AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #1 Skrevet 6. mars 2019 Har prøvd å bli gravid i 14-15 mnd. To ganger har jeg fått spotting tre dager før ventet ikm, med forsinket mens og svakt positiv test. Den første gangen (oktober) fikk jeg mensen en uke etter vanlig (kjemisk graviditet). Den andre gangen (denne prøveperioden) har jeg ikke fått mens enda, men frykter at den kommer snart siden forløpet hittil har vært det samme som i oktober. Er det noen som har noen teorier om hvorfor det er så vanskelig å bli gravid og hvorfor egget ikke fester seg? Jeg har ca 12 dager lutealfase, eggløsningstestene slår ut månedlig. Er 34 år og min samboer er 45 år, så føler ikke vi har all verden med tid. Jeg har ikke barn fra før, han har en datter på 19. Er litt redd for at det kan være endometriose (ble henvist til gynekolog for å sjekke dette pga bekymring i 2015, men da mente hun at alt så fint ut). Et annet aspekt er at jeg har opplevd veldig mye negativt stress de siste årene, som jeg har lest at kan gå ut over fruktbarheten. De to gangene eggene mine har blitt befruktet har jeg henholdsvis hatt ferie og vært sykemeldt, slik at jeg har vært litt mindre utslitt enn jeg pleier. Prøver å redusere stresset, men det er ikke så lett Har forresten blitt henvist til gynekolog for videre oppfølging angående barnløsheten, men det var lang ventetid så må vente til slutten av april for time. Anonymkode: fd1ca...614
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #2 Skrevet 6. mars 2019 Bestill deg en time privat så slipper du å vente så lenge. Anonymkode: 31dfa...c50
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #3 Skrevet 6. mars 2019 Er det helt utelukket at du kan være gravid? Anonymkode: 2e664...b67 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #4 Skrevet 6. mars 2019 Ville også bestilt en time privat før den tid. Hvordan er stoffskiftet ditt? Det var en av de første tingene de sjekket hos meg. Anonymkode: 8bea1...b0f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #5 Skrevet 6. mars 2019 Takk for svarene deres. Nei, det er ikke helt utelukket at jeg kan være gravid, siden jeg ikke har fått mensen enda og RFSU testen jeg tok i går viste svakt positiv strek. Men jeg spotter nå på femte dag (det kommer litt rødbrun utflod innimellom), så jeg har en veldig dårlig følelse. Var innom legen i går for noe annet, og da tok hun også blodprøve for å sjekke graviditetsstatus, så jeg går og venter på svar derfra. Skal vurdere å ta det privat hvis det viser seg å være kjemisk graviditet denne gangen også. Sjekk av fertilitet ser ikke ut til å være så dyrt å ta privat, men ser at eventuell IVF behandling kan komme på litt under 100 000 kr. Har en del sparepenger, men er også en del usikkerhetsmomenter med framtidig jobb (har midlertidig stilling som går ut i begynnelsen av neste år) og påkrevde kostnader til hus, så jeg tenker det er et litt uheldig tidspunkt å bruke store deler av sparepengene akkurat nå. Men dette må jeg vel bare ta så det kommer... Har aldri fått beskjed om at jeg har lavt stoffskifte, men jeg vet ikke om legen har sjekket det. Når jeg leser om symptomene nå så er det mye som stemmer, blant annet høyt søvnbehov, fryser lett, tiltaksløshet, treghet i tenking, muskelsmerter. Men disse tingene kan vel skyldes andre tilstander også. Jeg skal ihvertfall høre med legen min. Anonymkode: fd1ca...614
Gjest Albbas Skrevet 6. mars 2019 #6 Skrevet 6. mars 2019 Selv om du tar utredning privat kan du henvises videre fra privat til offentlig behandling. Du trenger jo ikke gjøre alt privat selv om du starter der. Du kan for eksempel gå privat frem til den offentlige timen i april, og ta med deg alle papirer og resultater til den offentlige timen.
