Gå til innhold

Husmaling, spørsmål om fargevalg

Emmelise

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt hus *squeak*

Så kom jeg til å tenke på en sak angående huset. Jeg ser en del på hva de forskjellige har (butinox, jotun osv)  og jeg liker dessverre ikke fargene jeg ser. De er litt kjedelige syntes jeg. Nå skal riktignok ikke huset males før om et par år når vi har tid og penger til det, men tenkte jeg alikevel skulle spørre.

Kan husmaling blandes fra hvilken som helst farge de har på fargekartet eller er det kun de 15-ish fargene de har promoterer?

Jeg liker veldig godt denne (se spoiler) men alt jeg finner blant norske leverandører er "dempet sort" som jeg ikke syntes var helt den store greia.

Spoiler

aHR0cCUzQSUyRiUyRnd3dy5nYXJkZW5pc3RhLmNv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er redd for kjedelige farger og velger da en variant av grå, som teknisk sett ikke en gang er en farge? 🤪

Det er veldig lett å bestemme en farge. Har du en Windows PC kan du åpne Paint, dobbeltklikke på fargene, og så får du opp en RGB-matrise. Denne vil gi deg en kode bestående av tre tallverdier på en hvilken som helst farge. Malingsbutikken kan bruke denne koden, eller en hvilken som helst annen kode fra RGB, CYMK, eller malingsfabrikkenes fargeutvalg.

Lykke til! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den fargen var fin jeg. Man kan veldige farge selv og de blander den for deg i malingbutikken i en slags trommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, catman skrev:

Du er redd for kjedelige farger og velger da en variant av grå, som teknisk sett ikke en gang er en farge? 🤪

Det er veldig lett å bestemme en farge. Har du en Windows PC kan du åpne Paint, dobbeltklikke på fargene, og så får du opp en RGB-matrise. Denne vil gi deg en kode bestående av tre tallverdier på en hvilken som helst farge. Malingsbutikken kan bruke denne koden, eller en hvilken som helst annen kode fra RGB, CYMK, eller malingsfabrikkenes fargeutvalg.

Lykke til! :)

Nææhei, det huset er svart så! *geipe teit* :fnise:
Ja jeg vet, det har noe med at i samme gate er husene klin like hverandre og det er kun mitt som isåfall vil være så bekmørkt.

Men da vet jeg det ihvertfall. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er jo smak og behag, bare å gjøre det du vil. Men jeg er nå en av de som ikke kan skjønne hvorfor folk holder seg til skalaen hvit-grå-svart. Jeg synes det er livløst, trist, kjedelig. Og, ja, vi har malt huset vårt gult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...