Gå til innhold

Endometriose arvelig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har alvorlig grad av endometriose det sprer seg til flere organer enn «vanlig». Har opp på lunger osv. Så er operert noen ganger og blir nok fler operasjoner. Jeg skal snart begynne å prøve å få barn. Om jeg er heldig og får barn lurer jeg veldig på noe. Dere som har endomeriose , og har jente barn, har de arvet det? Har dere arvet det fra noen? Noen som vet hvor stor sannsynlighet det er at mitt barn evt får det. Jeg unner ingen å ha det som jeg har det, men alikevel om jeg er heldig å faktisk bli gravid vil jeg jo ikke ta abort fordi sannsynligheten er der om det er jente. Men er liveredd for at det er garantert at mitt barn får det like ille som meg

Anonymkode: bcc46...5c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min mor hadde endometriose i lav grad. Min søster har det i alvorlig grad. Hun har operert og fått to barn. 

Jeg har også i lav grad (endetarm). 

Vet ikke i hvor stor grad dette kan arves, men det vil jo alltid være en sjanse. 

Anonymkode: 37836...aa7

Skrevet

Jeg har også ganske kraftig endometriose, og en datter på 2 år. I følge legen kan hun arve det, ca. 50% sjanse. Så jeg krysser jo alt jeg har på at hun slipper. En forferdelig sykdom å leve med. :( Fjerner livmoren neste år, så får jeg det forhåpentligvis bedre. :)

AnonymBruker
Skrevet

Et kjapt google søk sier at det er arvelig. 

Det kan være en arvelig faktor, blant annet ser man at risikoen for å få endometriose er 5-10 ganger større dersom mor eller søster har hatt sykdommen.

https://www.apotek1.no/intim-og-underliv/endometriose

Det var flere sider som sa omtrent det samme. 

Anonymkode: abf0a...30d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...