Gå til innhold

Mye egenkapital, men liten inntekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter og drømmer meg litt bort i leiligheter på Finn. 

Er fulltidsstudent, så har hovedsaklig kun studielån som "inntekt". Altså rundt 116 000 i året. I tillegg har jeg sommerjobb, tjener kanskje rundt 35 000 i året der. Jeg har ingen deltidsjobb ved siden av studiet, og føler ikke jeg har særlig tid til dette heller. Har kommet godt på vei et et ganske krevende studie, så mye av tiden min går til det. 

Akkurat nå har jeg rundt 750 000 i egenkapital. Da sitter jeg igjen med en buffer på 50 000.

Det virker fristende å kjøpe en andelsleilighet (uten dokumentavgift) i prisklassen 1 600 000- 1 175 000. Hvis jeg finner en med lave fellesutgifter, vil jeg få boutgifter på kanskje rundt 7000-7500 kr i måneden. Renter og avdrag = ca. 4500, fellesutgifter = 2500, evt. noe i strøm utenom (ca 500?). Ofte er kabeltv, internett, varmtvann og oppvarming inkludert i fellesutgiftene i leilighetene jeg har sett på, så boutgiftene blir forutsigbare. 

Jeg har en samboer. Vi har vært sammen i 3 år, og bodd sammen i ett år. Nå leier vi til 8000 kr i måneden, alt inkludert. Han har ikke spart opp noe særlig med egenkapital, så tanken er at jeg kjøper alene. Men så lurer jeg på om jeg kanskje plasserer han litt i "kvinnefellen"? Men samtidig har vi ikke vært sammen så lenge at jeg føler meg trygg på å kjøpe leilighet sammen, og han virker ikke interessert de gangene jeg viser han leiligheter. 

En annen ting - jeg er ganske ung (starten av 20-årene). Jeg føler på en måte at jeg låser meg litt fast ved å kjøpe leilighet, kanskje mest fordi man leser og hører at andre advarer om at man må leve livet osv. i 20-årene istedet for å låse seg til et bosted. Men jeg har allerede bodd i utlandet, og føler meg på en måte ferdig med det livet. Men så frykter jeg kanskje likevel at jeg skal angre. 

Dessuten - har jeg i det hele muligheter til å få boliglån? Jeg kan vise til god sparing i banken fra ung alder. Jeg har hatt sommerjobb siden jeg var veldig ung og senere jobbet deltid ved siden av videregående spart alle pengene (sikkert rundt 300 000 på tre år), og spart alt av konfirmasjonsgaver og andre pengegaver fra bursdag og jul. Jeg har spart i aksjefond fra ung alder takket være en bestefar som tenkte langsiktig, men har solgt meg ut og har derfor en del EK. Men jeg har jo altså ikke noe særlig inntekt. Men jeg har gode jobbutsikter fremover, og er nok sånn sett en ettertraktet kunde for banken.

Innspill? 

Anonymkode: b7ff9...a5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du får ikke boliglån nå. Studielån teller ikke som inntekt. Du får revurdere når du har fast jobb :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du får neppe boliglån som student hvis hele inntekten din er studielån. Hvis du skal kjøpe bolig må du nok spytte inn hele kapitalen selv.

Anonymkode: 012d6...7c1

AnonymBruker
Skrevet

Hør med banken. Det hender de har mulighet til å gi lån på grunnlag av fremtidig inntekt når du er student. 

Anonymkode: e893d...c86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke boliglån hvis man har råd til hele innskuddet i en borettslagsleilighet.

Anonymkode: 9c370...61a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...