Gå til innhold

Var på apoteket idag og skulle hente resept og da var reseptarfarmasøyten en bekjent ....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo.

Jeg var på apoteket idag og skulle hente resept på en medisin. Da står selvfølgelig en bekjent av meg bak skranken... Nå er jeg redd for at en bekjent av meg vet hvilke medisiner jeg går på.

Jeg tok med papirresept, denne går bra å dele, men kunne personen se alle reseptene mine? Det ble ikke spurt om ID?

Av personlige grunner har jeg ikke lyst til å dele hvilke medisiner jeg går på og ikke.

Anonymkode: 59dba...fef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan hun/han se. Men bryr seg garantert ikke. 

Anonymkode: b4a09...acc

• Liker 13
Skrevet

Tviler på at denne personen bryr seg om hva du bruker av medisiner og ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

H*n har nok allerede tatt ringerunden, så det er lite du får gjort med det.

Anonymkode: 03fc9...3d0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å få vite fra en farmasøyt. Leste at dersom man kommer med papirresept kan en ikke se det? Ble ikke spurt om personnr engang?

Skrevet

De har vel uansett taushetsplikt? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har et søsken som er farmasøyt og joda de kan se alt av resepter. Men de har taushetsplikt, og ingen er vel så dumme å risikerer noe de har utdannet seg til for litt sladder. 

Anonymkode: 1984a...c50

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg jobber på apotek og er apotektekniker. Om du har hentet ut medisinene dine før der så kommer det opp hvilken medisin du hentet ut sist (enten på papir eller e-resept). For at farmasøyten skal gå inn på dine  e-resepter etter at fødselsdatoen din fra papir resepten er skrevet inn, så er det bare ett tastetrykk unna for å se hva som ligge inne av e-resepter på deg, men tviler på at farmasøyten bryr seg om det til å gjøre det. Vi som jobber på apotek har også taushetsplik så ingenting blir sagt videre :) 

Anonymkode: bb0fb...37f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg jobber på apotek og er apotektekniker. Om du har hentet ut medisinene dine før der så kommer det opp hvilken medisin du hentet ut sist (enten på papir eller e-resept). For at farmasøyten skal gå inn på dine  e-resepter etter at fødselsdatoen din fra papir resepten er skrevet inn, så er det bare ett tastetrykk unna for å se hva som ligge inne av e-resepter på deg, men tviler på at farmasøyten bryr seg om det til å gjøre det. Vi som jobber på apotek har også taushetsplik så ingenting blir sagt videre :) 

Skjønner. Men hva hva hvis jeg ikke har hentet medisinene mine på det akutelle stedet, men samme kjede? Vil de komme opp da som "sist hentet"?

Gjest BearMama
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Men hva hva hvis jeg ikke har hentet medisinene mine på det akutelle stedet, men samme kjede? Vil de komme opp da som "sist hentet"?

Ja. Når jeg henter ut resepter så kan de se hvor og hva jeg hentet ut sist fra et annet apotek.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt det samme, men jeg har jobbet på psykiatrisk avdeling. Det hendte innimellom at det kom pasienter jeg kjente eller visste hvem var. Hadde jeg taushetsplikt? Ja. Men var det denne som hindret meg fra å sladre? Nei. For det er helt vanlig både å ha resepter, oppleve sykdom eller ellers trenge hjelp. Det er da ingenting overraskende eller sensasjonelt med det? 

Det er iallfall ikke noe jeg bruker fritid på å tenke på... 

Anonymkode: a317b...fb0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker å få vite fra en farmasøyt. Leste at dersom man kommer med papirresept kan en ikke se det? Ble ikke spurt om perso

nnr engang?

Jeg ville ikke likt at en bekjent var farmasøyten på apoteket. Stoler slett ikke på hva folk sier videre og ikke. Ikke det at helseopplysningene mine er så spennende, men vil de skal forbli private. 

Det var en tråd her om en kassadame som trakk konklusjonen at hun burde melde et par til bv fordi de kjøpte en sixpack øl (på deling. Kanskje skulle den deles med flere voksne i husstanden også for alt vi vet) nesten hver dag. Det sier jo sitt...  

Dessuten har jeg fått vite ting om bekjente av helsepersonell med såkalt taushetsplikt selv... 

Anonymkode: 20aea...d44

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det siste resept? http://www.apotek.no/Files/Filer_2013/Lukkede sider/Inhalasjonsveiledning/Tjenestemanual/Tjenestemanual.pdf

AnonymBruker
Skrevet

Altså er det de aktive reseptene som vises eller det de siste reseptene som vises uavhengig av om de er utekspidert elller ikke?

AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2019 den 22.48, AnonymBruker skrev:

Nei det vil ikke komme opp da, selv om det er samme kjede :) 

AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2019 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Ønsker å få vite fra en farmasøyt. Leste at dersom man kommer med papirresept kan en ikke se det? Ble ikke spurt om personnr engang?

Personnummeret ditt står på resepten. Ingen personnummer, ingen gyldig resept. 

Anonymkode: dc25e...f91

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 5.3.2019 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Hallo.

Jeg var på apoteket idag og skulle hente resept på en medisin. Da står selvfølgelig en bekjent av meg bak skranken... Nå er jeg redd for at en bekjent av meg vet hvilke medisiner jeg går på.

Jeg tok med papirresept, denne går bra å dele, men kunne personen se alle reseptene mine? Det ble ikke spurt om ID?

Av personlige grunner har jeg ikke lyst til å dele hvilke medisiner jeg går på og ikke.

Slapp av. Farmasøyter har taushetsplikt og bryr seg i tillegg nada om hva du og alle andre kjøper på apoteket.

Er du så sensitiv for hvem som vet hva av hvilke medisiner du bruker så får du bestille medisinen på nettet og få den levert i posten..

Dette er hysterii.

Anonymkode: fd34b...9ce

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slapp av. Farmasøyter har taushetsplikt og bryr seg i tillegg nada om hva du og alle andre kjøper på apoteket.

Er du så sensitiv for hvem som vet hva av hvilke medisiner du bruker så får du bestille medisinen på nettet og få den levert i posten..

Dette er hysterii.

Og du kan logge deg inn på helsenorge.no og se på loggen hvem som har sett på dine elektroniske resepter, om du har "angst" for at noen urettmessig har kikket på dine elektroniske resepter. 

• Liker 3
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Du kan logge deg inn på helsenorge for å sjekke ja. 

Skjønner godt at dette er ubehagelig. Det kan være flere grunner til det som ikke vi vet om. 

Gjest padawan
Skrevet
På 5.3.2019 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du egentlig ha papirresept i 2019? Elektronisk resept ble innført i Norge for flere år siden

E-resept er innført i hele Norge. Du får e-resept i stedet for papirresept uansett hvor du bor i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...