Gjest Albbas Skrevet 6. mars 2019 #7 Skrevet 6. mars 2019 ... Og har dere sjekket mannen? Han bør bestille seg time hos sin lege for sjekk av sædprøve nuh!
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #8 Skrevet 6. mars 2019 Takk for tips om å ta med resultatene fra privat til offentlig, det var lurt Nei, han har ikke hatt sjekk enda. Han var svært motvillig til å gå til fastlegen sin for dette, men jeg klarte til slutt å få han til å gå. Da viste det seg at fastlegen hans ikke visste hvordan hun skulle rekvirere sædprøve (hun sa bare at min fastlege måtte henvise oss til offentlig sykehus for videre utredning). Da jeg var hos min fastlege i går rekvirerte hun sædprøve for han. Vet ikke hvor lang ventetid det er for å komme til, men håper ikke det er like lang som til gynekolog. Anonymkode: fd1ca...614
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #9 Skrevet 6. mars 2019 Når tester du positivt? Er det langt unna ikm? Hvis dere har råd så kan det absolutt være en ide å ta utredningen privat, for å slippe så mye ventetid. I det offentlige er det ventetid på alt. Har du tatt blodprøver for å bekrefte graviditeten? For at den skal telle så må den være bekreftet, noen leger er svært nøye på det. Anonymkode: 325ff...29e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #10 Skrevet 6. mars 2019 Det kan være mange ulike årsaker. Alt fra dårlig spermkvalitet hos han (mange varianter av det), til kromosonfeil hos en eller begge, til dårlig eggkvalitet hos deg. Mitt beste tips er å ikke spekulere i hva det kan være. For det eneste sikre er at det klarer du aldri å gjette deg frem til. Mitt nest beste tips er å ikke forsøke alt av råd, tips og produkter. For det eneste sikre er at om man kan bli gravid naturlig, så blir man gravid naturlig. Det finnes ikke et eneste råd eller tips som vil få dette til å fungere for dere om det er profesjonell hjelp som skal til. Støtter også det å gå privat, da har dere kanskje et svar i løpet av kort tid i stedet for å bruke måneder på hit og dit i det offentlige. Så kan dere heller velge prøverør offentlig om privat blir for dyrt. For oss tok det to år fra første henvendelse til fastlege, før vi var i gang med prøverør. Anonymkode: f23df...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #11 Skrevet 6. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Når tester du positivt? Er det langt unna ikm? Hvis dere har råd så kan det absolutt være en ide å ta utredningen privat, for å slippe så mye ventetid. I det offentlige er det ventetid på alt. Har du tatt blodprøver for å bekrefte graviditeten? For at den skal telle så må den være bekreftet, noen leger er svært nøye på det. Anonymkode: 325ff...29e Jeg testet positivt på RFSU i går, det var en dag over ikm. Tok også blodprøve hos fastlegen i går, så jeg venter på svar fra den. Anonymkode: fd1ca...614
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #12 Skrevet 6. mars 2019 Vi valgte også å gå rett privat siden alderen ikke er på vår side...og får å få fortgang i prosessen. ja, det koster mye penger,men jeg tenker at det forhåpentligvis er verdt det. Vi lever heller litt sparsommelig som å bruke bilen minst mulig, droppe take-away/restauranter , ingen dyr sommerferie osv i denne perioden av livet vårt. Lykke til uansett hvordan dere velger å gjøre det😊 Anonymkode: 98b9b...e54
