Gå til innhold

Trenger hjelp til å se hva jeg kan endre på i fht kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter flere år med mye trøstespising og sofasliting + 2 tette graviditeter har jeg tatt tak. Har tidligere vært ekstremt overvektig, og gikk ned 45kg "lett som en plett". Det er ikke så lett nå... Holdt på en mnds tid, og vekta rikker seg ikke. 

Frokost : 3 knekkebrød av havre eller rugsprø med leverpostei, skinke eller lettost +mye tomat, agurk og paprika.

Evt gresk yoghurt eller skyr med urkorn fra Berit Nordstrand. 

Lunch : 2 knekkebrød med samme pålegg som til frokost + gulerøtter/brokkoli. 

Middag : Rent kjøtt + salat. Sjelden gang potet, pasta eller ris. Da er det også fullkorns ris/pasta. 

Om jeg spiser kvelds så er det gjerne knekkebrød eller oppkjørte grønsaker. 

Drikker kun vann og sort kaffi. 

Hurtig gange i 30-45 min 4-5 ganger i uka. 

Anonymkode: 375db...30f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dropp lunchen

Anonymkode: b8430...5c0

Skrevet

Wtf, IKKE dropp lunsjen! Jeg ville heller sjekka kaloriinnholdet her, tell et par dager også blir man bevisst på hva som er..

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Som Anim sier, last ned lifesum eller myfitnesspal og før inn alt du spiser et par dager (da må du også veie alt). Så finner du ut hvor mye du ligger på og hva som kanskje inneholder mer kalorier enn du er klar over.

Anonymkode: d8622...c23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du f.eks smør på knekkebrøda? Har du dressing, olje eller lignende i salaten?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow, gratulerer med -45kg! Men jeg ville også forsøkt å logge i en app(jeg fikk bakoversveis første gang jeg logget en filet med laks:P), husk å føre inn smør, olje, dressing ol. også. Mål og vei det du spiser.

Anonymkode: 07422...702

• Liker 3
Skrevet

Nettopp det de over her skriver. Det er mange skjulte feller! Fikk sjokk sjøl første gang, lurte nesten på bare å gi opp😂 men det går seg til, lover!

Det er også vanlig med et "vektplatå" der det stopper litt opp

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bruker yazio og lifesum-appen. Jeg ligger stort sett under det jeg skal ha. Har kuttet ut dressing og majones. Bruker Berit Nordstrand sitt smør. Eneste jeg unner meg er litt fetaost på kyllingsalat ca en gang i uka 😊

Anonymkode: 375db...30f

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du i helgene? Jeg tenker kun kos/godteri en dag i uken, ikke fredag/lørdag/søndag som mange har. Så du ikke spiser opp det du har gått ned i løpet av uken. 

Jeg synes kostholdet ditt ser fint ut, kanskje litt lite. Kanskje du har kommet til vektplatå og at vekten står stille og stabiliserer seg litt før du går videre ned? Er du på bmi overvekt eller normalvektig nå?

Anonymkode: a9e99...3cf

AnonymBruker
Skrevet

Berit nordstrand smør er ikke stort bedre enn vanlig smør. Bruk heller f.eks brelett som har halvparten av kaloriene til berit nordstrand. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan være at du burde droppe fullkornpasta og ost. Og smøret til Nordstrand er like ille som andre smørpakker, det er tross alt industrialisert fett.

Anonymkode: 4a8a8...aea

• Liker 2
Skrevet

Er dritt lei disse kosthold og slankegreiene! Jeg gikk selv opp 20 kilo(!) i en sorgprosess. Åt og åt. Det var faktisk to ostesmørbrød med bacon hver morgen. Med ostesmørbrød mener jeg to skiver pr stykk med ost imellom. Stekt i panne med smør. Var helt idiot. Åt for minst to.

Alt som trengs er å bevege seg mer! Lå i sofaen og leste bøker og var på jobb hvor jeg satt stille. Skikkelig kvalmt var det.

Så begynte jeg å gå turer igjen. Har heldigvis gode venner som tok tak. Nå er jeg glad i mat, men vet å begrense meg. Beveg deg mer. Mye mer 🙂 og slutt å tenk kalorier. Tenk trim. 

Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Er dritt lei disse kosthold og slankegreiene! Jeg gikk selv opp 20 kilo(!) i en sorgprosess. Åt og åt. Det var faktisk to ostesmørbrød med bacon hver morgen. Med ostesmørbrød mener jeg to skiver pr stykk med ost imellom. Stekt i panne med smør. Var helt idiot. Åt for minst to.

Alt som trengs er å bevege seg mer! Lå i sofaen og leste bøker og var på jobb hvor jeg satt stille. Skikkelig kvalmt var det.

Så begynte jeg å gå turer igjen. Har heldigvis gode venner som tok tak. Nå er jeg glad i mat, men vet å begrense meg. Beveg deg mer. Mye mer 🙂 og slutt å tenk kalorier. Tenk trim. 

Hvis man skal ned et bestemt antall kilo, er du egentlig klar over hvor "lite" kalorier som blir forbrent ved en gåtur...? De viktigste endringene må gjøres via kosten. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Nå er det vel en kjent sak at kosthold er 90% og trening 10% av vektnedgang. Ts sier uansett at hun trener 30-45min opptil 5 ganger i uken. Så hun ligger ikke bare på sofaen. Med mindre hun begynner med hard styrketrening må hun fortsatt passe på å komme i underskudd kalorimessig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og når vi er inne på det med trening og kalorier. Kan det hende at du loggfører for mange brente kalorier i appene ved trening, Ts?

Skrevet
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Hvis man skal ned et bestemt antall kilo, er du egentlig klar over hvor "lite" kalorier som blir forbrent ved en gåtur...? De viktigste endringene må gjøres via kosten. 

Ja, ikke vet jeg. Snakker om min erfaring. Passiv, lat og deprimert. Uff. Så jeg kom meg ut til slutt, og så justerte jeg måltidene. Sikkert flere løsninger. 

Skrevet

Ja, ikke vet jeg. Snakker om min erfaring. Passiv, lat og deprimert. Uff. Så jeg kom meg ut til slutt, og så justerte jeg måltidene. Sikkert flere løsninger. 

Hva tror du sto for den største vektmessige forandringen, endring av kosthold eller mer mosjon? 

Vektnedgang er såpass enkelt som at man må innta færre kalorier enn hva man forbrenner. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Hva tror du sto for den største vektmessige forandringen, endring av kosthold eller mer mosjon? 

Vektnedgang er såpass enkelt som at man må innta færre kalorier enn hva man forbrenner. 

Jo.. sant det. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns det ser ut som du spise for lite og for lite fett. Da kan vekta stagnere.  Har selv vært på roede og ligger på 1600 kcal om dagen. Bruker nå lifesum appen og den er helt genial. 

Anonymkode: f9e4c...292

Skrevet

Men TS, kan jeg spørre hva du veier nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...