

At dere betaler ved mottak?

Gjest gjesta
Skrevet

Nei, DHL skal frakte, men de sender ikke i oppkrav...

Gjest Anonymous
Skrevet
Nei' date=' DHL skal frakte, men de sender ikke i oppkrav...[/quote']

Men kan dere ikke få noen annen enn DHL til å frakte?

Gjest Anonymous
Skrevet
Har funnet noe vi ønsker å kjøpe av en privatperson som bor i en annen landsdel. Utstyret kan ikke sendes i post, til det er det for tung, DHL kan frakte, men sender ikke i oppkrav. Verdi ca 8000,-.

Personen virker seriøs, og er som oss, skeptisk til å sende utstyret avgårde uten å ha fått penger. (...men hadde man kunnet se på en svindler at han er en svindler, da hadde han ikke vært en svindler.. :ler: )

Etter diverse mail fram og tilbake er forslaget - halvparten av kjøpesummen nå, resten ved levering. Vi har sjekket at det bor ved det navnet på den adressen han oppgir, og at tlf nr stemmer.

Men hvordan unngår man å bli lurt?

Han kan ordne med fraktfirmaet at varen ikke utleveres før den betales ved henting. Åpne da og sjekk innholdet.

Gjest gjesta
Skrevet

Det blir vel det samme som oppkrav det?

Skal forsøke å finne noen som kan levere i oppkrav, hvis ikke ser det ut for at vi enten må ta sjansen, eller la vær. :-?

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Gjest skrev:

Han kan ordne med fraktfirmaet at varen ikke utleveres før den betales ved henting. Åpne da og sjekk innholdet.

Hva hjelper det? Dette må vel være det samme som ved postoppkrav - du får ikke pakken før du har betalt. Har du bestilt "gull", men får en stein da er dette en privatrettslig sak mellom deg som kjøper og h*n som selger. Posten bare formidler pengene - og det vil i såfall også en transportør gjøre. Du kan jo stå ved siden av lastebilen varen kommer med, pakke opp og så si du er lurt, men hvorfor skal sjåføren tro deg og ikke selger/sender?

Kjøper man på denne måten tro jeg at man bare må gamble litt på at dette går greit. Selv har jeg da kjøpt endel på denne måten og enda ikke blitt lurt, men det er kanskje flaks. Litt magefølelse er ike så dumt å lytte til.

For meg synes avtalen ganske så grei ved at halvparten på forskudd, resten i ettertid. Slik sett kan jo dere begge bli lurt, men tipper at selger regner med at dere blir fornøyd og sender resten av pengene. Han kan jo ikke ha noe håp om å få resten av sine penger hvis dere er misfrnøyd.

Gjest gjesta
Skrevet

Jepp, kaffegjesten, akkurat slik er det vi tenker også. Man tar en sjans, det gjør jo selger også, hvis han ikke er en dreven svindler da.

Magefølelsen sier at dette er ok, så da tar vi sjansen. Selv om det ville være kjipt å tape 4000 kroner, så tåler vi det.

Satser på at det går bra!

Gjest Dreyer.
Skrevet

Både Linjegods og Tollpost har en ordning der man må betale for å få ut varene. Vi har brukt begge firmaene på denne tjenesten og det funker helt fint.

Ville aldri sendt så mye penger på forskudd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva ER det du har kjøpt, Mie?

Klem og :sjenert: fra Hilde

Gjest gjesta
Skrevet
Hva ER det du har kjøpt, Mie?

Klem og  :sjenert: fra Hilde

:ler: Egentlig har ikke jeg kjøpt, jeg har bare samtykket. Ser på det som forebyggende tiltak.

Tok du `an? :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Tenkte meg nok det!

Forebygging er finfint!

hilde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...