Gå til innhold

Samletråd for tolking av eggløsningstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skjønt dette med eggløsningstester helt så vil gjerne at noen tar seg tid til å forklare eller finner en fin link med god info. Har søkt, men får ikke ut noe av det jeg faktisk lurer på.

Er det for å teste at man faktisk har eggløsning? Hva måler den egentlig? Jeg har fått med meg at man har mye av et hormon før eggløsningen og så synker dette etter eggløsningen har skjedd og et annet hormon øker frem til menstruasjon. Er det akkurat denne skiftningen man ønsker å finne? Altså når test-streken er like sterk (eller sterkere) enn kontroll-streken så er det skiftning og eggløsning skjer? Eller har den funnet sted allerede? 

Får man en positiv eggløsningstest så vet man at akkurat den dagen hadde du eggløsning? Er det en garanti for dette?

Jeg har 28 dagers syklus og rundt 16 dager etter første dag i siste mens sier appen min at jeg har eggløsning. Jeg har slim og smerter i enten høyre eller venstre eggstokk rundt den tiden så har tatt dette for god fiks. Kan det likevel hende at jeg ikke har eggløsning? Hører mange ikke har det. Er positiv eggløsningstest en garanti for at man har eggløsning eller er det mer for å finne den "skiftningen" av hormoner jeg nevnte lengre oppe. Beklager om jeg er helt på bærtur.

Hvor mange trenger man å kjøpe om man vil finne ut av dette? Jeg har veldig stabil syklus på 28 dager om det har noe å si.

Når skal man teste og hvor ofte frem til man får positiv? 

Puh! Beklager for det lasset med spørsmål altså, men dette er helt nytt for meg. 

Anonymkode: 498a7...a5d

Det er veldig populært med eggløsningstester om dagen, men det er på ingen måte nødvendig å bruke dem for vanlige folk med regelmessige sykluser som deg. Det at du er regelmessig, har endringer i slim og litt smerter i eggstokkene rundt eggløsningstiden er tydelige indikasjoner på at alt er som det skal og at du vil bli gravid om du har sex f.eks fra dag 11-15 i din syklus. Jeg tror ikke appen din er rett. Da en vanligvis har 14 dager fra eggløsning til mens. Altså er det sannsynlig at du har eggløsning litt tidligere enn dag 16. 

Ellers er ikke en positiv eggløsningtest en sikker indikasjon på eggløsning bare en sterk indikasjon. Eggløsningstesten måler LH hormonkonsentrasjon. En har LH i kroppen hele syklusen men den skyter i været før eggløsning og slår ut på test ved et visst nivå som er en topp som kommer 12-36 timer før reell eggløsning. En bør likevel ha sex ved positiv test, fordi målet er å få spermen på plass nederst i egglederen før eggløsning, fordi det gir størst sjanse for graviditet. Etter eggløsning produserer en progesteron hovedsaklig resten av syklusen (luthealfase), som skal holde tilbake et egg dersom det befruktes og ikke støttes ut som de døde eggene som ikke ble befruktet blir med en menstruasjon. Når det gjelder når du skal teste står det i pakningsvedlegget på de ulike syklusene. På 28 dagers syklus trenger en ikke begynne teste før dag 11, der 13 er en svært aktuell dag for positiv test.

Mange bruker eggløsningstester fordi de har uregelmessig syklus i motsetning til deg, eller bare fordi de vil være sikker på at de timer det perfekt. Andre trenger det, f.eks i forhold til kunstig befruktning/fertilitetsproblemer. 

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å bare ha sex litt tidligere i syklus en der du har trodd eggløsning lå, fordi det virker litt sent ut i fra sykluslengden din. Eller om du vil: kjøp deg en pakke med billige strimler som ikke koster så mye, å prøv deg frem. Ville testet på kvelden om du prøver deg på tester. 

Anonymkode: bc053...6a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, Silfen skrev:

Nei.

Nesten positiv da? Jeg syns den ser rimelig positiv ut jeg da😋 Hvordan skal den egentlig se ut og hvor lenge bør jeg vente med å teste på nytt?🙂

Anonymkode: 40e54...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like sterk eller sterkere. Nesten ja, men ikke positiv. Dersom du har vanskeligheter med å se forskjell på positive og negative tester så foreslår jeg å bruke digital test for å dobbeltsjekke når du tror den er positiv. En pakke med slike varer en stund da, fremfor å bruke de til å teste hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 30.7.2017 den 0.03, Silfen skrev:

Like sterk eller sterkere. Nesten ja, men ikke positiv. Dersom du har vanskeligheter med å se forskjell på positive og negative tester så foreslår jeg å bruke digital test for å dobbeltsjekke når du tror den er positiv. En pakke med slike varer en stund da, fremfor å bruke de til å teste hver dag.

