Oppgitt78 Skrevet 6. mars 2019 #21 Skrevet 6. mars 2019 20 minutter siden, Kontormus skrev: Jeg vet tallet har fem siffer Hvorfor skriver du da at tosifret er det samme som to tall, med tre nuller bak...?
Kontormus Skrevet 6. mars 2019 #22 Skrevet 6. mars 2019 Akkurat nå, Oppgitt78 skrev: Hvorfor skriver du da at tosifret er det samme som to tall, med tre nuller bak...? Jeg skriver at i denne settingen forsto hva TS mente med to siffer. Nok nå. 1
Oppgitt78 Skrevet 6. mars 2019 #23 Skrevet 6. mars 2019 3 minutter siden, Kontormus skrev: Jeg skriver at i denne settingen forsto hva TS mente med to siffer. Nok nå. Mye mulig det var det du mente, men det var ikke det du skrev.. Legger ballen død, der..
Million Skrevet 6. mars 2019 #24 Skrevet 6. mars 2019 31 minutter siden, Kontormus skrev: Jeg sier jeg enkelt forsto hvs TS mente, du forteller meg at jeg må rette på språket mitt for at resten av samfunnet sier noe annet enn meg? Hva sier JEG? Nei, det vet du ikke. Og det er ikke hva tråden handler om, så nå gir vi oss med det. Haha, jeg trodde du var TS som hadde mistet anonymiteten ved en feil bare
Gjest Albbas Skrevet 6. mars 2019 #25 Skrevet 6. mars 2019 Forstod jammen hva TS mente med tosifret jeg også, med en gang jeg leste det. Noen ganger hjelper det å vurdere konteksten, ikke bare ta alt bokstavelig, selv om man kan kverulere på at det er feil måte å formulere seg på. Uansett - slike ting bør vel være regulert i kontrakten? Hvis kontrakten ikke sier noe om at oppdretter har rett til ditt og datt må man jo selv vurdere om man vil selge til en fremmed eller returnere til selger. Juridisk har man ikke angrerett.
Tvist Skrevet 7. mars 2019 #26 Skrevet 7. mars 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er galt med pusen? Stakkars liten. Anonymkode: d86e9...87e Ikke noe galt med pusen, men med eieren etter hva jeg forstår. Synes ikke de som leverer tilbake katten kan forvente penger tilbake, de har jo tross alt gjort en grov feil, og bør være takknemlig for at oppdretter tar imot den. Man kan selvsagt ta en sum penger for å selge den på finn, men det er ikke snakk om en vare, det er en katt! Bedre om oppdretter som er nøye med kontrakt og omplassering gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #27 Skrevet 7. mars 2019 1 time siden, Tvist skrev: Ikke noe galt med pusen, men med eieren etter hva jeg forstår. Synes ikke de som leverer tilbake katten kan forvente penger tilbake, de har jo tross alt gjort en grov feil, og bør være takknemlig for at oppdretter tar imot den. Man kan selvsagt ta en sum penger for å selge den på finn, men det er ikke snakk om en vare, det er en katt! Bedre om oppdretter som er nøye med kontrakt og omplassering gjør det. Syns det er litt feil at oppdretter da kan selge katten og få betalt for den, to ganger, mens den som leverer katten tilbake ikke får tilbakebetalt noe i det hele tatt. Greit nok at katten ikke går for samme pris andre gang som første, men den kan nok fremdeles selges for ganske mye (så vidt jeg forstår er det ikke snakk om at katten er over et år engang). Ja, det er fryktelig dumt å kjøpe et dyr uten å gjøre undersøkelser først, men oppdretter vinner jo på alle mulige måter her? Synes det hadde vært fair med å betale tilbake halvparten. Oppdretter går helt sikkert fremdeles i pluss. Solgt 1. gang for 10 000+, kan helt sikkert selges for 6-7000 andre gang. Kanskje mer også, avhengig av alderen på katten. Det vil si at oppdretter tjener over 15 000 på en katt han vanligvis ville tjent 10 000 på. Anonymkode: 142ab...d4b
