Gå til innhold

Forslag til plantebasert diett på 15-1800 kcal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå gått over til et plantebasert kosthold men har gått opp i vekt i vinter pga vinterdepresjon og stor sprekk med sukker, pizza og alt jeg vet at jeg egentlig ikke tåler, og veier nå rundt 99 kg. Målet er ca 65 kg og min høyde er 167cm.

Søkeresultater på nett viser som regel kun forslag med melkeprodukter, kjøtt, fisk og fancy oppskrifter til en familie på 4. Som enslig og nesten veganer passer det ikke så bra til meg. Jeg må holde meg unna brød,melkeprodukter og det meste av kjøtt og fisk pga betennelser i kroppen og allergier, men vurderer å spise et egg iblant, eller bittelitt med bacon. 

Så langt denne uka har jeg spist til frokost ca 1,5 dl havregryn med 2 ss chiafrø iblandet ca 2,5 dl vann til kald grøt, og en stk frukt oppi. Banan, eple, granateple pære osv.

Til middag lager jeg noe med 1,5 dl bønner eller erter, lagt i bløt og kokt, og grønnsaker til, enten kokt suppe/gryte eller i wok. i suppe som regel erter med 2 fedd hvitløk, 1 liten løk, 1 liten/middels gulrot, 1 tomat, 2-3 stilker stangselleri, 1 liten avokado, 1 blad fennikel rot, Vann og 1 ss næringskjær og annet krydder/salt og pepper. Noen dager har jeg hatt oppi ca 70 gr baconterninger, elller 1 egg.

Kvelds har vært 1 frukt eller 4 dadler.

Pr nå vet jeg ikke hvor mye dette utgjør i kcal, men har bestilt meg en vekt for å få oversikt. 

Håper noen med erfaringer med plantebasert/veganer diett har lyst til å dele tips og forslag.

(Jeg kommer ikke til å svare brukere som promoterer lavkarbo/keto osv. Jeg har forsøkt slike dietter og ble syk pga den store mengden av kjøtt og fett)

Anonymkode: 643cc...266

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du spsier mye grønnsaker, bønner og linser så trenger du egentlig ikke tenke noe særlig over kcal på plantebasert kosthold. Det er kun om du drikker mye øl, spiser mye potetgull, pomfri osv at du trenger bekymre deg. Det er vanskelig å være overvektig om du spiser sunn plantekost der 50% eller mindre er fett

Anonymkode: c8083...816

• Liker 3
Skrevet

Sjekk ut highcarbhannah på youtube! Hun har mange gode og rene "whole foods" oppskrifter! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så lenge du spsier mye grønnsaker, bønner og linser så trenger du egentlig ikke tenke noe særlig over kcal på plantebasert kosthold. Det er kun om du drikker mye øl, spiser mye potetgull, pomfri osv at du trenger bekymre deg. Det er vanskelig å være overvektig om du spiser sunn plantekost der 50% eller mindre er fett

Drikker kun vann, evt vann med kullsyre, og er ikke glad i chips osv. Går forøvrig lett opp i vekt av hveteprodukter.

Men, det snakkes også mye om sunt fett i form av nøtter osv, og har hørt om veganere som faktisk har gått opp i vekt pga det, eller ikke gått ned i vekt. Også dersom de spiste for mye bønner? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, deedee_ said:

Sjekk ut highcarbhannah på youtube! Hun har mange gode og rene "whole foods" oppskrifter! :) 

Er det oppskrifter for en person??

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun har ihvertfall mange sånne "What I Eat In a Day" videoer, og masse tips til mealprepping. Usikker på om alle oppskriftene er til en person, men veldig mange er det. Hun tar utgangspunkt i seg selv på en måte og viser maten hun lager og spiser.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager, kom med ett spørsmålstegn for mye..

AnonymBruker
Skrevet
Just now, deedee_ said:

Hun har ihvertfall mange sånne "What I Eat In a Day" videoer, og masse tips til mealprepping. Usikker på om alle oppskriftene er til en person, men veldig mange er det. Hun tar utgangspunkt i seg selv på en måte og viser maten hun lager og spiser.

Har bokmerka siden hennes :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Drikker kun vann, evt vann med kullsyre, og er ikke glad i chips osv. Går forøvrig lett opp i vekt av hveteprodukter.

Men, det snakkes også mye om sunt fett i form av nøtter osv, og har hørt om veganere som faktisk har gått opp i vekt pga det, eller ikke gått ned i vekt. Også dersom de spiste for mye bønner? 

Dersom du spsier 4 tallerkener med middag hver dag, så vil du selvsagt gå opp i vekt. Men litt nøtter innimellom eller bønner hver dag en uke er null problem. Faktisk viser statistikk at de som spsier nøtter hver dag er slankere enn andre og lever lenger

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nøtter er fetende, da de inneholder mye kcal. Mange hundre kalorier pr 100 gram. Iflg. google ca 600 kcal pr 100 gram! Det er mye kcal i en liten haug nøtter. 100 gram er liksom ikke mye når man ser på det.

Se for eksempel oversikten her:

https://www.vektklubb.no/artikkel/id-7059957

Det er altså ikke mellomsnacks man ikke trenger å telle kaloriene på, fordi de er "sunne". De er sunne, men de inneholder også mye kcal som man må ta med i dagstotalen når man er på slankekur eller passer på hva man spiser.

