AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #1 Skrevet 6. mars 2019 Ble slutt med x-mannen for litt siden. Han kjøpte meg ut og jeg sitter med 200k på konto, prøver å spare litt hver mnd også. Ett familiemedlem vil være kausjonist på 300k. Altså 500k i egenkap. Leiligheten jeg ser på er 2,2. Jeg har ikke verdens beste betalte jobb. (Helsevesenet). Har ca 20k i lønn etter skatt, med barnebidrag og stønader har jeg 30k. Altså mer en nok for å betjene ett lån. Lånet vil også koste meg mye mindre, en det man betaler for å leie nå. Har prøvd Nordea, SpareBank1 og DnB. Får nei med en gang. Noen som har tips til andre banker? Har ikke billån, men har studielån på nesten 300k. Anonymkode: 1f869...572
hjärterdam Skrevet 6. mars 2019 #3 Skrevet 6. mars 2019 Jeg ville forsøkt Husbanken om du er alene med barn 🙂 18
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #4 Skrevet 6. mars 2019 Hvor mange barn har du? Har du satt opp et detaljert budsjett for hvordan du bruker pengene dine nå, som du har vist når du har vært i banken? Anonymkode: 4172a...acb
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #5 Skrevet 6. mars 2019 Jeg har 1 barn. Har satt opp detaljert budsjett. Dem sier at inntekten min er for lav, dem tar ikke hensyn til bidrag og annen støtte fra nav. Prøvd husbanken, men fikk avslag pga høy egenkap 😑 Anonymkode: 1f869...572
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #6 Skrevet 6. mars 2019 Jobbet flere seinvakter og nattevakter før, hadde da betydelig mer inn i mndn, men mye høyere utgifter til barnepass igjen. Så fant ut at det lønte seg mer økonomisk å gå over til dagtid. Men det hjelper tydeligvis ikke i banken 😅 Anonymkode: 1f869...572
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #7 Skrevet 6. mars 2019 Det meste banken kan gi meg er ca 1mill. Men får ikke kjøpt noe for det her. Kun gamle små hus, som må totalrenoveres. Og det blir jo en enda større kostnad 🙄 Samt mye høyere strømutgifter. Anonymkode: 1f869...572
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #8 Skrevet 6. mars 2019 Stønader og bidrag er ikke fast inntekt og regnes derfor ikke med. Du skal også tåle renteøkning og evt økning i husleie om du kjøper i borettslag. 20 000 i mnd er alt for lite til å betjene et lån på 2,2 mill. Anonymkode: 3f4f2...b0b 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #9 Skrevet 6. mars 2019 Skjønner godt hvis folk rømmer fra det yrket. Hvis man ikke har mulighet til å få en minstestandard på hus på fast 100% inntekt, da er ikke jobben verd slitet. Anonymkode: 54d14...28a 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #10 Skrevet 6. mars 2019 Finnes det ingen mindre og billigere leiligheter i området der du bor, enn den du har sett på? Anonymkode: 4172a...acb
Illuminatum Skrevet 6. mars 2019 #11 Skrevet 6. mars 2019 Med 25 år nedbetalingstid vil renter og avdrag 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble slutt med x-mannen for litt siden. Han kjøpte meg ut og jeg sitter med 200k på konto, prøver å spare litt hver mnd også. Ett familiemedlem vil være kausjonist på 300k. Altså 500k i egenkap. Leiligheten jeg ser på er 2,2. Jeg har ikke verdens beste betalte jobb. (Helsevesenet). Har ca 20k i lønn etter skatt, med barnebidrag og stønader har jeg 30k. Altså mer en nok for å betjene ett lån. Lånet vil også koste meg mye mindre, en det man betaler for å leie nå. Har prøvd Nordea, SpareBank1 og DnB. Får nei med en gang. Noen som har tips til andre banker? Har ikke billån, men har studielån på nesten 300k. Anonymkode: 1f869...572 Selv om du har kausjonist har du jo faktisk ikke mer enn 200000 i egenkapital. Alt annet må lånes. Dvs en belåningsgrad på 91%. Renter og avdrag alene vil være ca 9500 med nedbetaling over 25 år. 1
Aires Skrevet 6. mars 2019 #12 Skrevet 6. mars 2019 (endret) Med et studielån på nesten 300k vil jo banken se på dette som "negativ ek". Altså trekker de dette fra den reelle egenkapitalen du har når de regner på hva du skal få lov til å låne. Din nye EK er derfor 200k i bankens øyne. Med 200k i EK får du maks låne ca 1,3 millioner. Det holder ikke til leilighet på 2,2m. Hvis du har 20k netto etter skatt, kan det stemme at bruttoinntekten ligger på mellom 300 og 330k i året cirka? Hvis vi sier 320k vil du ikke få lov til å låne mer enn maks 1,6 mil gitt at du har 15% av denne summen (240k) oppspart i egenkapital. For 300k er fasiten maks 1,5m i lån ved 225k egenkapital. Med 20k netto inntekt kan det uansett blir ekstremt vanskelig å betjene et så stort lån. Husk at et lån på 2 millioner kroner (200k ek) per dagens renter (2,65%) gjør at du må betale 53,000 i rene renter per år, eller 4,416kr per måned. I tillegg vil banken at du skal klare å betjene lånet dersom renten skulle stige med 5 prosentpoeng. Ved 7,65% rente vil du måtte betale 