Gå til innhold

Ordning for meg som ikke kan jobbe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er en ting jeg lurer på. jeg har en svært sjelden sykdom som har begynt å plage meg mer og mer i hverdagen. jeg er nå uten jobb fordi jeg mistet den, og er foreløpig på dagpenger hos NAV. jeg ønsker å søke nye jobber, men er redd jeg ikke kommer til å klare å jobbe ordentlig, og det er vel neppe noen som vil ansette meg dersom jeg er syk. finnes det noen slags ordning for meg? ønsker å jobbe da dagpenger ikke strekker helt til med alle utgiftene mine, men om jeg faktisk klarer det er et annet spørsmål. Lest litt om å bli uføre, men er liksom ikke særlig giret på å bli det da jeg kun er 21 år gammel.... 

Anonymkode: 3201a...b30

AnonymBruker
Skrevet

AAP.

Anonymkode: b0773...d47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AAP.

Hva vil det hjelpe for, man får jo kun aap i få år med forutsetning om at man er i behandling. 

Ts: hva med 50% ufør, så jobber du det resterende?

Anonymkode: 98f0e...a40

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det hjelpe for, man får jo kun aap i få år med forutsetning om at man er i behandling. 

Man blir jo ikke ufør uten å ha vert gjennom AAP... :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo uansett ikke sånn at du kan velge og vrake i ordninger og plukke den du har lyst på. Ta kontakt med NAV og få hjelp til å komme inn under en ordning som kan fungere for deg med din sykdom.

Anonymkode: ed53a...cd8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble 100% uføretrygdet i 2010. Har helsefaglig utdanning, og trodde jeg kunne være en ressurs for samfunnet til tross for nedsatt arbeidsevne. Gikk derfor til NAV og spurte om de kunne hjelpe meg, f eks med en videreutdanning, en tilpasset jobb eller lignende. Fikk til svar, at med min utdannelse, burde jeg klare å skaffe meg jobb selv. De tok seg kun av de som ikke hadde utdannelse, jobberfaring osv. Om det er slik i dag, vet jeg ikke. Men jeg husker hvor utrolig sjokkert og skuffet jeg ble. Jeg ser jevnlig etter jobber som kunne være greie for meg, men hvor mange utlysninger har følgende jobb beskrivelse : mulighet for fleksibel arbeidstid, kan gjøres hjemmefra, arbeidstid 2 - 3 dager i uken, 3 - 4 timer hver dag ? Har ikke funnet noen enda.... 

Så nå har jeg falt ned på at jeg får være frivillig og mystery shopper. Begge deler fleksibelt, men gir begrenset med kolleger og samhørighet i jobben. Det siste savner jeg veldig.

Håper det ordner seg for deg TS. Det er trist og vondt å ønske å kunne bidra, og så møte stengte dører fordi en ikke fungerer A4.

Anonymkode: 29a73...9ee

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man blir jo ikke ufør uten å ha vert gjennom AAP... :)

Joda, det kan man. Man må avklares, men må ikke over på aap. 

Anonymkode: 66757...34c

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble 100% uføretrygdet i 2010. Har helsefaglig utdanning, og trodde jeg kunne være en ressurs for samfunnet til tross for nedsatt arbeidsevne. Gikk derfor til NAV og spurte om de kunne hjelpe meg, f eks med en videreutdanning, en tilpasset jobb eller lignende. Fikk til svar, at med min utdannelse, burde jeg klare å skaffe meg jobb selv. De tok seg kun av de som ikke hadde utdannelse, jobberfaring osv. Om det er slik i dag, vet jeg ikke. Men jeg husker hvor utrolig sjokkert og skuffet jeg ble. Jeg ser jevnlig etter jobber som kunne være greie for meg, men hvor mange utlysninger har følgende jobb beskrivelse : mulighet for fleksibel arbeidstid, kan gjøres hjemmefra, arbeidstid 2 - 3 dager i uken, 3 - 4 timer hver dag ? Har ikke funnet noen enda.... 

Så nå har jeg falt ned på at jeg får være frivillig og mystery shopper. Begge deler fleksibelt, men gir begrenset med kolleger og samhørighet i jobben. Det siste savner jeg veldig.

Håper det ordner seg for deg TS. Det er trist og vondt å ønske å kunne bidra, og så møte stengte dører fordi en ikke fungerer A4.

100% ufør = avklart og «ute av nav». Da må du klare deg selv ja. Helt korrekt. Ressursene må selvsagt brukes der hvor man ikke er avklart. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

100% ufør = avklart og «ute av nav». Da må du klare deg selv ja. Helt korrekt. Ressursene må selvsagt brukes der hvor man ikke er avklart. :)

Så med en gang du er erklært 100% ufør, så er du ekskludert fra hjelp ? Jeg trodde myndighetene ønsket at uføretrygdete skulle bruke restarbeidsevnen sin ? Men om det vanlige arbeidsmarkedet ikke kan tilby den type tilpasning som jeg, og sikkert mange med meg, trenger, hvor skal vi da henvende oss ? Om det du skriver er riktig, blir det dobbeltmoral fra myndighetene : de vil at uføre skal jobbe ved siden av og bidra  samfunnet, men samfunnet skal ikke bruke en av de største sosiale ressursene vi har til å hjelpe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

AAP er jo nettopp arbeidsavklaringspenger, man får det i en periode hvor man blir avklart i forhold til arbeid. Forutsetningen er at man er i arbeidsrettede tiltak, enten det er utredning, behandling eller avklaring i forhold til evt. restarbeidsevne. 

Anonymkode: 9904f...925

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så med en gang du er erklært 100% ufør, så er du ekskludert fra hjelp ? Jeg trodde myndighetene ønsket at uføretrygdete skulle bruke restarbeidsevnen sin ? Men om det vanlige arbeidsmarkedet ikke kan tilby den type tilpasning som jeg, og sikkert mange med meg, trenger, hvor skal vi da henvende oss ? Om det du skriver er riktig, blir det dobbeltmoral fra myndighetene : de vil at uføre skal jobbe ved siden av og bidra  samfunnet, men samfunnet skal ikke bruke en av de største sosiale ressursene vi har til å hjelpe.

Det er mye enklere å kombinere arbeid og uføretrygd enn tidligere, men det stemmer at den som er ufør ikke kommer på toppen av prioriteringslista mtp tiltak etc. Personer uten fast inntekt med prioriteres, spesielt om du er ung, har helseproblemer eller kommer langt bortefra. 

Anonymkode: e6ca2...c91

Skrevet

Tråden er ryddet for annonsering og verving.

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...