Gå til innhold

Har du erfaring med johannesurt mot mild depresjon ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at johannesurt kan interagere med andre medisiner så går man feks på p piller eller blodfortynnende så må man rådføre seg med lege. 

Men at johannesurt er svært effektivt og bivirkningsfritt ved lette depresjoner/ nedstemthet som feks i pms eller overgangsalder  er faktisk godt dokumentert i dag. 

I Tyskland bl.a velger leger johannesurt som førstevalg ved lett depresjon (så fremt man ikke bruker hjertemedisin da) fremfor antidepressiva.

Anonymkode: 95f05...113

1. Ja, men det gjelder langt flere medisiner enn de du nevner.

2. Er det noe annet jeg skriver da? Medisiner som SSRI fungerer uansett like bra, har færre interaksjoner og er billigere

3. I Norge er det noe andre retningslinjer. Men utgangspunktet mitt er at depresjon bør behandles av lege og ikke selvmedisineres med Johannesurt, selv om den har effekt. Hvis du f.eks har en skjult bipolar lidelse kan du lett gå over i mani hvis du kun bruker antidepressiv. Diagnose først, så behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 6.3.2019 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Har ingen tro på naturmedisin.

Anonymkode: 7d96a...c94

Vet du hvorfor det lukter nellik hos tannlegen? 
"Eugenol - Eugenol is also referred to as "Clove Oil" because it's an active element in cloves, and sometimes used in perfume. But your dentist has a very different use for it - it's an excellent local antiseptic and analgesice, making it ideal for zinc-oxide eugenol paste that's used for temporary fillings and the like. 
https://www.huffpost.com/entry/what-is-that-dental-offic_n_707865

Anonymkode: cfeef...e77

Sitatet er forkortet i henhold til reglene om opphavsrett. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, isw said:

1. Ja, men det gjelder langt flere medisiner enn de du nevner.

2. Er det noe annet jeg skriver da? Medisiner som SSRI fungerer uansett like bra, har færre interaksjoner og er billigere

3. I Norge er det noe andre retningslinjer. Men utgangspunktet mitt er at depresjon bør behandles av lege og ikke selvmedisineres med Johannesurt, selv om den har effekt. Hvis du f.eks har en skjult bipolar lidelse kan du lett gå over i mani hvis du kun bruker antidepressiv. Diagnose først, så behandling. 

Ikke meg du svarer. Men jeg vil ikke ha den dritten deres, og heldigvis kan hver enkelt velge selv hva de vil putte i kroppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, dra til legen og få deg noe ordentlig snabelstoff. Eventuelt ta kontakt med din lokale dealer.

Anonymkode: 50df5...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.3.2019 den 1.53, AnonymBruker skrev:

Tar du te eller piller? 

Anonymkode: 8df97...039

Jeg tar piller:)

Anonymkode: 62730...a81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2019 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Neitakk . 

Beklager, jeg glemte å presisere at dersom du ønsker å bli frisk bør du oppsøke profesjonell hjelp fra lege og/eller psykiater. Dersom du vil forbli deprimert må du for all del prøve johannesurt eller lignende kjerringråd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, venus24 skrev:

Beklager, jeg glemte å presisere at dersom du ønsker å bli frisk bør du oppsøke profesjonell hjelp fra lege og/eller psykiater. Dersom du vil forbli deprimert må du for all del prøve johannesurt eller lignende kjerringråd.

Leste du utdraget fra rolv.no? 

Dine anbefalinger medfører ofte hauger av bivirkninger som feks «...FARE FOR ØKT SELVMORDSFARE, FARE FOR ØKT SELVSKADING»

så nei takk igjen du kos deg med den dritten for deg selv ! Jeg vil bli frisk , ikke sløve ned symptomene mine !!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, venus24 said:

Takk, har en venninne, eller hadde rettere sagt, som døde etter langvarig misbruk av piller hun fikk av legen. Hun hadde hele tiden et håp om at de skulle klare å finne ut hvilket stoff hun manglet i hjernen, men uansett hvor mye piller hun fikk så fant de det ikke ut og  hun døde mens hun fortsatt hadde angst.

Sitronmelisse hjelper mot både angst og depresjon, til de som er interessert. Men det må være mer enn en kopp te. Trekk en liter sterk te og sett i kjøleskapet og drikk gjennom dagen, eller få tak i tinktur (uten alkohol), eller kapsler. En del urter bør unngås ved svangerskap og ved noen helsetilstander osv, så det bør man sjekke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Dere som har god erfaring med Johannesurt, hvilket merke bruker dere?

Jeg har erfaring med Johannesurt fra før som jeg kjøpte på apoteket, men det finnes ikke lenger. Nå vil jeg gjerne ta en ny runde, men er veldig usikker hva som er bra angående kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd det, for mange år siden. Synes ikke det hjalp mot nedstemthet (mulig jeg ikke var deprimert, men bare lei meg og sliten), og jeg ble ekstremt solømfintlig, ble veldig rød og klødde bare jeg fikk lys på meg føltes det som.

Anonymkode: 1361e...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...