153,000 i rene renter per år, eller 12753kr per måned. Edit: Som illuminatum nevnte vil ikke banken gi deg noe slikt lån uansett - fordi belåningsgraden vil bli langt høyere enn 85% (du har ikke nok EK). Og i tillegg opererer mange banker med "topprente" for summen mellom 75% og 85% belåningsgrad. Så da blir faktisk rentekostnadene enda høyere enn jeg har forspeilet selv for lån med 2,65% rente. Og vi har ikke engang begynt å snakke om avdragene, som helst kommer i tillegg. Hvis du bor på en liten plass og har gode kontakter i lokalbanken din så kan de kanskje gi deg et unntak - men det er svært tvilsomt. Dessverre er det som enslig helt ekstremt vanskelig å få lån til bolig i disse dager. Mange banker vil ikke gi mer enn 3x inntekten til enslige, selv om de tjener godt. Har flere bekjente som sliter med dette. Endret 6. mars 2019 av Aires 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #13 Skrevet 6. mars 2019 Takk for svar. Jeg forstår at det kansje er vanskelig å få lån med så lav inntekt. Tenkte for meg selv at det hjalp og ha kausjonist på 300k. Fikk beskjed fra banken at dem bryr ikke seg særlig opp i studielån, da det er så lav rente. Jeg får spare noen år til.. Desverre ingen billigere leiligheter til salgs. Å da bor jeg i ett området som er relativt billig. Anonymkode: 1f869...572
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #14 Skrevet 6. mars 2019 Hvorfor kan ikke kausjonisten ha lån på mer enn 300 000? Trodde det var vanlig å ha de 15% som kausjonistlån jeg. Vi har det dobbelte av hva du ønsker i lån, og da omtrent dobbelt av din inntekt. Har ikke egenkapital. Har billån. Har du prøvd lokalbank? Anonymkode: 2dc7d...db3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #15 Skrevet 6. mars 2019 Mener husbanken du har for mye egenkapital om du bare har de 200 000 i egenkapital ?Kan ikke se noen annen løsning enn det og husbanken, pluss billigere sted å bo. Kausjonist ville jeg aldri spurt noen om å være... Riski greier. Men kun min mening. Anonymkode: 221e1...96f 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #16 Skrevet 6. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan ikke kausjonisten ha lån på mer enn 300 000? Trodde det var vanlig å ha de 15% som kausjonistlån jeg. Vi har det dobbelte av hva du ønsker i lån, og da omtrent dobbelt av din inntekt. Har ikke egenkapital. Har billån. Har du prøvd lokalbank? Anonymkode: 2dc7d...db3 Det er risikabelt å være kausjonist. Dette prosjektet vakler fra før. Anonymkode: 221e1...96f
MegHer Skrevet 6. mars 2019 #17 Skrevet 6. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ble slutt med x-mannen for litt siden. Han kjøpte meg ut og jeg sitter med 200k på konto, prøver å spare litt hver mnd også. Ett familiemedlem vil være kausjonist på 300k. Altså 500k i egenkap. Leiligheten jeg ser på er 2,2. Jeg har ikke verdens beste betalte jobb. (Helsevesenet). Har ca 20k i lønn etter skatt, med barnebidrag og stønader har jeg 30k. Altså mer en nok for å betjene ett lån. Lånet vil også koste meg mye mindre, en det man betaler for å leie nå. Har prøvd Nordea, SpareBank1 og DnB. Får nei med en gang. Noen som har tips til andre banker? Har ikke billån, men har studielån på nesten 300k. Anonymkode: 1f869...572 Det er helt sikkert studielånet på ca 300k som du har som gjorde utslaget på at du fikk nei. Muligens din økonomiske historikk er en faktor også?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #18 Skrevet 6. mars 2019 Jeg ville prøvd Husbanken. Du oppfyller åpenbart ikke kravene for lån i en vanlig bank siden flere har sagt nei. Ellers kan du jo spørre bankkontakten din hva som er grunnen og hva som skal til for å oppfylle kravene Anonymkode: 708f9...3c5 1
Gjest Raggy Skrevet 6. mars 2019 #19 Skrevet 6. mars 2019 Kan du se på muligheten om kausjonist stiller som medlåntager istedenfor kausjonist? Eller om du fjerner kausjonisten og søker i husbanken uten? Ikke gi deg før du har vridd og vrengt på alle muligheter
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #20 Skrevet 6. mars 2019 Du trenger altså 2.3 mill i lån (totalt med studielånet). Med et serielån betalt ned over 20 år og 3% rente (som er "snilt" beregnet) må du ut med drøye 15.000 i måneden i starten. Da kommer strøm +++ i tillegg. Har du virkelig høyere husleie enn det? Dette er riktignok veldig grovt beregnet. Studielånet løper over mer enn 20 år (?, vet ikke hvor lang tid du har igjen), men du må forvente at gjennomsnittsrenten på alle lånene dine blir høyere enn 3%, særlig etter noen år. Det er ikke veldig rart at bankene ikke vil låne deg så mye som du ønsker. Det er neppe noe annet å gjøre enn å bite tennene sammen og spare opp mer egenkapital. Surt, men vi har vært der, de fleste av oss. Anonymkode: 6ea3f...5d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå