Gå til innhold

Har gått ned 20kg, trenger tips/hjelp ang. metabolismen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 20kg på 4 måneder på naturlig vis med mye trening og lavt kaloriinntak.
Kaloriinntaket har logget på mellom 600-800 kcal i starten, til nå 800-1000kcal for dag. Jeg bruker myfitnesspal til å tracke alle matvarer og veier alt jeg putter i meg. Har prøvd å makrofordelingen på lavt til moderat med karbohydrater (max 65g), moderat med fett (max 40g) og resterende proteiner. Har den siste tiden slitt med å få i meg nok proteiner, så det er noe jeg kan skjerpe meg på. Har også vært dårlig på vannintak og bare logget på mellom 1-1,5l, så skal konsentrere meg om å nå 2 liter for dag nå fremover, for jeg har også opplevd forstoppelse nå i en periode og mistenker det er pga. lavt væskeinntak.
Langtidsblodsukkeret mitt har gått ned fra 13 til 4,5 på 3 måneder, så det er jo kjempebra.
MEN... de 20kg gikk jeg ned iløpet av de første 11 ukene (vektnedgangen har gått i trappetrinn med stopp underveis). De siste 5 ukene har vekta stått bom stille til tross for at jeg inntar max 1000kcal for dag og trener mye. Det eneste jeg merker er at jeg også har mistet litt muskler ilag med fettet, sikkert pga. mye hard trening i starten, kombinert med veldig lavt kaloriinntak. Og merker jeg er mindre opplagt og får mindre effekt på trening. Det er helt klart tydelig at kroppen min er i sparemodus og at metabolismen er skadet. Jeg trenger tips til hjelp for å komme meg over denne kneika og få økt metabolismen igjen.
Jeg veier nå 92 og skal ned til 65-68kg.
Burde jeg bytte på treningen? Kan det være at kroppen er blitt så vant til rutinen at den har tilpasset seg til å holde på kropsmassen?
Burde jeg ta noen dager der jeg skeier ut kalorimessig med mat som er kaloritette, som avocado, nøtter etc. slik at kroppen ser at det er tilgang på kalorier? Kan dette øke forbrenningen?

Anonymkode: ba349...c6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst vil jeg anbefale deg å gå opp på 1200kcal, og IKKE trene med mindre du ligger på 1500, og helst da ikke hard trening. 

Kroppen trenger 1200kcal for å fungere normalt, slik du holder på vil du fortsette å miste muskelmasse som vil føre til at du får enda dårligere forbrenning. 

Anonymkode: c0aa6...65a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

LIte lite info om hva du spiser av matvarer. Vann er viktig, men ikke heng deg for mye opp i mengden.

Du bør ikke trene hardt med så lavt kalorinivå, du kan uansett ikke leve av det resten av livet. Så du må starte å "normalisere" kostholdet ditt til noe du kan leve med til hverdags.

At vekten stagnerer er vanlig, du bør øke til ca 1200kcal en etpar uker. Så til ca 1500kcal for en lengre periode. Ikke lag treningen som det viktigste for å brenne kalorier, det handler om endre spisevanene. Gåturer med motbakke er fint, styrke 3 ganger i uken.

Selv pleier jeg kjøre ekstremdiett i 8uker når jeg hjelper stekt overvektige, da ligger den på 800-1000kcal. Stort sett nesten bare proteiner. Dette er for å nullestille hjernen når det kommer til vaner, å starte å innføre vanlige sunne matvarer igjen. Bygge opp dette gradvis.

Hva er en "normal" sunn middag? 150g poteter, 200g torsk, valgfri mengde grønnsaker(200g+).

Mat er ikke vanskelig det, er hjernen som svikter hos de fleste.

Anonymkode: 3023a...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har lite energi fordi du spiser for lite. Jeg sliter med det samme fordi jeg spiser 800ckal, jeg er undervektig da, men føles likt.

Anonymkode: 3cfb5...fab

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå da den bryter med retningslinjene for Kosthold, trening og sport.

Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt. Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Viser også til deres kilde her (side 187)

Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt.

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. 

Med vennlig hilsen Ninab82, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...