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #13 Skrevet 6. mars 2019 Takk for svar dere, det hjelper mye i denne situasjonen å ha noen å lufte tankene med. Etter positiv test i oktober (som viste seg å være kjemisk graviditet) så håpet vi at det ville ordne seg naturlig, men etter mye venting og skuffelser så begynner jeg å få følelsen av at noe ikke er som det skal. Får bare håpe at det ordner seg når vi får profesjonell hjelp. Tror jeg har bestemt meg for at vi tar fertilitetssjekken privat ihvertfall, så får vi ta det derfra. Vi lever allerede sparsommelig, så tror ikke vi klarer å redusere forbruket så mye mer. Må eventuelt sjekke om vi kan få lån til de nødvendige oppgraderinger av huset vårt, slik at jeg vet at jeg kan bruke av sparepengene til eventuell privat behandling. Om det bare hadde ordnet seg så tror jeg absolutt at det ville være verdt det å ta kostnaden privat. Det har vært en sorg at vi ikke har blitt gravid enda, har alltid hatt lyst på barn og nå lå endelig livssituasjonen skikkelig til rette for det. Ser på andre som tilsynelatende blir gravid nesten med en gang (kjenner flere som har født og blitt gravid på nytt i den perioden vi har prøvd), og med tanke på at det også haster pga. alder så har det ikke vært lett å være i denne situasjonen. Synes det blir veldig lenge om vi må vente i 2 år til. Nå leste jeg også at vi vil havne bak par uten barn i den offentlige prioriteringskøen, siden han allerede har en voksen datter. Anonymkode: fd1ca...614
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #14 Skrevet 6. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere, det hjelper mye i denne situasjonen å ha noen å lufte tankene med. Etter positiv test i oktober (som viste seg å være kjemisk graviditet) så håpet vi at det ville ordne seg naturlig, men etter mye venting og skuffelser så begynner jeg å få følelsen av at noe ikke er som det skal. Får bare håpe at det ordner seg når vi får profesjonell hjelp. Tror jeg har bestemt meg for at vi tar fertilitetssjekken privat ihvertfall, så får vi ta det derfra. Vi lever allerede sparsommelig, så tror ikke vi klarer å redusere forbruket så mye mer. Må eventuelt sjekke om vi kan få lån til de nødvendige oppgraderinger av huset vårt, slik at jeg vet at jeg kan bruke av sparepengene til eventuell privat behandling. Om det bare hadde ordnet seg så tror jeg absolutt at det ville være verdt det å ta kostnaden privat. Det har vært en sorg at vi ikke har blitt gravid enda, har alltid hatt lyst på barn og nå lå endelig livssituasjonen skikkelig til rette for det. Ser på andre som tilsynelatende blir gravid nesten med en gang (kjenner flere som har født og blitt gravid på nytt i den perioden vi har prøvd), og med tanke på at det også haster pga. alder så har det ikke vært lett å være i denne situasjonen. Synes det blir veldig lenge om vi må vente i 2 år til. Nå leste jeg også at vi vil havne bak par uten barn i den offentlige prioriteringskøen, siden han allerede har en voksen datter. Anonymkode: fd1ca...614 Jeg kjenner veldig til det at alle rundt blir gravide en etter en, mens vi bare mister... så leit at dere havner bak i køen da!! Anonymkode: 98b9b...e54
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #15 Skrevet 6. mars 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner veldig til det at alle rundt blir gravide en etter en, mens vi bare mister... så leit at dere havner bak i køen da!! Anonymkode: 98b9b...e54 Ja, det er ikke lett :( Hvor langt har dere kommet i prosessen med å få hjelp? Lykke til til dere også =) Anonymkode: fd1ca...614
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #16 Skrevet 6. mars 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er ikke lett Hvor langt har dere kommet i prosessen med å få hjelp? Lykke til til dere også 😃 Anonymkode: fd1ca...614 Er i gang med sprøyter nå. Første forsøk🤞🤞 Anonymkode: 98b9b...e54
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2019 #17 Skrevet 6. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg testet positivt på RFSU i går, det var en dag over ikm. Tok også blodprøve hos fastlegen i går, så jeg venter på svar fra den. Anonymkode: fd1ca...614 Det er bra at du har vært hos legen så det blir dokumentert. Anonymkode: 325ff...29e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå