Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er helt merkelig hvordan utelivet i Oslo har blitt.

Sist jeg var ute en tur, var det intet mindre enn 12 dørvakter på stedet. De patruljerte militært i bolejakkene sine, representerte et lite kjent vaktselskap (som det finnes titalls av i Oslo) og syntes å være nærmest besatt av å finne noen som gjespet eller kjedet seg, som kunne kastes ut. 

Det jeg synes er interessant, er at disse vaktene viser liten interesse for å gjøre en reell jobb for å gjøre byen og stedet tryggere. Ufin oppførsel (innpåslitenhet, klåing, osv) blir ikke slått ned på. Det så jeg en del av, og det må vel vaktene også ha gjort. Det virker som deres eneste interesse er å «ta» folk som kan gi problemer hvis skjenkekontrollen kommer på besøk. 

Jeg skjønner at dette er offentlige reguleringer og at utestedene er livredde for å miste skjenkebevillingen. Det er neppe utestedenes ønske å måtte leie inn 12 vakter til en pris av 1000-1500 kr pr time. Men det er helt underlig at byen skal være så gjennomregulert at man faktisk må gjøre noe slikt. Kostnaden betales til sist av gjestene, og er sikkert grunnen til at en halvliter øl kan koste godt over 100 kroner. Dette, pluss at det er drit irriterende å sitte og være redd for å gjespe fordi det da kommer en vakt og kaster deg ut. Det dreper også en del av opplevelsen å føle at du befinner deg som i en fangeleir når du er ute, som følge av den ekstreme mengden vakter.

Jeg savner tiden da dørvaktene faktisk hadde en hensikt, rundt å nekte bråkmakere inngang, forhindre bråk og konflikter, og faktisk passe på gjestene og opprettholde trygghet. Nå er hensikten å passe på skjenkekontrollen og overholde et rigid lovverk med prikkbelastninger og konsekvenser. Har dette virkelig noen hensikt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok et enormt spenn også innen denne bransjen. Mange steder, kanskje særlig de som retter seg mot de yngste, virker å ha veldig lave standarder for hva slags vakter som får stå der. Andre steder, gjerne med et noe bedre rykte, har relativt voksne vakter som oppfører seg bra og respektfullt, selv når de avviser fulle gjester. 

Som eksempel opplevde jeg for et par år siden å måtte gripe inn og avbryte en sloskamp omtrent ti meter fra et utested med vakt utenfor, der vakten virket lite interessert i å gripe inn. I den andre enden av skalaen har jeg opplevd steder som "MONO" der vaktene fremstår både oppegående og hyggelige, og ellers var på om noen ikke oppførte seg. 

AnonymBruker
Skrevet
På 6.3.2019 den 15.41, isw skrev:

Sist jeg var ute en tur, var det intet mindre enn 12 dørvakter på stedet. De patruljerte militært i bolejakkene sine, representerte et lite kjent vaktselskap (som det finnes titalls av i Oslo) og syntes å være nærmest besatt av å finne noen som gjespet eller kjedet seg, som kunne kastes ut. 

Det jeg synes er interessant, er at disse vaktene viser liten interesse for å gjøre en reell jobb for å gjøre byen og stedet tryggere. Ufin oppførsel (innpåslitenhet, klåing, osv) blir ikke slått ned på. Det så jeg en del av, og det må vel vaktene også ha gjort. Det virker som deres eneste interesse er å «ta» folk som kan gi problemer hvis skjenkekontrollen kommer på besøk. 

Jeg skjønner at dette er offentlige reguleringer og at utestedene er livredde for å miste skjenkebevillingen. Det er neppe utestedenes ønske å måtte leie inn 12 vakter til en pris av 1000-1500 kr pr time. Men det er helt underlig at byen skal være så gjennomregulert at man faktisk må gjøre noe slikt. Kostnaden betales til sist av gjestene, og er sikkert grunnen til at en halvliter øl kan koste godt over 100 kroner. Dette, pluss at det er drit irriterende å sitte og være redd for å gjespe fordi det da kommer en vakt og kaster deg ut. Det dreper også en del av opplevelsen å føle at du befinner deg som i en fangeleir når du er ute, som følge av den ekstreme mengden vakter.

Jeg savner tiden da dørvaktene faktisk hadde en hensikt, rundt å nekte bråkmakere inngang, forhindre bråk og konflikter, og faktisk passe på gjestene og opprettholde trygghet. Nå er hensikten å passe på skjenkekontrollen og overholde et rigid lovverk med prikkbelastninger og konsekvenser. Har dette virkelig noen hensikt? 

Forstår jeg deg riktig først mener du at de gjør noe, så gjør de ikke noe. Men for å være ærlig så ville jeg ikke gått på et sted der de trenger 12 dørvakter. 

Lurer på hva slags sted det er... 💭;) 

Anonymkode: dc4bd...998

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stedet høres ut som et hemmelig sted fullt av narkotika. Sikkert derfor de var 12 dørvakter. Selv ville jeg unngått et sånt «utested». 

Anonymkode: dc4bd...998

AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem, Samurai Sikkerhet tar saken. Haha. :) 

Anonymkode: cd816...e5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.3.2019 den 15.41, isw skrev:

Var du på NOX? Eller Taket?

Jeg syns en del dørvakter i Oslo er helt krise. Spesielt på Fru Burums, som ikke er et utested en gang, det er en pub. Hver gang jeg er der blir jeg utsatt for et forhør som tilsvarer FBI. Det er helt utrolig at det er lov! "Hvor har du vært før i kveld, hva har du spist, hvem er du ute sammen med, hvorfor er du blank i øynene". Er de helt psycho?

John's bar, Kjøkken og bar og Kulturhuset er like ille. Frekke som f er de og. Opplever ikke dette her i Danmark og Singapore, der jeg ofte er ute. Mine kolleger derfra er sjokkert over hvor ille dørvaktene oppfører seg her i Oslo. Jeg blir helt flau. 

På torsdag var jeg på Horgan's og dørvakta der var sur og grinete. Dustefyr. 

Anonymkode: d9c1c...639

Skrevet

Det er svært varierende kvalitet, og det gjelder neppe bare i Oslo. Sjelden jeg er ute i Oslo, men det er neppe noe unikt fenomen der. Jeg har opplevd å være edru på byen, og blitt nekta inngang på et lite travelt utested da jeg skulle hente en sørpefull venn av meg, som den samme vakta minuttet før slapp inn.

Generelt misliker jeg nattklubber og slike steder hvor det flokker inn folk. Dette er steder jeg skygger unna, i alle fall nå som jeg har blitt noe eldre. Først og fremst handler det om den elendige servicen blant folk som regel jobber på disse stedene, og hvordan de blir drevet. Dørvakter som prøver å få utløp for et maktbehov, bartendere som bruker jobben som sjekkearena og generelt dårlig utvalg på drikke for en dyr penge. Huff..

AnonymBruker
Skrevet

Generelt: jo høyere profil utstedet etterstreber å ha, desto verre er dørvaktene (etter min erfaring). Særlig på de stedene som retter seg mot folk i tidlig 20 åra eller lavere. 

Anonymkode: 863b1...ac3

AnonymBruker
Skrevet

Gå på Rock In, der der det så hyggelige folk at det er knapt behov for dørvakter.

Anonymkode: 24d62...ca6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...