Tvist Skrevet 7. mars 2019 #28 Skrevet 7. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det er litt feil at oppdretter da kan selge katten og få betalt for den, to ganger, mens den som leverer katten tilbake ikke får tilbakebetalt noe i det hele tatt. Greit nok at katten ikke går for samme pris andre gang som første, men den kan nok fremdeles selges for ganske mye (så vidt jeg forstår er det ikke snakk om at katten er over et år engang). Ja, det er fryktelig dumt å kjøpe et dyr uten å gjøre undersøkelser først, men oppdretter vinner jo på alle mulige måter her? Synes det hadde vært fair med å betale tilbake halvparten. Oppdretter går helt sikkert fremdeles i pluss. Solgt 1. gang for 10 000+, kan helt sikkert selges for 6-7000 andre gang. Kanskje mer også, avhengig av alderen på katten. Det vil si at oppdretter tjener over 15 000 på en katt han vanligvis ville tjent 10 000 på. Anonymkode: 142ab...d4b Kommer litt an på hvor lenge kjøper har hatt katten, kan kanskje få litt penger om de leverer tilbake etter en uke. Men om du kjøper fra en dyrebutikk f. eks så har du ikke rett på noe, de vil sannsynligvis ikke ta imot dyret en gang.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #29 Skrevet 7. mars 2019 Forkastelig!! Av TS. Det er uetisk å kjøpe og dyrke frem avl av innalvs oppdrettskatter!!! Det er nærmere 100000 "overflødige "katter i Norge for pokker! I tillegg ser TS KUN på katten som en vare. Katter er søppel i ALT FOR MANGES ØYNE!!! Anonymkode: 0cc8c...6f7 1
Kontormus Skrevet 7. mars 2019 #30 Skrevet 7. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns det er litt feil at oppdretter da kan selge katten og få betalt for den, to ganger, mens den som leverer katten tilbake ikke får tilbakebetalt noe i det hele tatt. Greit nok at katten ikke går for samme pris andre gang som første, men den kan nok fremdeles selges for ganske mye (så vidt jeg forstår er det ikke snakk om at katten er over et år engang). Ja, det er fryktelig dumt å kjøpe et dyr uten å gjøre undersøkelser først, men oppdretter vinner jo på alle mulige måter her? Synes det hadde vært fair med å betale tilbake halvparten. Oppdretter går helt sikkert fremdeles i pluss. Solgt 1. gang for 10 000+, kan helt sikkert selges for 6-7000 andre gang. Kanskje mer også, avhengig av alderen på katten. Det vil si at oppdretter tjener over 15 000 på en katt han vanligvis ville tjent 10 000 på. Anonymkode: 142ab...d4b Svært få velger oppdrett for å tjene penger. Det er en hobby. Vet du hvilke utgifter oppdretter har hatt før kattunger er leveringsklare? De skal ha vaksiner 2 ganger, chip og helseattester. Noe leverer dem kasterert. Og hvis noen trenger tilsyn av veterinær kommer det i tillegg. Mat, sand og ormekurer. Samt gebyrer for registrering og stamtavler. Hvis noen tror at det er så mye å tjene på dette, så kan de tro om igjen. Dyrebutikker tar ikke dyr i retur, og det er det en grunn til. Hva hvis kattungen er påført traumer som kan vise seg som atferdproblemer? Skal den gå i retur flere ganger? Og hva hvis kattungen bringer med seg noe smittsomt tilbake? Sånne håpløst useriøse kjøpere prøver man å unngå, men når det likevel skjer så er det best om oppdretter er villig til å omplassere den selv, og eventuelt betaler tilbake noe, etter hvor mye den er solgt for på nytt og eventuelle utgifter er dekket
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #31 Skrevet 8. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Forkastelig!! Av TS. Det er uetisk å kjøpe og dyrke frem avl av innalvs oppdrettskatter!!! Det er nærmere 100000 "overflødige "katter i Norge for pokker! I tillegg ser TS KUN på katten som en vare. Katter er søppel i ALT FOR MANGES ØYNE!!! Anonymkode: 0cc8c...6f7 Kjenner du oppdretteren? Har du studert stamtavlen til denne katten og kan med fakta konkludere med at det er innavl i bildet? Innavl er ikke den eneste store, stygge ulven i avl, men selektiv avl på dårlige individer og gener. Jeg vet om ei tispe som ble parret med to forskjellige hannhunder på to forskjellige løpetider. Første parring var med sin egen onkel hvor alle valpene er friske og fine, idag 8 år gamle. Andre parring var med en relativt ukjent hannhund fra helt andre linjer, og over halvparten i kullet har fått epilepsi og anfall flere ganger i livet, idag 6 år gamle. Ja, her har oppdretter hvert heldig, men poenget mitt er at innavl = sykdom er ikke en selvfølge. Anonymkode: 968bb...dd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå