Gå til innhold

Ved mobbing på barneskolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 7 år. Hun kommer hjem og forteller at en gutt i klassen har vært ufin, laget loser tegnet i pannen. Han har tidligere kalt hun ekkel og holdt henne utenfor lek. 

Jeg sa i fra til læreren som snakket med gutten og det bedret seg. Nå har det begynt på litt igjen. 

Han har sagt at han ikke vil komme i bursdagen hennes. ( vi skal feire med en annen gutt også) Er redd han drar med deg flere. Tenker det er på tide å snakke med mor. 

Bør jeg gå via lærer og be om at hun snakker på nytt med gutten? ( jeg vet ikke om foreldrene hans vet det engang for forrige gang han hakket på henne)

Har sett han plage andre barn også når jeg har vært i garderoben. ( har gjort personalet på SFO oppmerksom) 

Eller skal jeg be lærer om et møte med foreldre eller kan jeg gå rett til mor og ta dette opp?  ( og være ydmyk og si at jeg vet ikke om hva som er sant og ikke, men ser at min dater gruer seg til skolen, da han også drar med seg flere.) 

Så ville dere gått via lærer, krevd møte etter ordnet opp selv? Andre tips? 

Anonymkode: aae76...f0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjer det på skolen er det vel rett å gå til lærerene, skjer det utenom skolen er moren rett vell? Jeg er ingen mor, men jeg ble mobbet på barneskolen selv. Ble nødt til å gå til foreldrene fordi lærerene funket ikke.

Anonymkode: 27377...fc6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjer det på skolen er det vel rett å gå til lærerene, skjer det utenom skolen er moren rett vell? Jeg er ingen mor, men jeg ble mobbet på barneskolen selv. Ble nødt til å gå til foreldrene fordi lærerene funket ikke.

Anonymkode: 27377...fc6

Er i skoletiden ja, de har ingen kontakt ellers. 

Leit å høre at det ikke funket for deg, bedret det selv når foreldrene dine sa i fra? 

Anonymkode: aae76...f0c

Gjest Bilbao7
Skrevet

Foreldre går som regel i forsvar for barna sine. Det kan forverre situasjonen.

Ville diskutert det med lærer og gått for et fellesmøte med lærer tilstede. La læreren be om møte og lede det.

Skrevet

Jeg ville tatt det med lærer, vet ikke helt om det har noen hensikt og ha et fellesmøte med hans mor. Virker jo ut i fra det du skriver at dette er et barn som har en tendens til å være litt uregjerlig så da regner jeg med at mor og skole allerede har en del møter angående hans atferd.

Ville ikke vært så redd for at han drar med seg noen angående bursdagen, når de er så små så er det jo vi foreldre som styrer og normen er vel for de fleste at så langt det går og passer så gjør man hva man kan for å delta i klassebursdager.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her finner du gode råd! Husk at skolen er pliktig til å ta tak i dette og ikke la de få avfeie dette!

Anonymkode: d43bb...e9f

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg ville tatt det med rektor siden en prat fra lærerens side ikke var nok. Her er rektor veldig opptatt av mobbing, og sier hvert år ved det første foreldremøte at han gjerne vil bli orientert med en gang, for å ta tak i problemet. 

Endret av Nerine_
AnonymBruker
Skrevet

Ta det skriftlig med lærer, og bruk ordet mobbing. Da slår paragraf 9a inn, noe som gjør at skolen er pliktig til å lage handlingsplan og kalle inn til møter. 

Anonymkode: b76d9...c4e

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Ja, gå til lærer og rektor. 

Ikke gi deg før du ser resultater.

Skrevet

Send mail til lærer, og sett rektor på kopi. 

Den nye mobbeloven setter som krav at det skal lages en aktivitetsplan med tiltak ifht mobbingen. 

Her opplevde vi at en ansatt mobbet barna (!) på SFO, alle snakket om det, men ingen gjorde noe. Vi leverte inn skriftlig klage til rektor (etter oppfordring fra rektor selv), og da ble hjulene satt i gang. Situasjonen har bedret seg betraktelig for vårt barn, men den voksne fortsetter i samme spor ifht andre barn. Så det viktigste er at dere gjør noe! Helst skriftlig også, da dere kan dokumtentere at dere har klaget, i tilfelle lærer/skole ikke jobber tilstrekkelig for at barnet ditt skal slippe mobbing på skolen. 

AnonymBruker
Skrevet
På Wednesday, March 06, 2019 den 7.04, Vera skrev:

Send mail til lærer, og sett rektor på kopi. 

Den nye mobbeloven setter som krav at det skal lages en aktivitetsplan med tiltak ifht mobbingen. 

Her opplevde vi at en ansatt mobbet barna (!) på SFO, alle snakket om det, men ingen gjorde noe. Vi leverte inn skriftlig klage til rektor (etter oppfordring fra rektor selv), og da ble hjulene satt i gang. Situasjonen har bedret seg betraktelig for vårt barn, men den voksne fortsetter i samme spor ifht andre barn. Så det viktigste er at dere gjør noe! Helst skriftlig også, da dere kan dokumtentere at dere har klaget, i tilfelle lærer/skole ikke jobber tilstrekkelig for at barnet ditt skal slippe mobbing på skolen. 

Dersom rektor faktisk var klar over disse problemene. Hvorfor var dere egentlig nødt til å klage skriftlig til rektor da? :P 

Anonymkode: 9f056...f17

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom rektor faktisk var klar over disse problemene. Hvorfor var dere egentlig nødt til å klage skriftlig til rektor da? :P 

Alt skal dokumenteres.

Anonymkode: 6f8b3...5d0

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi en skriftlig klage kan dokumenteres. Når man sendes en skriftlig klage, blir klagen «formalisert», og skolen blir pliktige til å gjennomføre tiltak. Dersom skolen ikke overholder sin aktivitetsplikt, kan man gå videre til neste instans og vise til skriftlig klage mot skolen - som ikke har overholdt sin aktivitetsplikt. Man får en sterkere sak rett og slett 😉 Og, dersom tiltakene ikke har hjulpet frem kan man også gå videre til neste instans - og fremvise aktivitetsplan og tiltak som er satt i gang, men som ikke fungerer. 

En skriftlig klage veier tyngre enn snakk rett og slett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde noe av samme problemet med ene datteren vår men her var det tull blandt jentene.  Jeg forsøkte å si ifra til frøken uten at dette hjalp.  Men til slutt ble jeg så sint at jeg sendte en illsint mail til rektor.  Å etter det ble det gjort ting og merket forandringer og bedring fort

Anonymkode: bb402...926

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...