Okei. Tok en ny eggløsningstest igjen i går, men da var den blitt svakere... Kanskje det var maks strek for meg? Har skjedd flere ganger...

Anonymkode: 40e54...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er umulig å vite sikkert, men noen har svært korte topper og med mindre du tester hver time vil du kanskje aldri finne peaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt rett før midnatt. CD 30 etter en kur med Primolut i forsøk på å trigge til mer normal syklus etter 39 og 84 dagers sykluser siden pilleslutt i januar. Temper, men har ikke fått tempøkning enda. 

Tok testen pga veeeldig vannete utflod, og litt slim som ikke trakk ned i papiret. Tidligere kun hatt kremete utflod. Mormunnen kjennes åpen, kunne sikkert fått litt av fingertuppen inn.

20170801_002645.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, lillevenn17 skrev:

Tatt rett før midnatt. CD 30 etter en kur med Primolut i forsøk på å trigge til mer normal syklus etter 39 og 84 dagers sykluser siden pilleslutt i januar. Temper, men har ikke fått tempøkning enda. 

Tok testen pga veeeldig vannete utflod, og litt slim som ikke trakk ned i papiret. Tidligere kun hatt kremete utflod. Mormunnen kjennes åpen, kunne sikkert fått litt av fingertuppen inn.

20170801_002645.jpg

Ser positiv ut den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mine eggløsningstester fra de siste 3 dagene. Den øverste er fra nå nettopp, og nest øverst er fra tidligere i dag. Nest nederst er fra i går, og den nederste er gamlest.

Synes dere noen av disse er positive? Eller er de fortsatt på tur opp? Har hatt sex de siste 5 dagene fordi jeg trodde den var på topp hver dag😅 Håper vi har truffet denne måneden:p 

IMG_0258.JPG

Endret av junijente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, junijente skrev:

Dette er mine eggløsningstester fra de siste 3 dagene. Den øverste er fra nå nettopp, og nest øverst er fra tidligere i dag. Nest nederst er fra i går, og den nederste er gamlest.

Synes dere noen av disse er positive? Eller er de fortsatt på tur opp? Har hatt sex de siste 5 dagene fordi jeg trodde den var på topp hver dag😅 Håper vi har truffet denne måneden:p 

IMG_0258.JPG

Alle disse er positive 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, malla1989 skrev:

Alle disse er positive 😊

Tror du jeg har nådd toppen med lh-nivå nå? Håper det kommer negativ test i morgen, da samboer er borte i helgen:p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den som ligger nærmest skriften, negativ? CD 34 nå, de andre er tatt CD 30 (2 til høyre) og CD 31. 

1501879191276960815617.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, lillevenn17 skrev:

Er den som ligger nærmest skriften, negativ? CD 34 nå, de andre er tatt CD 30 (2 til høyre) og CD 31. 

1501879191276960815617.jpg

Nei, for meg ser alle disse positive ut 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, junijente skrev:

Tror du jeg har nådd toppen med lh-nivå nå? Håper det kommer negativ test i morgen, da samboer er borte i helgen:p 

Det kan godt hende. Jeg pleier å ha to dager med positive tester, og negativ på tredje dag. Lykke til 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, lillevenn17 skrev:

? CD 34? Når alle er positive så sent i syklus og over så mange dager kan da ikke dette være eggløsning? Har du tatt graviditetstest??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
38 minutter siden, malla1989 skrev:

Det kan godt hende. Jeg pleier å ha to dager med positive tester, og negativ på tredje dag. Lykke til 😊

Tusen takk😁 Da håper jeg på negativ test i morgen👏🏼🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

? CD 34? Når alle er positive så sent i syklus og over så mange dager kan da ikke dette være eggløsning? Har du tatt graviditetstest??

Jeg har ikke stabil syklus. Forrige syklus var 84, den før var 39. Tok testene pga. veldig våt utflod. Negative g-tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) jeg mener at testen tatt kl 23:15 i går er positiv, men er usikker på den i dag tidlig. Noen meninger? :)

20170805_151720.jpg

20170806_072137.jpg

20170806_071820.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...