Anonymkode: 7ab07...8a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nøtter er fetende, da de inneholder mye kcal. Mange hundre kalorier pr 100 gram. Iflg. google ca 600 kcal pr 100 gram! Det er mye kcal i en liten haug nøtter. 100 gram er liksom ikke mye når man ser på det.

Se for eksempel oversikten her:

https://www.vektklubb.no/artikkel/id-7059957

Det er altså ikke mellomsnacks man ikke trenger å telle kaloriene på, fordi de er "sunne". De er sunne, men de inneholder også mye kcal som man må ta med i dagstotalen når man er på slankekur eller passer på hva man spiser.

Anonymkode: 7ab07...8a1

Akkurat, og det er derfor jeg leter etter vegansk/plantebasert diett innenfor 15-1800 kcal slik at jeg fr en bedre ide om hva og hvor mye jeg kan spise av det hver dag og fortsatt gå ned i vekt. 

Har allerede kuttet ut sukker, kake, brød og pasta, selv om det sies at fullkorn skal være bra. Jeg tåler havre, så holder meg til det foreløpig og unngår nøtter til jeg vet mer om hvor mye jeg kan spise av det.

Skrevet

Jeg ville ha lagd en hummus eller annen bønnemos i store kvanta, og fryse ned. Dette kan du bruke som pålegg i rikelige mengder på brød/knekkebrød til frokost/lunsj/kvelds, alt ettersom. Du kan finne middagstips på veganmisjonen og lignende. Personlig ville jeg har supplert med soya- eller erteproteinpulver.

Men du får altså allergisk reaksjon av kjøtt og fisk, men ikke av bacon? Fortell gjerne om bakgrunen for dette, for det høres litt rart ut - det kan jo hende det finnes noen mulige løsninger rundt.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Purt Gull said:

*snipp*

Men du får altså allergisk reaksjon av kjøtt og fisk, men ikke av bacon? Fortell gjerne om bakgrunen for dette, for det høres litt rart ut - det kan jo hende det finnes noen mulige løsninger rundt.

Hm, bacon er jo ganske fett, men har det ikke også mindre protein i seg? Jeg vet noen mennesker har problemer med å bryte ned proteiner, og mener det finnes kosttilskudd for dette. Men ikke helt mitt område dette da.

Anonymkode: bf15e...ee4

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Purt Gull said:

Jeg ville ha lagd en hummus eller annen bønnemos i store kvanta, og fryse ned. Dette kan du bruke som pålegg i rikelige mengder på brød/knekkebrød til frokost/lunsj/kvelds, alt ettersom. Du kan finne middagstips på veganmisjonen og lignende. Personlig ville jeg har supplert med soya- eller erteproteinpulver.

Nei, det er fisk jeg får allergi på, mens kjøtt (særlig biff) gir meg betennelser som gir smerter i leddene. Jeg er veldig glad i biff men tåler bacon i mindre mengder (ca 70 gr) en par ganger i uka bedre enn biff.

Takk for forslag om hummus og bønnemos.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.peta.org/living/food/sample-two-week-vegan-meal-plan/ Kanskje den artikkelen kan gi deg litt inspirasjon?

Jeg ville forresten hatt noe proteinpulver i havregrøten. Pleier å spise det til frokost. Rundt 80 g havre, vann, 2 scoops proteinpulver, melk. Kanel og smør på :) Vaniljeprotein er desidert best synes jeg. Har prøvd pulver med sjokolade- eller kanelbollesmak, synes det bare ble rart. Går også an å hive et egg oppi grøten på slutten av koketiden. Rør godt så merker du nesten ikke noe til egget/smaken. 

Anonymkode: d6170...245

AnonymBruker
Skrevet

https://www.peta.org/living/food/sample-two-week-vegan-meal-plan/ Kanskje den artikkelen kan gi deg litt inspirasjon?

Jeg ville forresten hatt noe proteinpulver i havregrøten. Pleier å spise det til frokost. Rundt 80 g havre, vann, 2 scoops proteinpulver, melk. Kanel og smør på :) Vaniljeprotein er desidert best synes jeg. Har prøvd pulver med sjokolade- eller kanelbollesmak, synes det bare ble rart. Går også an å hive et egg oppi grøten på slutten av koketiden. Rør godt så merker du nesten ikke noe til egget/smaken. 

Anonymkode: d6170...245

Hvorfor proteinpulver i havregrøt?

• Liker 3
Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er fisk jeg får allergi på, mens kjøtt (særlig biff) gir meg betennelser som gir smerter i leddene. Jeg er veldig glad i biff men tåler bacon i mindre mengder (ca 70 gr) en par ganger i uka bedre enn biff.

Takk for forslag om hummus og bønnemos.

Hva med annet svinekjøtt?

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor proteinpulver i havregrøt?

Fordi en frokost kun bestående av havregrøt inneholder svært lite proteiner. Spiser man ikke før lunsj igjen, så har man i gått kanskje 12-13 timer uten særlig tilførsel av aminosyrer. Spesielt hvis du trener styrke, så vil dette hemme framgangen din.

Endret av Purt Gull
AnonymBruker
Skrevet

Du bør droppe å spise dadler hver dag, de har (kjempedessverre) hundrevis av kcal... Nå fikk jeg lyst på en eller tre!

Anonymkode: 8cdd2...46d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...